Mizar Startet 23.September.2013 Link til dette innlegget Startet 23.September.2013 (redigert) Jeg har rullet akterenden på snekka mi med topcoat (trodde jeg) og skulle bare sjekke at alt var ok etter 24 timer, men det var det ikke! Overflaten herder ikke, og er nesten like klisset som rett etter påføring. Noe ble feil. Dette er kanskje siste dagen med over 15 grader for i år, så dette var maksimalt ergerlig. Jeg fikk opprinnelig tilsendt topcoat (eller det jeg bestilte som topcoat) fra Sagaboats i forfjor, men har av spesielle grunner ikke vært i stand til å fullføre akkurat denne båtjobben før nå i høst. Så den første literen jeg brukte, var altså to år gammel. Den ble levert med en liten flaske herder, merket "katalysator nr. 1". Men jeg brukte ikke denne (se nedenfor) I tillegg bestilte jeg to liter til i år for å ha litt å gå på, også med tanke på andre byggeprosjekt. Med den nye forsendelsen fulgte det ikke bare to små flasker av "katalysator nr. 1" i tillegg var det med en ca deciliter stor flaske som også var merket "herder". Det sto et kjemisk navn med tusj på den også, men det er nå borte og jeg har glemt hva det var, bortsett fra at navnet sluttet på X. Jeg ringte da en ekspert som fortalte at alle tre flaskene var herder. I valget mellom to typer herder, tok jeg den største flasken herder med navn som slutter på X. Jeg gjorde først et forsøk med denne herderen, kombinert med den "gamle" forsendelsen, på en nybygget ankerboks. Det herdet veldig raskt, og overraskende raskt (forklaring følger). Første strøk på selve snekka skjedde med samme blandingen. Men selv om jeg delte opp innblandingen av herde i ti-minutters arbeidsperioder, kom herdingen også da i gang så altfor fort, og jeg var ikke helt fornøyd med resultatet. Så jeg slipte ned og ga på med et nytt strøk i går. Da halvblandet jeg forøvrig den gamle og den nye forsendelsen, og tynnet litt med Biltemas "Tynner nr. 3" for tokomponent polyuretanmaling, for å få lettere utflyting av strøkene.. I mellomtiden hadde jeg også innsett hvorfor herdingen gikk så altfor raskt på første strøk: Jeg hadde regnet feil og gitt på med 10% herder... Denne gangen brukte jeg 2% av det jeg fortsatt tror var herder. Men etter andre omgang er det altså ikke tørt i løpet av 24 timer. -Det var kanskje vokstilsetning det de hadde lagt ved ekstra? Men er det ikke rart at de kaller det herder da? Og boksene var merket "topcoat". Første spørsmål når galt har skjedd, er jo om jeg nå skal gi dette litt mer tid, og håpe at det blir hardt til slutt? Eller bør jeg vaske av alt sammen snarest, før det tørker mer. I såfall, hva er beste fremgangsmåte, tro. Kjøpe litervis med Aceton til Biltema-pris, en mengde filler og vaske i vei? Jeg grøsser egentlig bare med tanken, hva tror dere andre her? -Kan jeg kanskje la det tørke i løpet av vinteren og gi på et ekstra strøk med topcoat til våren uten at det gjør noe? Kilden til hele uhellet og det store mysteriet for meg, er jo hvorfor Sagaboats la ved en ekstraflaske merket "Herder". Redigert 23.September.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Komodo Svart 23.September.2013 Link til dette innlegget Svart 23.September.2013 Det beste er nok å avklare med de du har kjøpt produktene av. Dersom det er voks i den ene flaska har du jo forklaringen der, da er det egentlig gelcoat i boksen, og den vil ikke herde uten tilsatt voks. En annen ting, gelcoat/topcoat er et polyesterprodukt, og da er det styren som er tynningsmiddelet, ikke tynner fra tema. Jeg tror jeg ville valgt å vaske vekk og på føre nytt, men først en telefon til de som har solgt greiene. Hvis du sliter med å få det vekk med aceton bør du skaffe deg litt mek (metyletylketon). