Jump to content

Dypgående på seilbåt - hva er problematisk?

bjornas

Recommended Posts

Sun Fast 40. Er jo primært til turbruk for en familie. Men samtidig tror jeg fort man begynner å irritere seg over lat båt.

Har lyst til å se om the audience opplever 2,60 som "hemmende" men forstår at spørsmålet egentlig er umulig å besvare. Likevel setter jeg pris på synspunktene.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Hvis det er den på Tofte så kjenner jeg litt til den. Den seiler omtrent like godt som min båt, og vi har hatt mange gode dueller i lokale regattaer. Min har blykjøl og stikker 2,10. 2,60 er altså ganske dypt jfr lystallet. En First 40.7 stikker vel 2,5 og har lys 1,34 eller noe sånt. Jeg tror dette er mye båt for pengene.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

ikke etter mitt syn. Men om du seiler mye i Danmark vil du nok merke ulempene i større grad enn på østlandsområdet/svenskekysten. Men også der finnes det mange havner som er dype nok, man legger seg jo bare lengre ute i havna, enn de som kommer lengre inn.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Det er vel så enkelt som at jo dypere kjøl jo lenger fra land må man være. Med vår 1,7m så får vi stort sett alltid lagt til mot holmer og skjær men har man mye mer enn dette så vil man få problemer med dette. Det vil jo stort sett alltid være relativt grunt inntil land. Ja det vil jo selvfølgelig variere hvordan bunnforholdene er langs land. Jeg som er turseiler liker veldig godt å benytte meg av alle de piggene og boltene som er satt opp i naturhavner og merker at det som oftest ikke er veldig dypt ved disse. Det å legge seg lengre ut osv betyr ofte litt mer urolig vann også.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Min har dyptgående på 2,4 meter og i løpet av hele fjorårssesongen så hindret det meg å komme inn bare ett sted (mener det var Sistranda på Hitra.) Slik jeg opplever det er fordelene med å få morsom seiling selv høyt mot vinden mye, mye større enn ulempen med å måtte avstå fra noen få havner. Nå skal det sies at jeg digger selve seilingen da og følelsen av å kunne seile effektivt der andre båter starter motor. :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...