Framtia Svart 26.Februar.2014 Del på Facebook Svart 26.Februar.2014 Mye som kan veie opp for ulempene med dyp kjøl. Hva slags båt snakker vi om? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
bjornas Svart 26.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2014 Sun Fast 40. Er jo primært til turbruk for en familie. Men samtidig tror jeg fort man begynner å irritere seg over lat båt. Har lyst til å se om the audience opplever 2,60 som "hemmende" men forstår at spørsmålet egentlig er umulig å besvare. Likevel setter jeg pris på synspunktene. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Framtia Svart 26.Februar.2014 Del på Facebook Svart 26.Februar.2014 Hvis det er den på Tofte så kjenner jeg litt til den. Den seiler omtrent like godt som min båt, og vi har hatt mange gode dueller i lokale regattaer. Min har blykjøl og stikker 2,10. 2,60 er altså ganske dypt jfr lystallet. En First 40.7 stikker vel 2,5 og har lys 1,34 eller noe sånt. Jeg tror dette er mye båt for pengene. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
bjornas Svart 26.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2014 Enig det. Men altså: Står man med nesa i plotteren når man durer rundt nærme land med 2,60 kjøl under seg? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Framtia Svart 26.Februar.2014 Del på Facebook Svart 26.Februar.2014 For meg spiller det ingen rolle om båten stikker 2 eller 3 meter dypt når jeg seiler, det er lett å finne vann som er dypt nok. Så ulempene er først og fremst knyttet til komme inn i natur- eller gjestehavner. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
bjornas Svart 26.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2014 Klabbert. Men er man reelt sett så mye dårligere stilt med 2,60 kjøl? Pdas ser jeg at det er rundt 2 m kjøl som er "vanlig". Er skikkelig i valgets kvaler nå. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Framtia Svart 26.Februar.2014 Del på Facebook Svart 26.Februar.2014 (redigert) ikke etter mitt syn. Men om du seiler mye i Danmark vil du nok merke ulempene i større grad enn på østlandsområdet/svenskekysten. Men også der finnes det mange havner som er dype nok, man legger seg jo bare lengre ute i havna, enn de som kommer lengre inn. Redigert 26.Februar.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Iwrig2 Svart 26.Februar.2014 Del på Facebook Svart 26.Februar.2014 Vurderte bytte til tilsvarende båt i fjor. Dybden ser jeg ikke de store utfordringene med, men p.g.a bredden på disse båtene blir jeg nødt til å bytte båtplass med minimum 4,5 m lys åpning og det ble dyrt.... Bare en liten tanke. Ellers ser det ut som en velutstyrt og fin båt :) Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 27.Februar.2014 Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 Det er vel så enkelt som at jo dypere kjøl jo lenger fra land må man være. Med vår 1,7m så får vi stort sett alltid lagt til mot holmer og skjær men har man mye mer enn dette så vil man få problemer med dette. Det vil jo stort sett alltid være relativt grunt inntil land. Ja det vil jo selvfølgelig variere hvordan bunnforholdene er langs land. Jeg som er turseiler liker veldig godt å benytte meg av alle de piggene og boltene som er satt opp i naturhavner og merker at det som oftest ikke er veldig dypt ved disse. Det å legge seg lengre ut osv betyr ofte litt mer urolig vann også. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Sun Flyer Svart 27.Februar.2014 Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 Har hatt sf 40 make til den i tofte. Min stakk 2,40 og det var den dypeste man kunne få. Spør om den er modifisert. Ellers kan jeg anbefale båten på det varmeste. Savner den av og til, faktisk. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
tor_ef Svart 27.Februar.2014 Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 Min har dyptgående på 2,4 meter og i løpet av hele fjorårssesongen så hindret det meg å komme inn bare ett sted (mener det var Sistranda på Hitra.) Slik jeg opplever det er fordelene med å få morsom seiling selv høyt mot vinden mye, mye større enn ulempen med å måtte avstå fra noen få havner. Nå skal det sies at jeg digger selve seilingen da og følelsen av å kunne seile effektivt der andre båter starter motor. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 27.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 Kjølen er ikke modifisert. Det er en 2,40 kjøl, men selger sier likevel den stikker 2,60...? Dette skjønner jeg lite av... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Framtia Svart 27.Februar.2014 Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 lavvann? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sun Flyer Svart 27.Februar.2014 Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 Etter at jeg haddet sun fast 40 kjøpte jeg en sun fast 43. Den stakk 2,55 og var tydelig dypere, noe vi merket godt når den stod på land for vårpuss. Begge deler var strålende båter, men 40 foteren var bedre på bankekryss, men svakere i lettvind. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.