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 23.September.2013 Link til dette innlegget Svart 23.September.2013 (redigert) I tillegg bestilte jeg to liter til i år for å ha litt å gå på, også med tanke på andre byggeprosjekt. Med den nye forsendelsen fulgte det ikke bare to små flasker av "katalysator nr. 1" i tillegg var det med en ca deciliter stor flaske som også var merket "herder". Det sto et kjemisk navn med tusj på den også, men det er nå borte og jeg har glemt hva det var, bortsett fra at navnet sluttet på X. Jeg ringte da en ekspert som fortalte at alle tre flaskene var herder. I valget mellom to typer herder, tok jeg den største flasken herder med navn som slutter på X.. kan det kjemiske navnet vært noe sånt som MEK-Peroxyd? For meg høres det ut som att eksperten din har rett, og alle flaskene var herder. Har også opplevd at herdeprosessen ikke har kommet igang med kombinasjonen lav temperatur, litt lite herder. Og har sett at for mye herder - da kan det bli varmt! Metyletylketon som nevnt over, er et stoff det kan lages sprengstoff av - er det i vanlig salg...? Redigert 23.September.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mizar Svart 23.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2013 (redigert) Det var oppløftende å høre! Et øyeblikk fryktet jeg også at det var tynneren jeg brukte (Biltema tynner Nr. 3), som ikke var kompatibel med herderen. Jeg var nå ute og sjekket igjen etter at ettermiddagsola har fått tak, og på solsiden ser det ut til å herde nå. Så da er det håp! Men det spørs om morgensola blir varm nok på andre siden i morgen tidlig. Så hvis det bare er varmen om å gjøre for å få herdeprosessen i gang, kunne jeg kanskje sette på en kraftig vifteovn inne i båten? Med flere varmegrader innenfor, kan det vel herde innefra og ut også. -Og i såfall er jo ikke siste muligheten for et siste strøk på toppen helt forbi i år, tross alt. Navnet på herderen: -Det var ikke MEK-Peroxyd, men kanskje noe som ligner en kortversjon av dette, Mekerox eller Meterox kunne det ligne på, sammenholdt med mine svake hukommelses-spor. -Det er neppe i fritt salg dette stoffet, det bare fulgte med på en klar plastflaske påskrevet med tusj - som altså ikke satt veldig godt på. Men nå er stoffet sugd opp i en stor engangs-sprøyte med milliliterskala! Redigert 23.September.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
ivar Svart 23.September.2013 Link til dette innlegget Svart 23.September.2013 Kjør på med vifteovn , verdt et forsøk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mizar Svart 23.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2013 (redigert) Det beste er nok å avklare med de du har kjøpt produktene av. Dersom det er voks i den ene flaska har du jo forklaringen der, da er det egentlig gelcoat i boksen, og den vil ikke herde uten tilsatt voks. En annen ting, gelcoat/topcoat er et polyesterprodukt, og da er det styren som er tynningsmiddelet, ikke tynner fra tema. Jeg tror jeg ville valgt å vaske vekk og på føre nytt, men først en telefon til de som har solgt greiene. Hvis du sliter med å få det vekk med aceton bør du skaffe deg litt mek (metyletylketon). Så vokstilsettingen kan også kalles, og fungere som herder? Det står merket TOPCOAT på boksen, men det forklarer i såfall at det herder såvidt langsomt med 2% vokstilsetning, vil jeg tro. Men etter den 10%-fadesen opplevde jeg denne herderen som meget potent og tok ikke sjansen på å blande inn Katalysator Nr. 1 i tillegg. Det var kanskje feil. Går man ikke i den ene grøfta to ganger på rad, så finnes det jo en på andre siden av veien også. Jeg får se om jeg skal bry Sagaboats med dette hvis ikke herdingen kommer i gang. Jeg kan vel ikke forlange full opplæring i gelcoat kjemi heller, bare fordi jeg har kjøpt et par liter av stoffet fra dem. Vil det ha noe å si om jeg utsetter vifteforsøket en dag eller to, for å se om naturen fikser saken av seg selv først? Det kan bli ganske klissete å komme inn i båten allerede i kveld, når jeg tenker etter. Redigert 23.September.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
