bjornas Startet 23.September.2013 Del på Facebook Startet 23.September.2013 Vurderer en båt som er 2,60 dyp. Hvor går grensen for hva som er problematisk? Eller mao.: hvor "begrenset" blir man ift en båt med f eks 1,80 som dypgående? Hvis fartsområdet er - la oss si - Sveriges vestkyst; vil man egentlig føle seg særlig begrenset? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Kjappfot Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Med 2,25 er jeg ofte nær bunn i havner og uthavner. Er ikke så kjent i Sverige, men du mister nok noen havner i Danmark (som Sæby og Grenå). Men, det går jo an å legge opp til ankring på svai også. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
olews Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Ligger du på svai er det ikke noe problem på vestkysten, noen naturhavner kan selvsagt være utelukket for deg. Tror ikke det blir det helt store problemet. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Sun Flyer Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Hadde en på 2,55. Det gikk egentlig greit. I danmark må en være litt forsiktig i noen havner når det er grunt på dieselfyllingen. På vestlandet er det ingen problem. Det er mange fordeler med dyp kjøl og. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunga Din Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 - Sveriges vestkyst; vil man egentlig føle seg særlig begrenset? du bør komme inn i Brofjorden Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
quantumduck Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Er den tilsvarende lang/bred i forhold til en som stikker f.eks. 1.80 også? Det kan være vel så stort hinder vil jeg tro ... manøvrering i havn, finne plass som er stor nok osv. Ikke at det behøver være noen showstopper, men må vel med i vurderinga ... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 (redigert) Drømmebåten min stikker 2,80, men det er ikke dyptgående som stopper meg fra å kjøpe den... Redigert 23.September.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
pacuare Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Til normal turbruk er det ikke noen fordel for å si det pent. Veldig mange havner er bygd for å passe gamle fiskeskøyter, de stikker maks 2 meter. Dermed er det overraskende mange havner en ikke kommer inn i. Se på kartene over havner i Sverige, det var flere jeg ikke gikk inn i sist tur. Mange er markert til 2 eller 2,3 meter. Husker ingen konkret på vestkysten der det har vært stopp. Ville fylle diesel på Vallø (Tønsberg). Stoppet når jeg hadde 5 cm under kjølen (tror jeg), da var det langt igjen til moloen. Kartet var merket 2,2 meter, er du lokalkjent kan det hende det er en renne inn der. Gikk på grunn i innløpet til havna på Hvasser (5 år siden, så det kan være mudret nå). Ventebrygga ved broa inn til Tønsberg var for grunn. I Danmark har jeg hatt under 10 cm vann under kjølen i innløpet (nord for København). Har gått på grunn i havn på østkysten av Sverige. Det er samme problem nedover europa / middelhavet. Var mange havner vi seilte der vi så master, som var merket alt for grunne for oss. Fordelen er en raskere båt som er mer stabil på havet. På langtur er det flere fordeler enn ulemper. Det er stor forskjell på 2,3 og 2,6 meter, de fleste funker med 2,3, mange går ikke med 2,6. Uthavner skiller litt, men båten er ofte større så en kommer inntil mange steder. Liker du båten ellers ville jeg kjøpt båten til tross for dypgående. Men vær klar over at en må være litt mer nøye med navigering og regne med å dulte borti bunn av og til. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Det er neppe noe problem, men de gir begrensinger på flere områder, noe en sikkert kan tenke seg. Det blir en vurdering om en akseptrer det. Selv har jeg senkelkjøl 2.20-0.80 og er svært fornøyd med det. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 23.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2013 (redigert) Hmmm, kommentarene her er slik at det er fristende å legge hele prosjektet bort. Redigert 23.September.2013 av bjornas (see edit history) Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
pacuare Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Nå fikk jeg nesten dårlig samvittighet på kommentaren min. Det er fordeler og ulemper med alle båter, Dypgående er ikke en dealbreaker. Sjekk de havnene du besøker oftest. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 23.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2013 Ingen grunn til dårlig samvittighet. Jeg ba jo om innspill og vil ikke utelukke meg fra fine uthavner. Det skal godt gjøres for å finne familiestørrelse seilbåter med mindre dypgående enn 1,80. Men det synes som det er stor forskjell mellom 1,80 og 2,60.... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Møkkalasset Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Er ikke seilingshøyden et større problem??? Spøk til side. Var en 74 fot tysk seiler i vår hjemmehavn i sommer. Spurte om "dypgående" og kapteinen sa 2,4 - 4,5 m. Hydraulisk senkbar kjøl. En-master..... Flott båt. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Er det sweden yacht 41 ? Samma det, med 2,6m så er det veldig små problemer om du bare seiler oslofjorden og svenskekysten. Skal du derimot seile Danmark, nederland osv så kan det bli kinkig. Og husk også på at når du ligger på svai så vil du ofte være misunnelig på de som ligger lunt og fint mye lenger inn enn deg enkelte steder Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 ; vil man egentlig føle seg særlig begrenset? jeg føler meg litt begrenset i Danmark med mine 1,80 en del havner o leder jeg ikke kan gå inn, men ikke spes begrenset i Bohuslæn, Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
