Sun Flyer Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Jeg gikk jo fra en sun fast 40 på 2,4 til en sun fast 43 på 2,55 til en lagoon 380 på 1,20. Må innrømme at jeg i løpet av et og et halvt år bare har nytt glede av den ekstra grunne båten en eller to ganger... Derimot har jeg irritert meg over dårlige kryssegenskaper mange flere ganger. Men er det endel andre momenter med turkatamaranen som gjør at jeg samlet sett ikke angrer på byttet. Så dybden er på ingen måte avgjørende. Om du ser på de ekstra 50 cm i forhold til en normal turseiler i den størrelsen som avgjørende...tja. Vet ikke om jeg ville gjort det. Ville ihvertfall hatt noe "mer" enn grunn kjøl på pluss-siden for at det skulle avgjort for meg ihvertfall. Det er jækla mange naturhavner som går fint å bruke med opptil 2,6 meter kjøl, for å si det sånn.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kaftein ØL Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Vår stikker 2,2 meter. Jeg ville ikke hatt noe grunnere kjøl, og går du noe særlig under 1,8 i dypgang kan du like gjerne kjøpe motorbåt/motorseiler, for da er det ikke mye spennende å seile lengre, i hvertfall ikke hvis du tenker båt over 30 fot... Grunn kjøl ødelegger utrolig mye både for seilegenskapene. Eneste gang vi gjerne skulle hatt grunnere kjøl var i nederland og i USA. Utenom det har den dype kjølen kun gitt oss fordeler i form av suverene seilegenskaper og forholdsvis lite rulling når vi ligger i havn eller på anker. Dypere enn 2,5 meter begynner å bli på grensa, men er utvilsomt verdt alle fordelene det drar med seg Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Seiler selv med 2,6 m kjøl av og til. Men har sjelden måttet stryke en tur eller havn av kartet av den grunn. 2,6 er ikke særlig høyere enn du når, om du står på tærne og rekker armen og handa i været, eller 15 cm høyere enn det er mellom gulv og tak i et std Husbankhus. Så grunnt er det kunn tett oppunder land de fleste steder, og med 10 m fra kjøl til baug har du alle muligheter til å finne en ilandstigningsplass for både mor og barn. Noen steder er det dårlig mudret, men gi gass, så slipper havnesjefen å mudre selv. Er du over 40 fot er det ofte egne plasser som holdes av , og det er da enklere å finne bryggeplass for deg ,enn for han med "bare" 39 fot. Til gjengjeld bør du lukke øynene og tenke på noe hyggelig når du betaler havneavgiften. Men 2,6 meter betyr 12 - 15 m båt og ca like mange tonn dødvekt(?) DET stiller mye større krav til aktsomheten enn noen noen desimetre med jern. Hvis du er komfortabel med å beherske et så stort skip, ville jeg gått for en av båten du ønsker deg, Du får mye båt, mange kvm seil og plass som en liten tre-roms, for en rimelig penge nå om dagen. LØP OG KJØP Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
avmønstret5 Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Sjønner jeg trigget noen langjølerer her. Men jeg har ikke lest om ett eneste virkelig god grunn til å ha en meget stor dybdegående på en turbåt. Jada en kan leve med det, men hva er fordelen? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Er du blind? Hva med 7,5 knop på kryss med 80 grader kryssvinkel? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 går du noe særlig under 1,8 i dypgang kan du like gjerne kjøpe motorbåt/motorseiler, for da er det ikke mye spennende å seile lengre, i hvertfall ikke hvis du tenker båt over 30 fot... Grunn kjøl ødelegger utrolig mye både for seilegenskapene. Nja, du generaliserer litt grovt. Vår Mamba 311 har blykjøl som stikker 1.6. Den ligger da ikke helt død i vannet for det. Ingen racer men heller ikke en uspennende eller dårlig seiler. Her ser du en som har klart å gjøre mye seilglede ut av gammel seilbåt med 1.6 meters kjøl: http://samst.se/?page_id=35 Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 peker Windexen forover, da er du på veg åt feil håll......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ingelinn Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 må bare få slenge inn en egen erfaring.bor du inne i en fjord da e det en stor fordel med en dyp kjøl ,det blåser som regel ut eller inn fjorden å da kommer gode kryssegenskaper godt med Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 24.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2013 Igjen; takk for gode innspill. Bor innerst i Oslofjorden, så det siste poenget er absolutt aktuelt for meg. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