ivar Svart 23.September.2013 Link til dette innlegget Svart 23.September.2013 voks vil ikke fungere som herder - det er et hjelpestoff. Gelcoat er avhengig av å herde mot noe (en form) for å herde skikkelig. Topcoat er da gelcoat tilsatt litt voks, slik at den herder i friluft Jeg ville kjørt på med vifteovnen nå , for å prøve å få herdeprosessen skikkelig i gang. Kanksje du kan lage et slags telt rundt og ha den på utsida? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 23.September.2013 Link til dette innlegget Svart 23.September.2013 Metyletylketon som nevnt over, er et stoff det kan lages sprengstoff av - er det i vanlig salg...? Usikker på hvordan det er å få kjøpt mek i butikken, men; Mek = Metyletylketon = løsemiddel for polyester Mekp = Metyletylketonperoksid = herder Så vokstilsettingen kan også kalles, og fungere som herder? Nei, voksen er ikke en herder. Den skilles ut og legger seg som en hinne oppå topcoatstrøket slik at herdeprosessen kan komme i gang (anaerobt). Obs, ser at ivar var der alt... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mizar Svart 23.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2013 Ja, da takker jeg for gode innspill! Vi kan mao fastslå at det faktisk er en herder jeg har brukt, og at problemet er å få herdeprosessen i gang. Og at merkingen "topcoat" på malingen da også er riktig, får jeg tro. Det hadde det vel ikke stått uten at det også er voks i den, da. Får man tro. Ivar, jeg kom nettopp inn etter å ha laget et telt av diffusjonstett pvc, som går helt ned til bakken. Inni står det nå 2000 Watt varmei hele natt. Det vil vel holde får vi håpe. Nei, voksen er ikke en herder. Den skilles ut og legger seg som en hinne oppå topcoatstrøket slik at herdeprosessen kan komme i gang (anaerobt). Kanskje min feilaktige bruk av BT Tynner nr. 3 kan ha løst opp voksen litt, eller forsinket "tildekkingen" så herdingen blir forsinket? Hv is jeg forstår dette riktig, da! Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
adeneo Svart 23.September.2013 Link til dette innlegget Svart 23.September.2013 Jeg har malt noen kilometer med topcoat, og noen ganger går det altfor fort, og noen ganger går det altfor sakte. Forutsatt at du ha hatt herder i, og ikke bare voks, så kan det være litt kald temperatur, og det er vel noe kaldt om nettene nå, og kanskje litt høy luftfuktighet, har gjort at det tar litt ekstra tid. Jeg har selv ventet opp til 3-4 dager på Jotuns topcoat som jeg er sikker på var blandet riktig, nettopp på grunn av temperaturen, men den tørket til slutt. Topcoat blir hardt som gelcoat, og hvis en gidder å kjøre på med Abralon og noen runder med Autosol, blir det helt strøkent. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 23.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2013 (redigert) Topcoat blir hardt som gelcoat, og hvis en gidder å kjøre på med Abralon og noen runder med Autosol, blir det helt strøkent. Da er en snikende depresjon avverget. Takk for all hjelpen! Jeg var heller ikke nå helt fornøyd med resultatet, det gikk for fort pga redsel for rask herding. Så da har jeg IKKE tenkt å male hardtoppen når jeg skifter vinduslister! Autsol kjøper man vel på ClasOhlson og jeg har lest om den i andre tråder. I verste fall er jeg nå villig til å vannslipe med 2000-papir for å få det pent, i stedet for å koste på flere Jotun Ultimate ruller nå... -Men kunne du please si litt mer om bruk av Abralon? Redigert 23.September.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
