Jump to content

Hvordan rengjøre Eberspächer D4 dieselvarmer?


AndersH

Recommended Posts

Jeg har hatt problemer med at dieselvarmeren ikke tenner. Kun masse hvit røyk, et par startforsøk, så dør den. Nå har jeg demontert og fått ut brennkammeret og glødeplugg. Pluggen ser ikke så ille ut i mine øyne, men brennkammeret er kanskje litt sotet? Vanskelig å bedømme siden det er en lukket greie.

Hvordan går man frem for å rengjøre kammeret? Legge det i en eller annen kjemikalie?

Se bilder.

Tips mottas med takk! :-)
Her er bildene:
http://bit.ly/18kWYL8]http://bit.ly/18kWYL8

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Sier dere at jeg bare skal montere det sammen igjen og sjekke dieseltilførselen? Eller skal jeg rense det på en eller annen måte når det nå engang først er demontert? Har ikke noe problemer med motoren, og den får diesel fra samme tank, via det samme filteret (varmeren er koblet på filterhuset på motoren)... Er riktignok ett filter til på slanga til varmeren, men det er vel ikke så mye finere enn det på motoren (nytt hus og filtertype).

 

Noen som har tips om "husholdningskjemikalier" som funker for å rense det?

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Gjør brennkammeret rent når varmeren først er demontert. Rengjør også nettet rundt glødepluggen hvis dette er tilsmusset, kanskje skifte glødepluggen?

Håper dette gjør underverket :)

Pleier du å kjøre varmeren på full guffe etter lavlast kjøring? Det er viktig å få brent rent kammeret for sot.

MVH Ktveiten

Link to post
Share on other sites

Glødepluggen er bare den pinnen jeg har tattt bilder av... ikke noe nett som jeg kan se. Den forsvinner inn i hølet i brennkammeret og hva som er der inne er vanskelig å se. Må evt. bare legge hele kammeret i noe flytende rensemiddel.

 

Det er essensen i problemstillingen min nå... hva skal jeg bruke som "bad" for å fjerne sot uten å ødelegger kammeret?

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Det hotteste nå er å levere inn varmer til verksted som har ultra-dings-rensesystem. Sjølv har eg brukt parafin over natt..riste..skylle.. og avslutta med en boks breakleen...gjerne litt bensin...og så satt fyr på kammeret. Varmen preller løs koks/sot inni.Så støvsuger. Og så videre skylling før ny brenning og suging.

Dersom du har to filter på diesel, så skal det godt gjøres, men det er en sil innenfor nippel på "inn" sida på pumpa som mange har fått tett, og få veit at den er der.

Batterispenning er ikkje nødvendigvis den samme som spenning ved brenneren. Mål der under oppstart.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei, det er skrevet lenger ned at dette er en Eber, men for å avklare litt. Har sjekket i dag siden jeg har testet mer i båten og ser ut til å ha løst det.

 

Varmeren er en Eber D4.

 

Jeg la brennkammeret (med silen i) i Zalo vann i ca 2 timer. Blåste gjennom silen, og spylte godt med vann. Skylte hele stasen etterpå. Så gikk jeg ned igjen i båten og monterte alt sammen igjen. Den startet med å blåse mer hvit røyk, men så fyrte den. Litt blaffing og ustabilitet helt i starten, men når den guffet opp begynte den å brenne helt rent. Jeg lot den gå en times tid på full guff, og så stoppet jeg den. Nesten start gikk supersmooth som om den var ny! Håper det ikke bare var fordi den var litt varm, men at den har fått brenne seg litt renere nå.

 

Ved nærmere ettertanke er nok hendelsesforløpet også mer avklart. Det som har skjedd er nok at jeg har glemt å stoppe varmeren etter en helg i båten, og bare lukket og gått. Når så alt har vert lukket igjen og den har stått på 22 grader, så har den antagelig gått på SVÆRT lav effekt LENGE: Kan ha vært så mye som flere uker. Det er vel ikke så rart om den da soter litt til...

 

Håper den nå har fått brent seg ren, og jeg skal ned å teste den igjen i morgen!:-) Takker til de som har vært med å tipse her!!:-)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Ok, sot i brennpute/gitter/ rør bak gitter, er jo ofte problemet både på eber og webasto osv. Til en viss grad hjelper det nok å kjøre varmeren på fullt 10-15 min. før man stopper den, men til slutt må man rense den. Egentlig så er det heller ikke så mye arbeid, og man slipper at ting setter seg helt fast.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...