Jump to content

årsmodell mercruiser?

ThoGra81

Recommended Posts

Tja, kan ikke si jeg har sett mange av akkurat 190'n, men det er jo en 224 kubikktommers (3.7 liter) aluminiumsblokk med Ford 460 topplokk, stempler, veiv og råder osv.

En litt pussig konstruksjon som gikk under navnene MerCruiser 470 / 485 / 488 / 3.7 liter / 170 / 185 / 190 og ble produsert frem til 1989.

Du finner manualen her!

MerCruiser hadde egentlig en motor som var basert på den gamle firer'n som GM begynte å produsere rett etter krigen, og som ofte ble kalt "jernhesten" i enkelte utgaver.

Ettersom den gamle "jernhesten" var nesten 50 år gammel, ønsket man en lettere motor med mer slagvolum, og konstruerte 470'en, som er samme som den senere 190'en.

Pussig nok så fortsatte man også å selge den gamle GM motoren, både før og etter 470'en, og helt frem i dag, mens 470'en altså i 1989 gikk ut av produksjon.

Det var i utgangspunktet veldig gode motorer, men de kom originalt med et elektrisk anlegg som var en slags blanding mellom utenbords og innenbords, med en stator på veivakselen for lading osv.

De fleste har byttet ut det systemet med en vanlig dynamo i stedet, da det gamle ladesystemet på 470'en var noe skikkelig herk.

Vannpumpen har en tendens til å ryke, og de hadde litt liten varmeveksler og dertil kjøleproblemer, men denne ble oppdatert med en litt større modell, og jeg mener 190'en har den store varmeveksleren, så det er nok ikke noe problem.

Husker jeg ikke feil var 190'en den beste av de motorene, med større varmeveksler og en Rochester fireports forgasser, og det er en lett og solid motor, og så lenge den er i god stand vil den nok holde i mange år enda, men deler blir stadig vanskeligere å få tak i til de motorene.

Redigert av adeneo (see edit history)

Det var jo egentlig gode nyheter;-) Første båten med innebords og føler meg helt grønn. Kjenner heldigvis en som kan skru litt og det stemmer som du sier at denne har en 4 ports rochester gasser. Ny dynamo er også installert. Størrelsen på veksleren kjenner jeg ikke til men kjølingen funker hvertfall på land;-) Alt av målere og el utstyr fungerer som det skal. Må bytte pakningen til gasseren, så den blir overhalt i samme slengen. Byttet tenningskutten her om dagen, så nå funker den også... Jeg sliter derimot med å stille inn tenningskutt mot giret korrekt. Vet du om en enkel måte å gjøre dette på? Pusset bort bunnstoff og skal også ta treverket samt polere båten før vinterkonservering. Da håper jeg å være klar til neste sesong;-) Takk for info! Hva er rimelig pris for denne båt+motor? Alicraft 740DC, Merc 3.7l 190hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...