rockmoen Startet 22.September.2013 Del på Facebook Startet 22.September.2013 Har en Saga 24 snekke som jeg lurer på og få trukket opp på en båthenger snart, for å få den kjørt hjem for vinteren. Har mye jeg skulle ha ordnet på den og da hadde det vært greit å ha den på gårdsplassen i stede for å ligge i opplag ved båthavna. Men jeg grubler på hvordan båten kan trekkes opp på en båthenger. Snekka har ikke noe øye i baugen for å feste vinsjen fra båthenger i. Er dette noe man enkelt kan ettermontere eller har dere bedre råd til en uerfaren båteier? Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 22.September.2013 Del på Facebook Svart 22.September.2013 Helt uproblematisk! Bare borre to hull, sørge for et godt feste med skikkelig stopplate i bakkant så du ikke delaminerer glassfiber eller at det dannes roser/ sprekker når den blir utsatt for belastning. Stor nok dimensjon på stålet i forhold til båten er viktig! Husk å tette hull med sika/ Tec7.. Kjør på! Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 22.September.2013 Del på Facebook Svart 22.September.2013 (redigert) Her er det viktig å tenke gjennom hva du gjør. Har du tenkt over vekten (2800kg netto), bredden og kjøldybden (90 cm) på denne båten og hva slags henger du da trenger? Hva slags tilhengervinsj har du tenkt å trekke dette opp med? Min X-Trail trekker hengere med totalvekt 2000 kg og det er ganske mye for en vanlig personbil. Så med all respekt, det er vel en grunn til at denne båten ikke har noe øye for opptak på henger. Jeg tror du kommer best ut av det ved å leie en kranbil. Løfte båten rett opp av vannet og på plass hjemme hos deg. Regn med ca 1500 kr timen for dette, så kommer det an på avstand og kjøretid. Jeg har min Saga 24 i hagen, og med kort vei er hele jobben gjort på en time. Forskjellen er ikke så stor mot det opptak og vinteropplag i båthavna koster, og hjemme i hagen er jo opplaget gratis. Redigert 22.September.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
M/B Nordheim Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 (redigert) Her er det viktig å tenke gjennom hva du gjør. Har du tenkt over vekten (2800kg netto), bredden og kjøldybden (90 cm) på denne båten og hva slags henger du da trenger? Hva slags tilhengervinsj har du tenkt å trekke dette opp med? Min X-Trail trekker hengere med totalvekt 2000 kg og det er ganske mye for en vanlig personbil. Så med all respekt, det er vel en grunn til at denne båten ikke har noe øye for opptak på henger. Jeg tror du kommer best ut av det ved å leie en kranbil. Løfte båten rett opp av vannet og på plass hjemme hos deg. Regn med ca 1500 kr timen for dette, så kommer det an på avstand og kjøretid. Jeg har min Saga 24 i hagen, og med kort vei er hele jobben gjort på en time. Forskjellen er ikke så stor mot det opptak og vinteropplag i båthavna koster, og hjemme i hagen er jo opplaget gratis. Heilt enig med Propell 1 her, på min vesentleg mindre Mørebas 7300 som har kjøl, veg ca 1600 kg ville eg ikkje ha tenkt tanken på å dra den opp i av vatnet med vinsj på hengar eingong. Altfor stor belastning på baugfeste.Går altfor tregt på kjølrullanne, han skal heilt opp av vatnet veit du. Eg leigde alltid kran til å ta han opp med og sette han på hengar som var tilpassa kjølen bak. Utsetting er som regel ikkje noko problem, då er det bare å rygge uti og la det stå til. Redigert 23.September.2013 av M/B Øyfjell (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
idars Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Ingen problem å ta opp båten med henger men du må passe på at hengeren kommer langt nok ut i vannet så du nærmest kan kjøre båten inn på hengeren. Er en hær hjemme som tar opp sin nord west 900 med henger og traktor og den veier over 5000 kg. Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
Mizar Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 (redigert) To ting: Trådstarter sier selv at han 1) mangler erfaringer, og 2) skal transportere båten hjem, altså langs veien. Både for hans skyld og med tanke på sikkerheten for andre på veien, er dette opplagt ikke "tut og kjør". Selv om en hær tar opp andre båter med opplagshenger/traktor, er det gode råd som TS etterlyser. Han spør ikke om det er umulig å få til eller ikke. Han spør om hvordan. Og da betyr ikke ordet hvordan "hva slags" - som noen , etter hvert altfor mange, synes å tro. Heller ikke "går det an". Sorry, men her synes jeg det er litt viktig å være sarkastisk. Redigert 23.September.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
idars Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Akkuratt derfor svarte jeg hvordan , men det forutsetter selvfølgelig riktig utstyr. Med riktig utstyr går det veldig fint . Ts skriver ingenting om hvor transporten skal foregå , men er hengeren riktig bygd er ikke dette noe mindre sikkert enn å kjøre den på lastebil. Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
