Jump to content

Vannlekkasje-varsler i båten?


Seastar

Recommended Posts

Har noen kjennskap til noen slike varslere - ønsker meg en slik enkel sikkerhet ved overnattinger, etter en nestenulykke med noen jeg kjenner, der de bare så vidt greide å komme seg ut før båten gikk ned.

 

Noen synspunkter eller forslag? :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Var innom Clas Ohlson her om dagen for bla å kjøpe Brannvarsler til båten, og der så jeg en vannlekasje varsler i samme hylla.

 

Usikker på virke måte, da jeg ikke studerte den så nøye, men kikket litt hos CO på nett nå, og fant den igjen :

 

Vannalarm. Alarmen plasseres f.eks. under oppvaskbenk, oppvaskmaskin, varmtvannsbereder etc. Gir et 85 dB signal ved lekkasje. Lydindikering ved lav batterispenning. Leveres uten batteri (1 stk 9V). Størr. 90x30 mm.

 

32-3380 159,00 stk.

 

Usikker om den egner seg for båt da, og usikker på hva som skjer dersom den havner helt under vann, og ikke bare blir våt, men vil anta at den har sensor via kabel slik at sensoren kan plasseres lavere enn alarmen.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Var innom Clas Ohlson her om dagen for bla å kjøpe Brannvarsler til båten, og der så jeg en vannlekasje varsler i samme hylla.

32-3380    159,00    stk.

<{POST_SNAPBACK}>

Takker for svar!

 

Siden jeg ikke er så dreven med loddebolten, eysteind - så har jeg fått noen til å stikke innom C.Ohlson å kjøpe denne (og en brannvarsler!) på vei hjem til Påskeferie og forhåpentligvis mange finværsdager og overnattinger på sjøen!

 

Har dessverre ikke denne butikken eller Biltema her i "Rosenes by" - "Jazzens by" , joda, det er Molde ja! :wink::yesnod::seeya: !

Link to post
Share on other sites

Takker for svar!

 

Siden jeg ikke er så dreven med loddebolten, eysteind - så har jeg fått noen til å stikke innom C.Ohlson å kjøpe denne (og en brannvarsler!) på vei hjem til Påskeferie og forhåpentligvis mange finværsdager og overnattinger på sjøen!

 

Har dessverre ikke denne butikken eller Biltema her i "Rosenes by" - "Jazzens by" , joda, det er Molde ja! :wink:  :yesnod:  :seeya: !

<{POST_SNAPBACK}>

Har selv denne i båten - ser ut som en brannvarsler. Har tre små metall nåler/knotter i bunn. Når to av disse kortsluttes piper den som en brannvarsler. Har min liggende nede ved propellgjennomføringen. Hørte den fint en gang under overfart når litt for mye lekkasjevann skvalpet rundt i grov sjø. Vannalarmen ligger der permanent og skulle det komme så mye vann at den drukner vil den trolig ikke fungere mer (denne er vel egentlig beregnet for å ligge i bunn av skap under vasken/oppvaskmaskin o.l.)
Link to post
Share on other sites

Dersom du bare skal varsle når du er i båten ville jeg brukt en vanlig "glemt lys summer" sammen med en flotør. Sover du veldig tungt kan du bruke horn i stedet.

skal gjøre dette i snekka vår. flottørbryteren er der allerede (styrer lensepumpen), og i

skuffa har eg diverse summere. må bare bestemme hvilken summer eg skal bruke;

"gjennom marg og bein" eller "humlens flukt"... :-)

 

barx

Link to post
Share on other sites

Tror faktisk jeg skal ha meg en slik en selv. Har en liten 'kasse' under toalettet der det er to skroggjennomføringer, en til vann inntak til pumpen på toalettet, og en for å tømme tolaettet. Den kassen er vanskelig å komme til i, så en slik alarm inni der ville kanskje ikke være så dumt.

 

Ble litt nygerrig Seastar :

Hva var det egentlig som var årsaken til at båten gikk ned for dine kjenninger.