quantumduck Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 ...at når du ligger på svai så vil du ofte være misunnelig på de som ligger lunt og fint mye lenger inn enn deg enkelte steder mens de vil være misunnelige under seil :) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Ikke når man har en katt:) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 vil man egentlig føle seg særlig begrenset? Det er jo veldig individuellt, jeg føler meg mange ganger begrenset med mine 1,20, hvis jeg er på tur med venner med grunnere båter. På "langtur"(Sverige/Danmark) har jeg ikke følt meg begrenset, men 2,60 er jo betraktelig dypere. At det er noen havner du ikke kan anløpe kan du vel leve med, innaskjærs navigasjon blir trangt og vanskelig noen steder. Liker du å seile utaskjærs fra havn til havn, eller liker du å gå innaskjærs, tøffe mellom holmer og finne dine egne "perler"? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
M/B Cathy Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Er vel de "beste" uthavnene som kan forsvinne. Men stikker den såpass ligger den jo godt i litt vær også. Vi lurte seilbåten til broder'n inn på trange farvann på stuper. Det går men man må tørre litt ekstra kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 innaskjærs navigasjon blir trangt og vanskelig noen steder. Liker du å seile utaskjærs fra havn til havn, eller liker du å gå innaskjærs, tøffe mellom holmer og finne dine egne "perler"? Hvis du for eksempel har en båt som stikker 2m, øker til 2,6m og dermed plutselig blir begrenset, ja da har du seilt med ganske små marginer tidligere vil jeg si ... hehe. Det er vel i trange løp som Sote-kanalen og lignende man må passe på å ikke ligge for nære land, det kan jo være en utfordring om båten i tillegg er bred og det er trafikk. Men til vanlig seilas vil jeg si det så enkelt som at det ikke er noen forskjell, står det 3-4-5m på kartet er man ytterst forsiktig uansett, og man (ihvertfall ikke jeg) er jo ikke da i et farvann hvor man normalt seiler heller. Men det er klart, om man feilnavigerer, eller rett og slett ikke følger med, så trenger man alle de marginer man kan få, og da kan 2,6m være utslagsgivende. Som andre sier, er det havn som kan være problemet. Det løser man eventuelt ved å haen plan B, f.eks. ligge på svai, eller ha en annen (natur)havn i nærheten som alternativ. Det burde ikke by på problemer i Bohuslan, men kan være vanskeligere i f.eks. Danmark. Antagelig lurt å være obs på tidevannskforskjeller også, så man ikke blir sittende fast :) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 (redigert) Vurderer en båt som er 2,60 dyp. Hvor går grensen for hva som er problematisk? Eller mao.: hvor "begrenset" blir man ift en båt med f eks 1,80 som dypgående? Hvis fartsområdet er - la oss si - Sveriges vestkyst; vil man egentlig føle seg særlig begrenset? Med 1,80 har jeg små problemer med havner i Sverige og Danmark. dert er vel snakk om å Tørre å gå inn i havn og renner når det står 2 m i kartet. I Dammark må en ha et stort sjøvannsfilter da en noen steder har innrykk av at en stopper opp og en bør ikke se på loddet da det viser alt fra 2.5 til 0..5 m Båt med 2.6 m mister en noen havner- Hvor har du tenkt å bruke båten sjekk så farvannet der om du så mister en havn, hva så. Klart jeg mistet noen få plasser når jeg byttet båt fra 0,6 til 1,8m men har funnet mange nye. Liker du båten kjøp og legg litt om bruksmønstret. Her kan du sjekk ut havner og dybder sejlerens.com Danske og Tyske havner. Havna.com Norske Gjestehavner og Naturhavner. http://www.havneguiden.no/ http://www.havnelos.no/ havneportalen.no Fritidshavner Industrihavne Fiskerihavner. gjestehavner.batmagasinet.no Norske havner fordelt på Fylker. maringuiden.se/gasthamnar Svenske havner. Den danske havnelods En oversikt over danske havner. Redigert 24.September.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 En lyn rask rask sjekk så fant jeg disse fra Skagen til Lillebælt 10 av 54 som er for grunne for 2,6 m. Rønnerhavnen Frederikshavn Marina Aså, Voerså Hou (Vendsyssel) Vejdyp Hadsund, Hadsundbroen Kongsdal Lystbådehavn Høllet, Langsodde, Bramslev Endelave Snaptun, Hjarnø, Alrø Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
avmønstret5 Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Dyp kjøl har en egentlig kun behov for ved bidevind/kryss. På langtur er det sjelden en ligger å krysser. Dvs dyp kjølen er relativet unødvendig til turbruk. I tungt vær tar vi opp det meste av kjølen og furer behagelig unna på slør og lens. Her kan faktisk en dyp kjøl fungere som en "snublefot". Dvs skal en ikke seile regatta er det vel lite for seg. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 24.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2013 Tusen takk for tilbakemeldinger, karer! Akkurat det jeg trengte. Da blir det nok ingen 2,60 dybde på meg, hverken Seden Yachts eller Jeanneau Sun Fast. Mitt bruksområde er nok slik at jeg vil sette mer pris på muligheten til gå inn til trivelige uthavner / slippe å finnavigere på dybden, enn muligheten til å gå høyt på kryss. Synd i grunn, for de båtene jeg har sett på og som nå blir uaktuelle, har vært virkelig fine. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Skhuds Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Er 2,25 dyp og har få problemer med det. Er glad for bidevindsegenskapene. Har hatt trøbbel ved dieslpumpene i Grebbestad og på Kavringen, men stort sett er dybden ikke noe probem. Seiler mye i Danmark og i Rügen-traktene i Nord-Tyskland, og synes begrensningene kun er marginalt større enn da jeg seilte med ca 1,7-dybde, selv om dette stedvis er svært grunne områder. I Danmark må jeg droppe Bøge-strømmen nord for Møn, den gikk greit med 1,7. I Norge og Sverige ser jeg få problemer. Det er alltid kort vei til en alternativ rute hvis det skulle være grunt et sted. Men jeg er stort sett i båt for å seile, ikke så mye for å ligge stille. Noen uthavner ryker sikkert, uten at det plager meg. Det er ikke krise om jeg må finne et annet sted for natten. Jeg synes ikke kjøldybde bør være det som forhindrer deg fra å velge en båt du har lyst på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.