adeneo Svart 23.September.2013 Link til dette innlegget Svart 23.September.2013 (redigert) http://www.mirka.com/sv/se/SE_Applikationer/SE_Marin/SE_Polish-your-boat-with-Abralon/SE_Cleaning-with-Abralon/ Redigert 23.September.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 23.September.2013 Link til dette innlegget Svart 23.September.2013 Biltema tynneren kan nok forsinke herdingen.Ved sprøyting av toppcoat kan denne tynnes litt med styren eller aceton for å få ei slettere flate.Bruker denne metoden ved mindre gelcoatskader.da det er lettere å få ei jevn flate så ein slipper å slipe igjennom.Det vil nok herde med varme og tid Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 23.September.2013 Link til dette innlegget Svart 23.September.2013 Enig med Ivar ang vifteovn. Det funker, tro det eller ei -- du kan gå langs skutesiden med ovnen 10 cm fra og få varmet godt opp. Når skroget blir varmt, setter herdingen i gang. Hvis ikke det funker, kan du sprøyte på ren herder blandet ut i aceton. Da blir det fart på ting... Hvis du skal slipe med fineste finpapir uten å begynne i den grove enden av skalaen, kjøper du deg mye arbeid. Vannsliping med 80-220-1500 på eksentersliper og til slutt rubbing med Autosol gjør susen. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Teerex Svart 23.September.2013 Link til dette innlegget Svart 23.September.2013 80-papir høres nå brutalt ut mot gelcoatlaget dersom det da ikke er skader eller ujevnheter man skal slipe ned ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
gbraen Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Hadde samme problemet selv. La ett lag med Gelcoat inni båten når den var restaurert, satte inn en byggtørke og ei stor avluftsvifte. Skroget var 55 grader inne i båten, men den herdet ikke og var klissen. Ga meg etter flere dager å ha prøvd alt. Malte ett lag med Hardtop på, problemet løst. Leste i etterkant at gelcoat må herde mot noe som Ivar sier, som en form. Ellers kan det bli vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 (redigert) Med fare for å gjenta noe av det over. Gelcoat brukes i en ferdig vokset form, derfor trengs ikke voks i gelcoat. Topcoat er Gelcoat tilsatt voks. Båtprodusentene kjøper kun gelcoat og blander inn voks selv for å få topcoat. Gelcoat/Topcoat oppfører seg annerledes enn polyester, jeg tror at de trenger opp dobbel dose herder dvs 3 -4 %, til gjengjeld herder de fortere. Gelcaot (og polyester) trenger både katalysator og herder for å herde. og voks enten i formen eller innblandet for ikke å bli klissete. Gelcoat leveres som regel "bar" fra produsenten. Dvs at båtprodusenten må blande inn nødvendige stoffer før bruk. Ofte blander de katalysator i hele 10 litern samtidig, for de vet at de kommer til å bruke opp det meste innen kort tid. Men da starter "aldringsprosessen", så Gelcoat stivner laaangsom ila noen mnd. Derfor er det viktig at selger forteller deg hva du kjøper. og hvordan du må blande. Det finnes også ulike katalysatorer som krever ulike herdere. De småtubene vi forbrukere kjøper til smårep er allerede innblandet sparkelpulver, voks og katalysator. Det eneste du må gjøre er å blande inn herder. Men så enkelt er det altså ikke med gelcoat/topcoat du kjøper i bulk fra båtprodusenten. Ikke bland voks i Gelcoaten hvis du skal støpe i form, for da blir overflaten fet og vil ikke binde seg med polyesteret etterpå. Av samme gunn ikke bland voks i poyester heller, da risikerer du delaminering. For å vaske vekk gelcoat brukes metylchlorid/metylen eller trimetyl...(Tri).. Bruk det ikke på eller i gelcoaten, da herder den senere. Like forvirret, ja men kanskje på et høyere nivå? Redigert 24.September.2013 av Runner (see edit history) Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Mizar Svart 24.