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hei Erik!

 

De hadde vært å hentet en ny (gammel) båt, ut på kvelden etter en lang dag var de slitne og ville fortøye på første og beste plass.

Men været forandret seg og vinden dreide så de slet seg (dreiv av) og mens de fortsatt sov tungt skrubbet båten i et skjær på sin ferd, slik at det oppstod lekkasje.

Med floen dreiv den videre ut på dypere vann - og den ene våknet brått og hadde en desperat jobb for å få opp kahytt døra med vann langt oppå......., etterpå var de så utmattet at svømmeturen til nærmeste skjær gikk med nød og neppe, spesielt for den ene!

 

Det hører med til historien at de skulle forsikre og registrer nyervervelsen når de kom hjem - båten ligger på 70 meter ved en av øyene på Romsdalkysten - og fortsatt uten forsikring!!!!!

 

Jeg og andre tror ikke det var utvist sjømannskap av noen særlig klasse ved dette uhellet, men hadde de hatt en kraftig varsling av vanninntregningen så hadde det vært mere sikkert.

 

Jeg får varsleren min i morgen og vil lage en eller annen "flytekrage"og festeanordning, slik at den flyter oppå event vann - og ikke blir ødelagt.

 

Kommer til å sove mye tryggere heretter! :yesnod:

 

Ja-ja, så slik var det.......!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Adressen nedenfor har nivåbrytere i alle varianter. Bestilles gjennom Per Velde AS i Haugesund, Tlf: 52702500 (Dette gjelder for oss privatkunder, husk at der er noen ekspedisjontillegg til prisene)

Har selv P/N: 331-017 flere steder i båten

 

http://www.rsonline.no/cgi-bin/bv/browse/Q...toid=-981720105

Redigert av XD3P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Rimelige nivåbrytere får du både hos Clas Ohlson og hos Elfa.

 

BildeClas Ohlson 22-3391 kr.198,-

 

BildeELFA 35-888-52 kr.139,-

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

skal gjøre dette i snekka vår. flottørbryteren er der allerede (styrer lensepumpen), og i

skuffa har eg diverse summere. må bare bestemme hvilken summer eg skal bruke;

"gjennom marg og bein" eller "humlens flukt"... :-)

 

barx

<{POST_SNAPBACK}>

Anbefaler å ikke koble til nåverede flottør i en tresnekke. . Du vill sannsynligvis bli ganske lei av å høre den summeren hver gang båten skal lense.. :cryin: ..

Så sant den ikke er potte tett da.. hehe

 

lønner seg å sette en flottør rett oppunder dørken og kobble summer til den..

Redigert av celzeron (see edit history)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Anbefaler å ikke koble til nåverede flottør i en tresnekke. . Du vill sannsynligvis bli ganske lei av å høre den summeren hver gang båten skal lense.. :cryin: ..

Så sant den ikke er potte tett da..  hehe

mekka lensepumpetelleverk i fjor; dette viste at det lenses ikkje i

det heile når båten ligg i fortøyningane... :smiley:

 

men du har et poeng; tror eg skal legge summeren over en bryter

på dashbordet... :smiley:

 

barx

Redigert av barx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:seeya: Hei igjen og vel overstått påske!

 

Det har vært nydelige dager (og netter) på sjøen!

 

Har fått montert den enkle (og effektive) varsleren fra Clas Ohlson og testet - og jeg skal si jeg "våknet"

 

Takk til alle, for kommentarer og tips!

 

Har som følge av innspillene og egen "tankevirksomhet" i tillegg??, funnet ut at jeg skal gjøre om lensesystemet til helautomatisk med forskjellige nivå på følere, samt også øke kapasiteten ved hjelp av to kraftigere separate pumper!

 

Tenker ikke bare på dette med å sove trygt om natten, men båten har et kraftig dimensjonert vanninntak og tilhørende SLANGER/ KOBLINGER til varmeveksler, vannkjølt intercooler, vannkjølt eksosbend, flere sammenkoblede vannkjølte oljekjølere til gear o.l.

