AndersH Startet 23.September.2013 Del på Facebook Startet 23.September.2013 Jeg har hatt problemer med at dieselvarmeren ikke tenner. Kun masse hvit røyk, et par startforsøk, så dør den. Nå har jeg demontert og fått ut brennkammeret og glødeplugg. Pluggen ser ikke så ille ut i mine øyne, men brennkammeret er kanskje litt sotet? Vanskelig å bedømme siden det er en lukket greie.Hvordan går man frem for å rengjøre kammeret? Legge det i en eller annen kjemikalie?Se bilder.Tips mottas med takk! :-)Her er bildene:http://bit.ly/18kWYL8]http://bit.ly/18kWYL8 Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Type varmer og modell? :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 23.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2013 Eber AIRTOP 3500 Vent den heter vel EVO 3800? Er iallefall en Eber på ca 3500w som er ca 2 år gammel. Litt glatt husk oppi alt her.. :-) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post Share on other sites More sharing options...
Færderfyr Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Sjekk dieseltilførselen, særlig hvis du har slitt med dårlig diesel eller dieseldyr i det siste. Rengjøring slangen, eventuelt bytt filter. Test dieselpumpa også. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Quantum Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 EVO 3900 tenker jeg og det er en Webasto Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Er det nett rundt denne glødepluggen? De kan ofte være svært sårbare. Sist jeg renset dieselvarmer tok jeg det i en kasserolle med vann og blanding av sitronsyre og litt zalo og lot det stå og putre på gassblusset en kveld. Det fungerte bra Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ktveiten Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Hvit røyk kan høres ut som symptom på lite fuel. Kan selvfølgelig også være som nevnt tidligere nettet eller glødepluggen. Lykke til :) Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Prøv med parafin fra en literflaske, pumpeslangen rett oppi. Det er mange som (påstår at de) kjører varmeren på en 4 liter kanne parafin på vår eller høst for å brenne reint inni. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Tropic1 Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Min wallas pleier å begynne å fuske hvis spenningen er lav på batteriene.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 23.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2013 Sier dere at jeg bare skal montere det sammen igjen og sjekke dieseltilførselen? Eller skal jeg rense det på en eller annen måte når det nå engang først er demontert? Har ikke noe problemer med motoren, og den får diesel fra samme tank, via det samme filteret (varmeren er koblet på filterhuset på motoren)... Er riktignok ett filter til på slanga til varmeren, men det er vel ikke så mye finere enn det på motoren (nytt hus og filtertype). Noen som har tips om "husholdningskjemikalier" som funker for å rense det? Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Min wallas pleier å begynne å fuske hvis spenningen er lav på batteriene.... min også, da tenner den ikke.......... har du sjekket spenningen, start motorn eller landstrøm o sen prøv Ebersprakarn...da kommer den direkte Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 23.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2013 Har ingenting med strøm å gjøre. Ledninger og alt koblingsopplegg nytt for litt over 1 år siden, og det hjelper ikke om motoren går eller landstrøm/lader kjører på aldri så mye...:-) Spenningen på batteriene er også helt fin. Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post Share on other sites More sharing options...
Ktveiten Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Gjør brennkammeret rent når varmeren først er demontert. Rengjør også nettet rundt glødepluggen hvis dette er tilsmusset, kanskje skifte glødepluggen? Håper dette gjør underverket :) Pleier du å kjøre varmeren på full guffe etter lavlast kjøring? Det er viktig å få brent rent kammeret for sot. Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 23.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2013 Glødepluggen er bare den pinnen jeg har tattt bilder av... ikke noe nett som jeg kan se. Den forsvinner inn i hølet i brennkammeret og hva som er der inne er vanskelig å se. Må evt. bare legge hele kammeret i noe flytende rensemiddel. Det er essensen i problemstillingen min nå... hva skal jeg bruke som "bad" for å fjerne sot uten å ødelegger kammeret? Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Prøvd støvsuger? Funka som bare juling nedi brennkammeret på min wallas safeflame koketopp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Det hotteste nå er å levere inn varmer til verksted som har ultra-dings-rensesystem. Sjølv har eg brukt parafin over natt..riste..skylle.. og avslutta med en boks breakleen...gjerne litt bensin...og så satt fyr på kammeret. Varmen preller løs koks/sot inni.Så støvsuger. Og så videre skylling før ny brenning og suging. Dersom du har to filter på diesel, så skal det godt gjøres, men det er en sil innenfor nippel på "inn" sida på pumpa som mange har fått tett, og få veit at den er der. Batterispenning er ikkje nødvendigvis den samme som spenning ved brenneren. Mål der under oppstart. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 24.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2013 Ser nå at risten til glødepluggen står igjen i hullet jeg tok Pluggen ut av... Er dette et problem? Har lagt hele greien i en zalo suppe nå... Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Det er sannsynlig at det er nettopp risten som gjør at den ikke starter. Kan være sot som gjør at den sitter fast (og varmer ikke starter) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 24.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2013 Tips til å få den ut uten å ødelegge den? Skulle den kommet ut sammen med Pluggen? Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Tror du burde opplyse om type, bildene minner ikke om webasto som nevnt lenger oppe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 24.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2013 Hei, det er skrevet lenger ned at dette er en Eber, men for å avklare litt. Har sjekket i dag siden jeg har testet mer i båten og ser ut til å ha løst det. Varmeren er en Eber D4. Jeg la brennkammeret (med silen i) i Zalo vann i ca 2 timer. Blåste gjennom silen, og spylte godt med vann. Skylte hele stasen etterpå. Så gikk jeg ned igjen i båten og monterte alt sammen igjen. Den startet med å blåse mer hvit røyk, men så fyrte den. Litt blaffing og ustabilitet helt i starten, men når den guffet opp begynte den å brenne helt rent. Jeg lot den gå en times tid på full guff, og så stoppet jeg den. Nesten start gikk supersmooth som om den var ny! Håper det ikke bare var fordi den var litt varm, men at den har fått brenne seg litt renere nå. Ved nærmere ettertanke er nok hendelsesforløpet også mer avklart. Det som har skjedd er nok at jeg har glemt å stoppe varmeren etter en helg i båten, og bare lukket og gått. Når så alt har vert lukket igjen og den har stått på 22 grader, så har den antagelig gått på SVÆRT lav effekt LENGE: Kan ha vært så mye som flere uker. Det er vel ikke så rart om den da soter litt til... Håper den nå har fått brent seg ren, og jeg skal ned å teste den igjen i morgen!:-) Takker til de som har vært med å tipse her!!:-) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Ok, sot i brennpute/gitter/ rør bak gitter, er jo ofte problemet både på eber og webasto osv. Til en viss grad hjelper det nok å kjøre varmeren på fullt 10-15 min. før man stopper den, men til slutt må man rense den. Egentlig så er det heller ikke så mye arbeid, og man slipper at ting setter seg helt fast....... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.