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 (redigert) Like forvirret, ja men kanskje på et høyere nivå? Ja, det er godt formulert. Jeg siterer ikke alt, emn har noen oppfølgingsspørsmål. Jeg skulle da kanskje brukt 2% av katalysatoren og tilsvarende med flaska merket herder, i 12-15 grader? Men jeg kan vel gå ut fra at det er topcoat (altså med voks i ) når det står det på lokket? Kan du si mer om forskjellen på katalysator og herder? Når jeg ikke gbrukte noe katalysator, forklarer vel det den sene herdingen? Nå har jeg satt 2kW vifteovn direkte mot klisset, og etter god oppvarming, herder det nå (blir i hvertfall ganske tørt) på ca 0,75 kvadratmeter med 20 cm avstand fra vifteovnen. Det er god "håndlunk", minst 30 grader rett foran skrogflaten. De områdene som har blitt tørrere å ta på, har fortsatt prosessen også etter at jeg flytter varmekilden, så det betyr vel at vi har en viss selvgående herding i gang etter opvarming. Jeg har altså et håp om å bli kvitt "klisset" ved å flytte varmekilden systematisk til alt har sluttet å klebe. Vil det da være ok å påføre et nytt lag, med korrekt blanding av katalysator/herder utenpå dette? -Og bør (eller må) jeg slipe før påføring? Jeg har fått ny respekt for å ha tatt meg vann over hodet med denne erfaringen. Så jeg stakk innom Wurth for å høre om de hadde Abralon eller noe tilsvarende. Det de hadde, var Wurth sliperondeller på grisebillig tilbud. Så jeg kom ut igjen med plastbokser fulle av rondeller til ca 1/4 pris, i 320, 800, 1500 og 2500. Og hos Swedol rett ved siden av fikk jeg Autosol rubbing og Autosol polish/voks i ett (er den ok?). Så fant jeg en nettbutikk som sender meg en "startpakke" med Abralon finhet 4000 m.m. Så hvis jeg nå klarer å få på ett vellykket lag utenpå det forhenværende "klisset", med eller uten foregående nedsliping (??), blir det bare sliping/rubbing på meg heretter (med unntak av selvbygget ankerkasse, da!). Bare jeg får brukt opp gelcoaten i høst, skulle jeg ha en hel vinter med støtte fra den globale drivhuseffekten, til å få båten like fin som den til "Skipper Worse" vist ovenfor kanskje? Redigert 24.September.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
ivar Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Om jeg ikke tar helt feil så er katalysator nr 1 = herder I produksjon så brukes i tillegg en katalysator som kalles akselerator. Disse blandes iht temperatur for å få ønsket geltid og maks kontroll på herdeprosesssen. div datablader her: http://centerplast.no/nedlastinger/cat_view/3-polyesterprodukter Gelcoat/polyester/topcoat kan fint tåle å lagres en stund, om det lagres kjølig Vil også anbefale å vente med å begynne å slipe til du er sikker på at alt er gjennomherdet - og litt til Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Runner Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 (redigert) Du er på sporet, se nedenfor: Ja, det er godt formulert. Jeg siterer ikke alt, emn har noen oppfølgingsspørsmål. Jeg skulle da kanskje brukt 2% av katalysatoren og tilsvarende med flaska merket herder, i 12-15 grader? Men jeg kan vel gå ut fra at det er topcoat (altså med voks i ) når det står det på lokket? Kan du si mer om forskjellen på katalysator og herder? Når jeg ikke gbrukte noe katalysator, forklarer vel det den sene herdingen? Nå har jeg satt 2kW vifteovn direkte mot klisset, og etter god oppvarming, herder det nå (blir i hvertfall ganske tørt) på ca 0,75 kvadratmeter med 20 cm avstand fra vifteovnen. Det er god "håndlunk", minst 30 grader rett foran skrogflaten. De områdene som har blitt tørrere å ta på, har fortsatt prosessen også etter at jeg flytter varmekilden, så det betyr vel at vi har en viss selvgående herding i gang etter opvarming. Jeg har altså et håp om å bli kvitt "klisset" ved å flytte varmekilden systematisk til alt har sluttet å klebe. Vil det da være ok å påføre et nytt lag, med korrekt blanding av katalysator/herder utenpå dette? -Og bør (eller må) jeg slipe før påføring? Så hvis jeg nå klarer å få på ett vellykket lag utenpå det forhenværende "klisset", med eller uten foregående nedsliping (??), blir det bare