larsen2000 Startet 22.September.2013 Del på Facebook Startet 22.September.2013 Har en Mercury EFI 60 hvor pluggene sitter langt inn i blokka i tillegg til at det er litt trangt og vanskelig å komme til. Det er vanskelig å treffe rett på med gjengene slik at det blir mange forsøk hvor den fester, men skjevt på slik at jeg ikke kan skru videre. Finnes det noen triks som gjør dette litt enklere? Det er litt tregt med tørt metall mot tørt metall, vil det hjelpe å smøre gjengene litt med noe - og som ikke har vondt av å komme inn i sylinderen? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.September.2013 Del på Facebook Svart 22.September.2013 du kan vel smøre pluggen med alupasta men trenger jo ikke ha så mye på at det vil komme noe ned i sylinderen. ellers er det jo mulig å skru sakte motsatt vei inntil man hører at gjengene glipper mot hverandre og da skur rett vei. uansett må man skru for hånd så langt at man er sikkert på at den er korrekt inne før man bruker skralle eller lignende. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
L D Svart 22.September.2013 Del på Facebook Svart 22.September.2013 Smør gjengene med motorolje og skru forsktig motsols til til du kjenner et lite knepp, -stop og skru deretter medsols. Husk , -vær tålmodig Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 om det er trangt så kan du tre en bit av en hageslange eller tilsvarende over pluggen og bruke det som en fleksibel forlenger når du skal entre pluggen. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 (redigert) Biltema har noen lange pluggpiper med magnet i enden som holder fast pluggen. De er helt ypperlige til moderne motorer hvor det er langt inn/ned til pluggen. Bruker disse og kun fingrene til å entre gjengene samt skru pluggen helt inn. Da er man sikker på at man ikke drar skjevt. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Tennpluggpipe-20040/ Redigert 23.September.2013 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
TMe Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Mange bra innlegg her. Smøremiddel er viktig og spesielt da om alu.topp. Om det kommer noe inn i sylinderen betyr intet, men man skal ikke overdrive. En bit gummislange er et godt triks og pluggene skal alltid entres for hånd. Tennplugger bør trekkes med moment om man ikke er trenet på mekking og har god feeling på hvor mye som skal trekkes til. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Ser ofte nevnt at pluggene må trekkes med moment, men det har jeg aldri gjort noen gang gjennom mange år/motorer uten at det har medført noe problem jeg er klar over, flaks? Nei, kan ikke skylde på mekkekunnskaper! Takk for råd fra meg også med bruk av slange eller lange pluggpiper! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lars K Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Vær litt obs på å ikke dra til for hardt hvis du smører gjengene. Når gjengene er smørt vil du få større moment med samme kraft hvis du skjønner hva jeg mener Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.