avmønstret5 Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Vi snakker vel ikke bare om Oslofjorden, og i alle fall starter flertallet motoren med direkte motvind. Er man på langtur er dette også et faktum, motoren brukes i motvind, kun ett ørlite mindretall som vil ligge å krysse seg fram og bruke ca 3x så lang tid, selv om man har ferie eller er pensjonist. De fleste som er på lengre turer prøver faktisk å unngå motvind. Men seiler man i hovedsak i nærområdet samt seilet mye regatta er det en annen sak. På moderne konstruksjoner har man også utviklet kjølprofiler som er effektive på kryss uten å være særlig dype. Å koble dyp kjøl til fremragende sjøegenskaper er en opplagt missforståelse, her kommer andre forhold inn. En kan heller si at en dyp kjøl er et nødvendig onde for å få en særlig god høyde på kryss, utover det er kjølen mest en ulempe. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 25.September.2013 Del på Facebook Svart 25.September.2013 En kan heller si at en dyp kjøl er et nødvendig onde for å få en særlig god høyde på kryss, utover det er kjølen mest en ulempe. Mer rettende moment - eller lavere totalvekt, fordel i alle vindretninger. Karbonrigg kan jo hjelpe litt på dette også, uten ulemper med dyptgående. Det får bli opp til hver enkelt hvor viktig seilegenskapene er, sånn sett, men hvis det er snakk om å anskaffe ny båt og drømmebåten har 2,6m kjøl og en god del andre positive egenskaper ville jeg ikke latt dyptgående bli showstopper. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 25.September.2013 Del på Facebook Svart 25.September.2013 (redigert) Ja enig , dersom min interesse i hovedsak var regattaseiling, men dybde i forhold til båttype/størrelse og ikke minst bruksområde? Var de kun snakk om fart med seil vil en flerskrogsbåt være mitt valg. Redigert 25.September.2013 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 25.September.2013 Del på Facebook Svart 25.September.2013 Jeg har en båt med ekstra grunn kjøl, båten er 42 fot og stikker kun 1.63 noe jeg er meget godt fornøyd med. Er vandt med motorbåt fra før og vil gjerne benytte alle de gode fine plassene vi har funnet oss opp gjennom årene. Vi ferdes mye på Hvaler, Svenskekysten og Danmark. Har sett utallige plasser jeg ikke ville ha kommet inn på med dyp kjøl, så grunn kjøl er i alle fall tingen for oss som er turseilere. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Kaftein ØL Svart 26.September.2013 Del på Facebook Svart 26.September.2013 Jeg har en båt med ekstra grunn kjøl, båten er 42 fot og stikker kun 1.63 noe jeg er meget godt fornøyd med. Er vandt med motorbåt fra før og vil gjerne benytte alle de gode fine plassene vi har funnet oss opp gjennom årene. Vi ferdes mye på Hvaler, Svenskekysten og Danmark. Har sett utallige plasser jeg ikke ville ha kommet inn på med dyp kjøl, så grunn kjøl er i alle fall tingen for oss som er turseilere. -Xlnt Har du prøvd å seile samme båten som du har med ordentlig kjøl? Forskjellen er enorm, men ser poenget ditt hvis du har konvertert fra motorbåt Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 27.September.2013 Del på Facebook Svart 27.September.2013 Ja enig , dersom min interesse i hovedsak var regattaseiling, Jeg mener nå gode seilegenskaper er et poeng på tur også, det er etter min mening en god del "komfort-kompromisser" (altså; man firer litt på komfort-kravene) som faktisk gir positiv uttelling når alt kommer til alt, også på tur. Hvis man anser at man er på seiltur da, vel å merke (det anser ikke jeg til enhver tid, bare så det er sagt :). Ta plassen under dekk, f.eks. Det er selvfølgelig fint, men på bekostning av plass i cockpit og på dekk til å seile båten? Det er tross alt der man oppholder seg mest, man vil gjerne spise i cockpit også, og mye bedre å ha litt armslag når man seiler, enn akkurat den ene ettermiddagen det er så surt at man må spise i salongen? Alle de små forskjellene som skiller en komfort-cruiser fra en performance-cruiser tror jeg i sum er med på å bidra til at enkelte begynner å undre seg over hvorfor så mange går for motor fremfor å seile seilbåtene sine. Så jeg synes en god del egenskaper som ved første øyekast synes å være rettet inn mot reggatta gir mening på tur også. En kan si at dyp kjøl gir litt færre valgmuligheter i havn, men er det egentlig riktig? Kan man ikke likegodt si man blir mindre avhengig av vindretningen og dermed får flere havner å velge mellom? Dyp kjøl og kryssegenskapene som følger med får man vurdere oppimot ønske om å besøke en del danske havner tror jeg, og hvis det regnestykket går opp hadde jeg nok slått til. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.September.2013 Del på Facebook Svart 27.September.2013 Nå er jeg sø heldig at jeg har senkekjøl. Når jeg tar ut helt ut seiler jeg betydelig høyere enn de flest, men behovet er sjeldent til sted i tursammenheng. Derimot muligheten å gå på snekkedybde er ofte brukt. Det er min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 27.September.2013 Del på Facebook Svart 27.September.2013 Jeg har også senkekjøl som reduserer dyptgående fra 1,75 til 0,85m. Synes i utgangspunktet det er et flott system som også brukes litt ift til trim på båten. Nå er 1,75m dyptgående ikke så uvanlig i utgangspunktet så det er forsåvidt sjelden jeg er nødt til å heve kjølen ift normal ferdsel, men en gang i blant er det genialt å komme til de ellers utilgjengelige stedene. Med fast kjøl er vel å ligge på svai og ha en lett-båt kompromisset man gjerne gjør. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 27.September.2013 Del på Facebook Svart 27.September.2013 Jeg har fleksibel kjøl på min Bavaria. Den tilpasser seg etter dybden. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.September.2013 Del på Facebook Svart 27.September.2013 (redigert) Det skulle vel ikke heller være en viss Orhust båt ...det var jo noe med plasten? Når det gjelder kjøl så har jeg vel prøvet de fleste vanlige typer og har nok landet på at senke- folde kjøl har de fleste fordelene i turbåt-sammenheng. men innser selvfølgelig att det er dyre å produserer. Ett eksempel er de finske Gayline båten. Geniale båter med fallkjøl, konstruktøren har nå et professorat i Trondheim, og er ikke ikke aktiv som konstruktør lenger, dessverre. Redigert 27.September.2013 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 27.September.2013 Del på Facebook Svart 27.September.2013 Det jeg kommer med er på grensen til "off topic", men likevel: Kjøpte en langkjølt treseiler ifjor, og lirket meg oppover svenskekysten fra Gøteborg. Hadde sparsomt med kart (GPSen konka ut ;-( ) og listet meg inn i uthavner/viker jeg hadde ingen info om.... Subba bunnen ofte. Var veldig glad for at jeg ikke stikker dypere enn 150 cm. Hadde jeg vært 2 meter dyp, hadde jeg gått glipp av mange naturperler, og sannsynligvis havarert i *det* sundet med 1 meters umerket grunn..... Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
avmønstret5 Svart 27.September.2013 Del på Facebook Svart 27.September.2013 Jaja 150, jeg stikker 0,9 med kjølen oppe , men er for øvrig enig. Nå vil jeg ikke drive noe nedrakking av båter med dyp kjøl, en må alltid innrette seg etter båt og forhold. Det siste er vesentlig for seiler man mest på dypt vann så kan man jo gjerne ta med seg fordelen med en god krysskjøl. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 27.September.2013 Del på Facebook Svart 27.September.2013 , og sannsynligvis havarert i *det* sundet med 1 meters umerket grunn..... Eh, det hadde du nok klart med både 2,00m og 1,50m er jeg redd ... problemet ditt var nok ikke kjølen men navigasjonsutstyret ;-) Ellers er et bra tips å bare seile på lavvann, da stikker alle grunnene såvidt opp av vannet så man ser dem, har jeg hørt ... Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 27.September.2013 Del på Facebook Svart 27.September.2013 vi har 2,5 meter kjøl og karbonrigg på turbåt, vi går glipp av en del havner i Danmark + noen i Sverige, men har ikke sett på dette som ett problem, vi har fortsatt havner å velge i. Når man er på sjøen er det bare fordeler. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 28.September.2013 Del på Facebook Svart 28.September.2013 Ellers er et bra tips å bare seile på lavvann, da stikker alle grunnene såvidt opp av vannet så man ser dem, har jeg hørt ... :lol: Den var god!!! Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
bjornas Svart 26.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2014 Bumper denne. Nå er jeg i akkurat samme dilemma igjen... Har sett på en båt som har "alt" jeg har lyst på, men altså 2,60 kjøl.... Det er jo dypt, da... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.