sliping/rubbing på meg heretter (med unntak av selvbygget ankerkasse, da!). Bare jeg får brukt opp gelcoaten i høst, skulle jeg ha en hel vinter med støtte fra den globale drivhuseffekten, til å få båten like fin som den til "Skipper Worse" vist ovenfor kanskje? Er litt rusten, var noen år siden sist. Men det demrer etterhver hvert. v som står på lokket ien boks i en fabrikkhall, tja, kan være alt fra Drygolin til aluminiumoksyd, hvitt begge deler. dvs det kan du ikke stole på. Du må nesten pråve deg frem, bruke dråpeteller fra apoteket, de som tåler syre og vær nyaktig med måling og blandingsforhold. Med tre ingrdienser skulle det bli 8 eller 9 ulike blandinger(?) Er nok riktig at varme kan erstatte katalysator, dvs at hvis temperaturen er høy nok herder det med kunn herder, uten kataysator. Katalysator vs Akselrator; Husker ikke, kanskje er det det samme, eller at akselrator er noe ala "vinterdiesel". som "ivar" skriver. Uansett, fortsett med varmingen, forutsatt at du er sikker på at du har blannet inn noe herder, om det så bare er 0,5 % vil varmen virke som katalysator. Hvis det likevel ikke herder og toppcoatlaget ikke er for tykt,, kan du forsøke å blande en ny porsjon med Gelcoat, akselrator + voks , etterpå rører du inn herder og stryker på det klissete laget, da skal i teorien herder og katalysator fra det nye Gelcaot/toopcoat-strøket blande seg med det gamle klisset og da herder begge lag. Bør ikke være varmt ca 15 - 20 grader, Men du kan varme opp etterpå, men pass på at ikke glassfiber/polyester tar fyr, for det har et ganske lavt flammepunkt. Hvis det har herdet men fremdeles er kleber, leggr du et lag til, med voks i blandingen. eLLER så skal du i teorien kunne polere med et tykt lag hardvoks. men nytt lag er vel like raskt. Polering er jeg ikke så god på, men du har iallefall bra utstyr Gelcoaten trenger herder for å herde, Herderen trenger varme eller katalysator for å starte herdingen. Redigert 24.September.2013 av Runner (see edit history) Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Mulligan Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Og i tillegg har du aksellerator og inhibitor. En jungel. Men vanligvis er den ferdig til bruk og du setter til den rette herderen for å få fart på elektronene. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Katalysator vs Akselrator; Husker ikke, kanskje er det det samme, eller at akselrator er noe ala "vinterdiesel". som "ivar" skriver. Katalysator er såvidt jeg kan se en samlebetegnelse, det kan være både herder og akselrator. Katalysator nr 1 er iallefall herder. Når man kjøper småbokser med polyester, topcoat eller gelcoat så er den som oftest tilsatt akselrator, så det slipper man å tenke på. Inhibitor som Mulligan nevner er et stoff som tilsettes for å forsinke herdeprosessen når det er varmt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mizar Svart 26.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2013 Da kan jeg bare nok en gang si takk for alle kompetente svar (!) og med glede fortelle at i dag hadde alle deler av overflaten sluttet å "klebe", også de som var igjen uten inngående hjelp fra varmeovnen. Jeg har da bare ett spørsmål i denne sammenhengen: Gelcoat med svært lite herder, som likevel har herdet, får den andre egenskaper enn normalt? Blir den seigere/mindre hard generelt og krakkelerer da kanskje ikke like lett, eller noe slikt? Eller blir den like hard, men sprøere (og lettere å slipe før et nytt toppstrøk til våren kanskje...? Jeg prøver nå i grunnen bare å se det positive her, med andre ord. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
ivar Svart 26.September.2013 Link til dette innlegget Svart 26.September.2013 det jeg har hørt er at for mye herder gir sprøere polyester , dvs det er ikke noe fordel med for mye Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.