Jump to content

Dypgående på seilbåt - hva er problematisk?


bjornas

Recommended Posts

Jeg gikk jo fra en sun fast 40 på 2,4 til en sun fast 43 på 2,55 til en lagoon 380 på 1,20. Må innrømme at jeg i løpet av et og et halvt år bare har nytt glede av den ekstra grunne båten en eller to ganger... Derimot har jeg irritert meg over dårlige kryssegenskaper mange flere ganger. Men er det endel andre momenter med turkatamaranen som gjør at jeg samlet sett ikke angrer på byttet. Så dybden er på ingen måte avgjørende. Om du ser på de ekstra 50 cm i forhold til en normal turseiler i den størrelsen som avgjørende...tja. Vet ikke om jeg ville gjort det. Ville ihvertfall hatt noe "mer" enn grunn kjøl på pluss-siden for at det skulle avgjort for meg ihvertfall. Det er jækla mange naturhavner som går fint å bruke med opptil 2,6 meter kjøl, for å si det sånn..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Vår stikker 2,2 meter. Jeg ville ikke hatt noe grunnere kjøl, og går du noe særlig under 1,8 i dypgang kan du like gjerne kjøpe motorbåt/motorseiler, for da er det ikke mye spennende å seile lengre, i hvertfall ikke hvis du tenker båt over 30 fot... Grunn kjøl ødelegger utrolig mye både for seilegenskapene. Eneste gang vi gjerne skulle hatt grunnere kjøl var i nederland og i USA. Utenom det har den dype kjølen kun gitt oss fordeler i form av suverene seilegenskaper og forholdsvis lite rulling når vi ligger i havn eller på anker. Dypere enn 2,5 meter begynner å bli på grensa, men er utvilsomt verdt alle fordelene det drar med seg :yesnod::yesnod:

Link to post

Seiler selv med 2,6 m kjøl av og til. Men har sjelden måttet stryke en tur eller havn av kartet av den grunn. :yesnod:

2,6 er ikke særlig høyere enn du når, om du står på tærne og rekker armen og handa i været, eller 15 cm høyere enn det er mellom gulv og tak i et std Husbankhus. :diving:

Så grunnt er det kunn tett oppunder land de fleste steder, og med 10 m fra kjøl til baug

har du alle muligheter til å finne en ilandstigningsplass for både mor og barn. :thumbsup:

 

Noen steder er det dårlig mudret, men gi gass, så slipper havnesjefen å mudre selv. :lol:

 

Er du over 40 fot er det ofte egne plasser som holdes av , og det er da enklere å finne bryggeplass for deg ,enn for han med "bare" 39 fot. :giggle:

Til gjengjeld bør du lukke øynene og tenke på noe hyggelig når du betaler havneavgiften. :cryin:

 

Men 2,6 meter betyr 12 - 15 m båt og ca like mange tonn dødvekt(?) :crazy:

DET stiller mye større krav til aktsomheten enn noen noen desimetre med jern. :pray:

 

Hvis du er komfortabel med å beherske et så stort skip, ville jeg gått for en av båten du ønsker deg,

Du får mye båt, mange kvm seil og plass som en liten tre-roms, for en rimelig penge nå om dagen. :cool:

 

LØP OG KJØP :thumbsup:

:sailing:

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Guest Avmønstret#

går du noe særlig under 1,8 i dypgang kan du like gjerne kjøpe motorbåt/motorseiler, for da er det ikke mye spennende å seile lengre, i hvertfall ikke hvis du tenker båt over 30 fot... Grunn kjøl ødelegger utrolig mye både for seilegenskapene.

 

Nja, du generaliserer litt grovt. Vår Mamba 311 har blykjøl som stikker 1.6. Den ligger da ikke helt død i vannet for det. Ingen racer men heller ikke en uspennende eller dårlig seiler.

 

Her ser du en som har klart å gjøre mye seilglede ut av gammel seilbåt med 1.6 meters kjøl:

 

http://samst.se/?page_id=35

Link to post

Vi snakker vel ikke bare om Oslofjorden, og i alle fall starter flertallet motoren med direkte motvind. Er man på langtur er dette også et faktum, motoren brukes i motvind, kun ett ørlite mindretall som vil ligge å krysse seg fram og bruke ca 3x så lang tid, selv om man har ferie eller er pensjonist. De fleste som er på lengre turer prøver faktisk å unngå motvind. Men seiler man i hovedsak i nærområdet samt seilet mye regatta er det en annen sak. På moderne konstruksjoner har man også utviklet kjølprofiler som er effektive på kryss uten å være særlig dype. Å koble dyp kjøl til fremragende sjøegenskaper er en opplagt missforståelse, her kommer andre forhold inn. En kan heller si at en dyp kjøl er et nødvendig onde for å få en særlig god høyde på kryss, utover det er kjølen mest en ulempe.

Link to post

En kan heller si at en dyp kjøl er et nødvendig onde for å få en særlig god høyde på kryss, utover det er kjølen mest en ulempe.