rockmoen Svart 23.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2013 Tråden min engasjerer vist leserne her inne. Jeg har ikke all verden med erfaring med båt, men transport har jeg levd av de siste 13 årene. Hadde tenkt å leie en henger som kan dra 27 fots båt og som lovlig kan dra 2,8 tonn. I tillegg leier vi en med en bil som har lov til å dra 3500 kg henger. Da et transporten under lovlige former. Men jeg grubler som sagt hvordan jeg skal få den opp på hengeren. Derfor spørsmålene i tråden :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 (redigert) Jeg har ikke all verden med erfaring med båt, men transport har jeg levd av de siste 13 årene. Hadde tenkt å leie en henger som kan dra 27 fots båt og som lovlig kan dra 2,8 tonn. Ok, det høres seriøst ut. -Da blir antagelig din største utfordring å få båten av hengeren igjen når du har kommet hjem, hvis du da ikke planlegger å leie hengeren for hele vinteren. Redigert 23.September.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Haraune Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Som nevnt tidligere må du kjøre hengeren langt nok ut til at båten flyter nesten helt inn på hengeren. Kan også bruke motorkraft for å hjelpe vinsjen. Tror nok du trenger lavgir for å komme opp fra rampen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Og husk å få rett høyde på øyet slik at du ikke bruker krafta til å dra båten "ned i hengeren", dvs ikke få øyet for høyt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Baugen på en slik båt er ikke dimensjonert for at båten skal kunne trekkes etter en u-bolt montert der. Så i verste fall ender du opp med et stort hull i baugen. Da ville jeg heller ha brukt båtens kryssholt til å dra etter, gjerne de bakre. De er i det minste dimensjonert til å tåle vekten av båten. Men helt ærlig så synes jeg en såpass stor snekke hører mer hjemme på en lastebil enn på en båthenger... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/B Nordheim Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Eg tørde ikkje bruke baugbøyla til å dra etter, så eg tok to jekkestroppar ein frå kvar kryssholt bak, ned under og framover under båten på kvar side av kjølen. Då fekk eg eit løftevirkning når eg brukte vinsjen. Men eg syntest at det gjekk for tregt på kjølrullane så derfor brukte eg kran til pålessing. Samtidig fekk eg tilpassa hengaren til båten betre. Iallefall ville eg gått for den metoden fyrste gongen, desuten må du vera forsiktig og ha faste sidestøtter på hengaren og ikkje stole på dei bevegelege som er på hengaren orginalt dei er somregel tilpassa vanleg V-botn og ikkje kjølbåtar. Hadde ein litt ubehagleg opplevelse då båten tok litt overhaling i dei sjølvjusterande krybbene på hengaren min. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
NoWaK Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 (redigert) Tråden min engasjerer vist leserne her inne. Jeg har ikke all verden med erfaring med båt, men transport har jeg levd av de siste 13 årene. Hadde tenkt å leie en henger som kan dra 27 fots båt og som lovlig kan dra 2,8 tonn. I tillegg leier vi en med en bil som har lov til å dra 3500 kg henger. Da et transporten under lovlige former. Men jeg grubler som sagt hvordan jeg skal få den opp på hengeren. Derfor spørsmålene i tråden :-) Hvis du skal betale for å leie henger og bil. Ville jeg absolutt vurdert å bruke kranbil, kan jo brått bli billigere å. Da slipper du alle usikkerhets momentene og risikoen for at noe skal gå gæli hviler ikke på deg. Samt at det er mye lettere å få plassert skuta der du skal ha den i hagen. Evt. så finnes det kanskje en havn i nærheten med kran som kan løfte den på hengeren for deg. Da har du jo full mulighet til å tilpasse henger til båten. Og er ikke avhengig av løsninger for å dra den opp. Koster ofte ikke al verden for et slikt løft. Redigert 24.September.2013 av NoWaK (see edit history) Sitér dette innlegget Jan Fredrik Jeg bor her, du æ? Badegjest? Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller. Link to post
zoltan Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Om du får tak i eit øye i 16mm syrefast 316 og noen store skiver, eller får lagd et, burde ikke dette by på særlige problem, slip rent et område på ca 0,5 kvadrat meter rundt der hvor du vil ha øye, støp på 4 lag 600 gr. glassfiber på dette området, legg gjerne mer i området der øye skal vere, lim sammen noen lag med 22mm kryssfiner,(sett bakfra ca 20cm høy og 15cm bred) tilpass dette etter baugens utforming innvendig, og at den får en en flate hvor mutterene skal være, ca 90gr i forhold til øyeboltene,(sett ovenfra som en trekant) legg klossen i et tykt lag med glassfibersparkel, lag gode hulkiler rundt klossen mot skroget, legg deretter på 2-3 lag til med 600 grams duk og polyester og støp inne hele klossen å et område rundt. Bor hull og monter med godt med sika på boltene da kan løfte båten etter baugen om du vil.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.