 

Selv om jeg stadig sjekker tilstanden til dette utstyret, er jeg overbevist om at vannet ville stige veldig fort opp av kjølsvinet og oppover (har en ganske stor kjeller), før jeg eventuelt ville bli oppmerksom på dette ved full masjfart!

 

Derfor - vil jeg nå omarbeide til bedre pumpekapasitet og to nivå på de autom.bryterne - med tilhørende VANNALARM på øverste nivå!

Og alt koblet direkte på den største batteribanken!

 

Takker igjen for gode forslag og innspill, kom gjerne med flere kommentarer/ erfaringer!

 

Hjalmar :yesnod::smiley:

 

:sailing: Ship'O'Hoi! :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Dersom du bare skal varsle når du er i båten ville jeg brukt en vanlig "glemt lys summer"

sammen med en flotør. Sover du veldig tungt kan du bruke horn i stedet.

eller hva med blått blinkende lys og en dyp "dooot dooot dooot"-lyd,

jmf scifi-filmer når digre dører åpnes etc. ser for meg fjesa te tilfeldige

passasjerer... morsomt! :smiley:

 

barx

Link to post
Share on other sites

Tror faktisk jeg skal ha meg en slik en selv. Har en liten 'kasse' under toalettet der det er to skroggjennomføringer, en til vann inntak til pumpen på toalettet, og en for å tømme tolaettet.  Den kassen er vanskelig å komme til i, så en slik alarm inni der ville kanskje ikke være så dumt.

 

Erik.

<{POST_SNAPBACK}>

Siterer meg selv, da dette var verre en først antatt. (Mulig jeg har postet om det før, da det ihvertfall var hensikten, men siden tråden dukke opp igjen tar jeg det her).

 

Altså :

 

På Nidelven Min er Toalettet plassert på en 'sokkel' av fine'r.

 

Vann inn taket for spyling, og slangen for tømming, er på undersiden/inni av denne sokkelen. Som nevnt dengang var jeg litt sketisk. I Fob ved Vårpussen ville jeg derfor til bunns i tilstanden på disse skroggjennomføringene.

 

Første utfordring var å få vekk plata på sokkelen. Det var IKKE enkelt. Jeg endte med å måtte sage den i to, og brekke hver del ut med brekkjern. :headbang:

Ser med skrekk for meg at disse gjenomføringene hadde sprunget lekk, og uten snekkerverktøy om bord skulle prøvd å komme til der for å tette. :eek:

 

Endelig var så plata på sokkelen av.

 

Og der får jeg se slangeklemmer som er så morkne, at verktøy er helt unødvenige for å ta dem av, brakk dem rett løs med fingrene. Selve slangene hadde truttnet på skroggjennomføringene, så de satt på gammel vane, men var ikke mye makt involvert¨på å løsne dem.

 

Så til alle Nidelv 24 eiere, og andre som har samme patent : Sjekk skroggjennomføringene til Toalettet, du kan ha en potensiell felle ombord !!!

 

Hvordan ble foresten den CO vannlekasje varsleren montert, ble den lagt på flotør, eller tålte den nedsenkning i vann, eller hadde den sensor på utsiden via ledning ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hvordan ble foresten den CO vannlekasje varsleren montert, ble den lagt på flotør, eller tålte den nedsenkning i vann, eller hadde den sensor på utsiden via ledning ?

<{POST_SNAPBACK}>

Se mitt innlegg no. 8 tidligere i denne tråden.

C-O vannalarm har ikke sensorledning og elektronikken vil ødelegges hvis den drukner.

Den kunne kanskje pakkes/sikaflexes inn på sidene og oversiden i en plast for å skåne den for vanninntrengning. Denne må i såfall åpnes for å skifte batteri innimellom. Selv kjøpte jeg 9V lithium batteri på C-O som varer i 10 år.

Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...