stein erik olsen Startet 9.August.2013 Del på Facebook Startet 9.August.2013 Heia.har akkurat kjøpe ei lita gammel snekke(myra 21)med yanmar 2gm 1986mod motor.dær motorn står fast. mye mulig p.g.a båten ikke har vært brukt på 4 år.gammel eier har fått topp skrudd av og mener at stemplan står fast i sylinder... så jeg lurer på om disse motoran har løse sylinder foringer eller ikke? evt noen som vet mere om slike motorer. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 9.August.2013 Del på Facebook Svart 9.August.2013 Hei,søk etter "tråden med allt om yanmar"her på forumet der finner du mye info. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.August.2013 Del på Facebook Svart 9.August.2013 Begynn med å fylle sylindrene med noe lurium, diesel eller noe annet som løser rust duger, la det stå noen dager, og bruk brutal makt for å løsne stemplene. Først da ser du om du trenger nye foringer eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 9.August.2013 Del på Facebook Svart 9.August.2013 (redigert) Diesel og hydraulikk olje er en god ting. Eller 2 taks olje oppi dieselen. etter et par dager = stor pipe bak på svinghjulet og latmansarm . dra til ! Redigert 9.August.2013 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 10.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2013 ok.ska prøve dette til uka :) Noen som vet lengde å bredde på myra 21+ vekt? Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 21.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2013 Har kjøpt ei lita snekke(myra 21) med yanmar 2Gm 15hk fra ca 1985. Motorn står fast.har tatt av toppen og prøvd med ei blanding av 2 taksolje og diesel. Men dette funga ikke.står like fast enda. Noen andre som har Trix på lur??? Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 21.September.2013 Del på Facebook Svart 21.September.2013 Hei Om motoren står fast på dette viset, er det muligens pga laang tid uten bruk eller turning på motoren, eller saltinntrenging på stempeltopp? Om så er tilfelle er det vell snakk om en liten overhaling før den settes sammen så da er det vell rå kraft som gjelder. Jeg ville prøvd med en stor rørtang på svingjulet, om ikke det gjør susen så ville jeg brukt en bjelke som akkurat går oppi foringen og ei slegge og gitt den ett par kakk. Det er nok bare få løsnet stempel ringene fra foringen så kan du turne på motoren igjen. Om du får løsnet den på ett eller annet vis så burde du hone sylinderforingene osv...... Rett å slett en overhaling. Bilder og info på prosjektet er alltid en vinner :) Lykke til larss Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 21.September.2013 Del på Facebook Svart 21.September.2013 Hei enig med larss.Det kanskje aller beste er å helle tennveske i sylindrene.det trenger inn over allt.Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 21.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2013 ja det stemmer at den har stått over langt tid 2-3 år.ska prøve ut dette.så får man se :) Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 22.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2013 va å prøvde litt idag.sitter veldig fast i sylinderene.satt stor nøkkel med arm på.noe ga etter og det va foringa som revna i øverste del..... så må nok ut me motorn å skifte iallefall ei foring... Er det noen plasser som man får deler til disse noe billigere? Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 22.September.2013 Del på Facebook Svart 22.September.2013 Hei Er det mulig? Har motoren vært skåret? Eller er den så hardt anngrepet av rust at det er lite gods igjen på foringen.... Jaja ble mye fundering nå, i ren nyskjerrighet så får du gi tilbakemelding når du kommer videre i problemet ditt:) larss Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.