 

Mer rettende moment - eller lavere totalvekt, fordel i alle vindretninger. Karbonrigg kan jo hjelpe litt på dette også, uten ulemper med dyptgående. Det får bli opp til hver enkelt hvor viktig seilegenskapene er, sånn sett, men hvis det er snakk om å anskaffe ny båt og drømmebåten har 2,6m kjøl og en god del andre positive egenskaper ville jeg ikke latt dyptgående bli showstopper.

Link to post

Jeg har en båt med ekstra grunn kjøl, båten er 42 fot og stikker kun 1.63 noe jeg er meget godt fornøyd med. Er vandt med motorbåt fra før og vil gjerne benytte alle de gode fine plassene vi har funnet oss opp gjennom årene. Vi ferdes mye på Hvaler, Svenskekysten og Danmark. Har sett utallige plasser jeg ikke ville ha kommet inn på med dyp kjøl, så grunn kjøl er i alle fall tingen for oss som er turseilere.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

Jeg har en båt med ekstra grunn kjøl, båten er 42 fot og stikker kun 1.63 noe jeg er meget godt fornøyd med. Er vandt med motorbåt fra før og vil gjerne benytte alle de gode fine plassene vi har funnet oss opp gjennom årene. Vi ferdes mye på Hvaler, Svenskekysten og Danmark. Har sett utallige plasser jeg ikke ville ha kommet inn på med dyp kjøl, så grunn kjøl er i alle fall tingen for oss som er turseilere.

 

-Xlnt

Har du prøvd å seile samme båten som du har med ordentlig kjøl? Forskjellen er enorm, men ser poenget ditt hvis du har konvertert fra motorbåt :smiley:

Link to post

Ja enig , dersom min interesse i hovedsak var regattaseiling,

 

Jeg mener nå gode seilegenskaper er et poeng på tur også, det er etter min mening en god del "komfort-kompromisser" (altså; man firer litt på komfort-kravene) som faktisk gir positiv uttelling når alt kommer til alt, også på tur. Hvis man anser at man er på seiltur da, vel å merke (det anser ikke jeg til enhver tid, bare så det er sagt :). Ta plassen under dekk, f.eks. Det er selvfølgelig fint, men på bekostning av plass i cockpit og på dekk til å seile båten? Det er tross alt der man oppholder seg mest, man vil gjerne spise i cockpit også, og mye bedre å ha litt armslag når man seiler, enn akkurat den ene ettermiddagen det er så surt at man må spise i salongen?

 

Alle de små forskjellene som skiller en komfort-cruiser fra en performance-cruiser tror jeg i sum er med på å bidra til at enkelte begynner å undre seg over hvorfor så mange går for motor fremfor å seile seilbåtene sine. Så jeg synes en god del egenskaper som ved første øyekast synes å være rettet inn mot reggatta gir mening på tur også.

 

En kan si at dyp kjøl gir litt færre valgmuligheter i havn, men er det egentlig riktig? Kan man ikke likegodt si man blir mindre avhengig av vindretningen og dermed får flere havner å velge mellom? Dyp kjøl og kryssegenskapene som følger med får man vurdere oppimot ønske om å besøke en del danske havner tror jeg, og hvis det regnestykket går opp hadde jeg nok slått til.

Link to post

Jeg har også senkekjøl som reduserer dyptgående fra 1,75 til 0,85m. Synes i utgangspunktet det er et flott system som også brukes litt ift til trim på båten. Nå er 1,75m dyptgående ikke så uvanlig i utgangspunktet så det er forsåvidt sjelden jeg er nødt til å heve kjølen ift normal ferdsel, men en gang i blant er det genialt å komme til de ellers utilgjengelige stedene. Med fast kjøl er vel å ligge på svai og ha en lett-båt kompromisset man gjerne gjør.

Link to post

Det skulle vel ikke heller være en viss Orhust båt ...det var jo noe med plasten? :pray:

Når det gjelder kjøl så har jeg vel prøvet de fleste vanlige typer og har nok landet på at senke- folde kjøl har de fleste fordelene i turbåt-sammenheng. men innser selvfølgelig att det er dyre å produserer. Ett eksempel er de finske Gayline båten. Geniale båter med fallkjøl, konstruktøren har nå et professorat i Trondheim, og er ikke ikke aktiv som konstruktør lenger, dessverre.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post

Det jeg kommer med er på grensen til "off topic", men likevel: Kjøpte en langkjølt treseiler ifjor, og lirket meg oppover svenskekysten fra Gøteborg. Hadde sparsomt med kart (GPSen konka ut ;-( ) og listet meg inn i uthavner/viker jeg hadde ingen info om.... Subba bunnen ofte. Var veldig glad for at jeg ikke stikker dypere enn 150 cm. Hadde jeg vært 2 meter dyp, hadde jeg gått glipp av mange naturperler, og sannsynligvis havarert i *det* sundet med 1 meters umerket grunn.....

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post

, og sannsynligvis havarert i *det* sundet med 1 meters umerket grunn.....

 

Eh, det hadde du nok klart med både 2,00m og 1,50m er jeg redd ... problemet ditt var nok ikke kjølen men navigasjonsutstyret ;-)

 

Ellers er et bra tips å bare seile på lavvann, da stikker alle grunnene såvidt opp av vannet så man ser dem, har jeg hørt ...

Link to post
  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...