Jump to content

Dypgående på seilbåt - hva er problematisk?


bjornas

Recommended Posts

Til normal turbruk er det ikke noen fordel for å si det pent. Veldig mange havner er bygd for å passe gamle fiskeskøyter, de stikker maks 2 meter. Dermed er det overraskende mange havner en ikke kommer inn i. Se på kartene over havner i Sverige, det var flere jeg ikke gikk inn i sist tur. Mange er markert til 2 eller 2,3 meter. Husker ingen konkret på vestkysten der det har vært stopp. Ville fylle diesel på Vallø (Tønsberg). Stoppet når jeg hadde 5 cm under kjølen (tror jeg), da var det langt igjen til moloen. Kartet var merket 2,2 meter, er du lokalkjent kan det hende det er en renne inn der. Gikk på grunn i innløpet til havna på Hvasser (5 år siden, så det kan være mudret nå). Ventebrygga ved broa inn til Tønsberg var for grunn. I Danmark har jeg hatt under 10 cm vann under kjølen i innløpet (nord for København). Har gått på grunn i havn på østkysten av Sverige. Det er samme problem nedover europa / middelhavet. Var mange havner vi seilte der vi så master, som var merket alt for grunne for oss.

 

 

Fordelen er en raskere båt som er mer stabil på havet. På langtur er det flere fordeler enn ulemper. Det er stor forskjell på 2,3 og 2,6 meter, de fleste funker med 2,3, mange går ikke med 2,6. Uthavner skiller litt, men båten er ofte større så en kommer inntil mange steder. Liker du båten ellers ville jeg kjøpt båten til tross for dypgående. Men vær klar over at en må være litt mer nøye med navigering og regne med å dulte borti bunn av og til.

 

Link to post

vil man egentlig føle seg særlig begrenset?

 

Det er jo veldig individuellt, jeg føler meg mange ganger begrenset med mine 1,20, hvis jeg er på tur med venner med grunnere båter. På "langtur"(Sverige/Danmark) har jeg ikke følt meg begrenset, men 2,60 er jo betraktelig dypere. At det er noen havner du ikke kan anløpe kan du vel leve med, innaskjærs navigasjon blir trangt og vanskelig noen steder. Liker du å seile utaskjærs fra havn til havn, eller liker du å gå innaskjærs, tøffe mellom holmer og finne dine egne "perler"?

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

 

innaskjærs navigasjon blir trangt og vanskelig noen steder. Liker du å seile utaskjærs fra havn til havn, eller liker du å gå innaskjærs, tøffe mellom holmer og finne dine egne "perler"?

 

Hvis du for eksempel har en båt som stikker 2m, øker til 2,6m og dermed plutselig blir begrenset, ja da har du seilt med ganske små marginer tidligere vil jeg si ... hehe. Det er vel i trange løp som Sote-kanalen og lignende man må passe på å ikke ligge for nære land, det kan jo være en utfordring om båten i tillegg er bred og det er trafikk. Men til vanlig seilas vil jeg si det så enkelt som at det ikke er noen forskjell, står det 3-4-5m på kartet er man ytterst forsiktig uansett, og man (ihvertfall ikke jeg) er jo ikke da i et farvann hvor man normalt seiler heller.

 

Men det er klart, om man feilnavigerer, eller rett og slett ikke følger med, så trenger man alle de marginer man kan få, og da kan 2,6m være utslagsgivende.

 

Som andre sier, er det havn som kan være problemet. Det løser man eventuelt ved å haen plan B, f.eks. ligge på svai, eller ha en annen (natur)havn i nærheten som alternativ. Det burde ikke by på problemer i Bohuslan, men kan være vanskeligere i f.eks. Danmark. Antagelig lurt å være obs på tidevannskforskjeller også, så man ikke blir sittende fast :)

Link to post

Vurderer en båt som er 2,60 dyp. Hvor går grensen for hva som er problematisk? Eller mao.: hvor "begrenset" blir man ift en båt med f eks 1,80 som dypgående? Hvis fartsområdet er - la oss si - Sveriges vestkyst; vil man egentlig føle seg særlig begrenset?

Med 1,80 har jeg små problemer med havner i Sverige og Danmark. dert er vel snakk om å Tørre å

gå inn i havn og renner når det står 2 m i kartet.

I Dammark må en ha et stort sjøvannsfilter da en noen steder har innrykk av at en stopper opp og en

bør ikke se på loddet da det viser alt fra 2.5 til 0..5 m

 

Båt med 2.6 m mister en noen havner-

Hvor har du tenkt å bruke båten sjekk så farvannet der om du så mister en havn, hva så.

Klart jeg mistet noen få plasser når jeg byttet båt fra 0,6 til 1,8m men har funnet mange nye.

Liker du båten kjøp og legg litt om bruksmønstret.

Her kan du sjekk ut havner og dybder

sejlerens.com

Danske og Tyske havner.

Havna.com

Norske Gjestehavner og Naturhavner.

http://www.havneguiden.no/

http://www.havnelos.no/

havneportalen.no

Fritidshavner Industrihavne Fiskerihavner.

gjestehavner.batmagasinet.no

Norske havner fordelt på Fylker.

maringuiden.se/gasthamnar

Svenske havner.

Den danske havnelods

En oversikt over danske havner.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Dyp kjøl har en egentlig kun behov for ved bidevind/kryss. På langtur er det sjelden en ligger å krysser. Dvs dyp kjølen er relativet unødvendig til turbruk. I tungt vær tar vi opp det meste av kjølen og furer behagelig unna på slør og lens. Her kan faktisk en dyp kjøl fungere som en "snublefot". Dvs skal en ikke seile regatta er det vel lite for seg.

Link to post

Tusen takk for tilbakemeldinger, karer! Akkurat det jeg trengte. Da blir det nok ingen 2,60 dybde på meg, hverken Seden Yachts eller Jeanneau Sun Fast.

 

Mitt bruksområde er nok slik at jeg vil sette mer pris på muligheten til gå inn til trivelige uthavner / slippe å finnavigere på dybden, enn muligheten til å gå høyt på kryss.

 

Synd i grunn, for de båtene jeg har sett på og som nå blir uaktuelle, har vært virkelig fine.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post

Er 2,25 dyp og har få problemer med det. Er glad for bidevindsegenskapene.

Har hatt trøbbel ved dieslpumpene i Grebbestad og på Kavringen, men stort sett er dybden ikke noe probem. Seiler mye i Danmark og i Rügen-traktene i Nord-Tyskland, og synes begrensningene kun er marginalt større enn da jeg seilte med ca 1,7-dybde, selv om dette stedvis er svært grunne områder. I Danmark må jeg droppe Bøge-strømmen nord for Møn, den gikk greit med 1,7.

I Norge og Sverige ser jeg få problemer. Det er alltid kort vei til en alternativ rute hvis det skulle være grunt et sted.

Men jeg er stort sett i båt for å seile, ikke så mye for å ligge stille. Noen uthavner ryker sikkert, uten at det plager meg. Det er ikke krise om jeg må finne et annet sted for natten.

Jeg synes ikke kjøldybde bør være det som forhindrer deg fra å velge en båt du har lyst på.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...