Jump to content

Er det rett propell på min Yamaha f115?

vinsj

Recommended Posts

Hei.

Kjøpte meg for noen uker siden en pent brukt Finnmaster 5700WA med en F115 med 120 timer på telleren.

Forrige eier hadde satt på en Ballistic propell på denne, visstnok får å marsje i litt bedre fart. Fikk også med originalpropell, men har ikke prøvd denne.

Yamahas målinger viser 26,4 knop v. 4500rpm, jeg oppnår over 30 knop ved samme turtall. Toppfarta er den samme, dvs. 38 knop. Men denne oppnås ved 5400rpm som er maks av hva jeg greier med denne propellen,mot 6000 på originalpropell (hentet fra datablad). Finner ikke målene på Ballisticen, dvs. stigning og diameter. Hvor skal dette stå?

Har enda ikke kjørt med tungt lastet båt, så vet ikke hvordan det oppfører seg da. Når har jeg ikke den store erfaringen med denne type båter, men jeg synes den drar lett opp i plan. Eneste jeg reagerer på er litt grov gange/vibrasjoner på tomgang/dorgefart.

Har lest at disse motorene har en tendens til å lage olje ved for lavt turtall på full gass.

Er propellen for stor? Har ikke mulighet til å måle forbruk, men kan jeg forvente lavere forbruk på samme fart? Dvs 30 knop på 4400rpm mot 30 knop og 5000rpm på originalpropell?

Mvh.

Det finnes egentlig ingen originalpropell, det er litt individuelt. Om man vil kjøre lengre distanser med lite last er det bra med stor propell, evt. helst 4-blads stålpropell.

Kjører man kortere turer og/eller med mye last, evt. vannski o.l. kan det være bedre med en mindre propell.

Turtallsområdet for F115 er 5000-6000 så du har mye å gå på begge veier siden du er ca. midt i området, som er midt i blinken for gunstig støynivå og forbruk. Max. effekt er vel på 5500.

38 knop høres normalt ut. Samme som jeg får med 90 hk på en litt mindre båt.

Tipper du har en 17" Ballistic propell.

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har en 59SC som er samme skroget som din båt. Har original 19" stål propell, den er svart Yamaha alu propell er hvite, og jeg oppnår 38 knop på 6000 rpm.

Hvis databladet er det som er fra Finnmaster sine sider så stemmer de veldig godt overens med min båt. Når jeg kjøpte båten så fikk jeg vite av forhandler at det var bortkastet med en annen propell da den originale var bra tilpasset skroget.

Har en 59SC som er samme skroget som din båt. Har original 19" stål propell, den er svart Yamaha alu propell er hvite, og jeg oppnår 38 knop på 6000 rpm.

Hvis databladet er det som er fra Finnmaster sine sider så stemmer de veldig godt overens med min båt. Når jeg kjøpte båten så fikk jeg vite av forhandler at det var bortkastet med en annen propell da den originale var bra tilpasset skroget.

Rettelse: tipper du har 19" Ballistic skulle det stå.

Ballistic har noe cupping og har vel ca 20" effektiv stigning så da stemmer det med 38 knop ved 5400 rpm og ca 7 % slipp.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...