Jump to content

Tips til ungdomsbåt?


IvarW

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er en ungdom, som planlegger å kjøpe båt.

 

Det eneste problemet jeg har er at der er så mye å velge mellom, men jeg har noen krav:

 

-Båten skal kjøres med 9,9 (15) så den må ikke være for stor.

 

-Den bør gå rundt 23 knop med den motoren jeg skal ha.

 

-Må være litt plass til å ta med venner.

 

-Det MÅ være styrekonsoll/ratt.

 

-Den må være stødig.

 

-Ikke RIB

 

Noen som har noen gode tips?

Link to post
Share on other sites

Som du sier så er det mye å velge mellom.

With,Askeladden,GH 11,River,Steady,og Pioner 11 Sport for å nevne noen.

Det finner sikkert flere tester på nettet.

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville valgt Hasle Summer Fun. Begrunnelsen er at den går fint i vannet, har gode sitteplasser til 2 og at du kan putte på 25HK når du blir lei av ikke å komme i plan med 4 personer i båten.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43657638

 

Skal du få racing følelsen velger du Cyber 370.....

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43427619

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

Du skriver den skal kjøres med 9,9. Det antyder at du er under 16. Samtidig skal den gå 23 knop. Det er ulovlig når du er under 16. Hvis du først skal kjøre ulovlig kan du jo like godt ha større motor.

Du har ikke vurdert snekke da. Du får med en haug av venner, dere kan dra på overnattingstur i helgene, de er billige å kjøre med osv.

Link to post
Share on other sites

Når jeg var yngre hadde jeg en 10 fots withjolle, den kjørte jeg fra de fleste av vennene mine med.. Men særlig lov var det jo ikke. Når jeg ble 16 og faktisk hadde lov til å kjøre den byttet jeg den ut med en Saga 20 plastsnekke, den gikk jo sakte, men fikk med meg alle vennene mine og vi hadde det mye moro i den båten, på det meste hadde jeg hele klassen min i båten, 18 stk, men det var litt i overkant.

 

Hasle Summer Fun er også en god båt, ikke like rask som With'en men en mye bedre båt å kjøre.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Sørspeed er også ganske kule. Husker jeg fikk tak i et hvitt halvfabrikat engang med blå askeladdenstripe på toppen under fenderlista.

Lagde interiør og satt inn ratt, speed og anlegg. Slang på en 30HK Tohatsu motor, gikk som fletta og fra bare meg til 4 folk i båten så gikk den kun ned med 2 knop. Men, den kan bli noe baktung =)

 

Ellers så har du fjordling, dette er også en båt som er MEGET lettsolgt om du behandler den pent.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...