Siggii Startet 24.September.2013 Del på Facebook Startet 24.September.2013 Jeg er nå førstegangs båtboer, og driver fortsatt å tilpasser båten til å gi maksimal komfort gjennom året. Jeg har satt inn en litt eldre billig Clas Ohlson-avfukter, men merker at den sliter med å få luftfuktigheten så lav jeg ønsker. Nå de siste dagene, når det har vært kaldt i været og mye regn har den gått så og si konstant, og klart å holde luftfukltigheten på 50%. Enda da har jeg holdt temperaturen ganske høy i båten, i hvertfall så høy som jeg føler er behagelig om natta (ca 16 grader). Ser dermed behoved for oppgradering. Har sjekket mye rundt, og til mitt budsjett passer avfukterene til rundt omkring 15000 dårlig. Ettersom jeg har forstått er det heller ikke verdt prishoppet fra "midt-på-treet"-avfukterene til de dyre heller, mtp 3-4dobling i pris. Sitter derfor med to alternativer. AllTemp RS50N (6000,-), og Meaco DD8L (3000,-). Begge har fordeler og ulemper ettersom jeg klarer å se, men håper noen av dere med erfaring med en av de, og kanskje noen til og med kan si noe om begge? Fordelene og ulempene jeg ser. Meaco: +Billigst +Vunnet mange tester og blir annbefalt rundt omkring +Produserer varme som forblir inne i båten -Må stå i det rommet som skal avfuktes (dvs i veien) -Må tømmes med gjevne mellomrom, evt stå med dreneringsslange AllTemp: + Kan settes bortgjemt i et stuerom (har allerede opplegg for lufterør gjennom skrog osv fra gamle eiers avfukter. + Mindre støy + Blåser fuktig luft ut av båten - Dyrere - Slipper all varmen den produserer ut av båten Noen som har noe som kan hjelpe meg å velge? Hilsen Sigbjørn :) Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Jeg har Meaco DD8L og opplever vel at den tørker hele båten. Men det er kanskje avhengig av størrelse på båten (min er 31) . Du oppsummerer jo fordelene og ulempene relativt bra, så hva veier tyngst for deg? Mvh Jonas Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Hakkannen Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Har Meaco DD8L og er fornøyd med den. Det eneste er at den tar litt plass på dørken som jeg gjerne skulle ha brukt til noe annet. Har ingen erfaring med Alltemp, men har vært i kontakt med en av forhandlerne som sier at over 50% av varmen går inn i båten, så at all varmen forsvinner ut er feil. Gjerne noe å ta med i vurderingen når Alltemp også er lettere å bygge inn slik at den står skjult. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Jeg har en Meaco DD8L, og den fungere veldig godt synes jeg, men den tar plass og må stues bort under fart. Vil vurdere en permanent løsning som AllTemp RS50N når Meaco'n tar kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 AllTemp: + Kan settes bortgjemt i et stuerom (har allerede opplegg for lufterør gjennom skrog osv fra gamle eiers avfukter. + Mindre støy + Blåser fuktig luft ut av båten - Dyrere - Slipper all varmen den produserer ut av båten Etter å ha lest og tenkt litt mer, siden du har opplegg for lufterør osv, samt at du bor i båten (støy osv) hadde jeg gått for AllTemp`en. Du har langt høyere krav enn oss vanlige båtbrukere ift fukt, og om det stemmer at du får igjen 50 % av varmen hadde jeg ikke vært i tvil. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Siggii Svart 24.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2013 (redigert) Takktakk folkens :) Hvis det stemmer, er det et stort pluss for AllTempen. Eller lettere sagt et mindre minus. De to største argumentene som gjør at jeg ikke har bestemt meg er at Meaco er billig og ikke sløser energi til varme, mot at AllTempen så og si blir borte, da den plasseres i et område av båten hvor det ikke er noe annet uansett. Men ønsker fortsatt å høre om noen har testet den :) Redigert 24.September.2013 av Siggii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Send en melding til medlemmet "Clima Norge AS", han forhandler Alltemp og kan sikkert svare på de fleste spørsmål Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Det finnes også veggbrakett til Meacoen. Har brukt denne selv en tid, og er svært godt fornøyd! Sitér dette innlegget Link to post
Siggii Svart 15.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2013 Dersom det er interesse for det kan jeg avslutte denne tråden og fortelle at jeg ikke gikk for noen av de. Var i kontakt med shipshop.no som gav meg et godt tilbud på en X-3, kraftig sorpsjonsavfukter, liknende Munters MD50. Var tilkoblet på 10 minutter og oppe og gikk med en gang. Siden har båten vært knusk tørr, ligger på rundt 40% luftfuktighet, nesten litt for tørt. Veldig fornøyd med valget, selv om jeg jo ikke vet hvordan det hadde blitt med Meacoen. Alt jeg vet er at Clas Ohlson-avfukteren ikke kan måle seg engang. Den slet veeeeldig straks temperaturen sank under ca 15 grader, mens den jeg har nå gjør jobben som bare det :) Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 15.Desember.2013 Del på Facebook Svart 15.Desember.2013 Hva var prisen på den? Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 17.Desember.2013 Del på Facebook Svart 17.Desember.2013 Orbitec X3 virker veldig grei. Se mer info på http://www.shipshop.no/produkt/avfukter-sorpsjon/x3-sorpsjonsavfukter-med-hygrostat Sitér dette innlegget Link to post
Kasina Svart 17.Desember.2013 Del på Facebook Svart 17.Desember.2013 Stemmer det at Orbitec X3 bruker dobbelt så mye strøm som AllTemp RS50N, eller har jeg misforstått dataene? Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
Siggii Svart 17.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2013 (redigert) På nettsiden til shipshop ligger den for øyeblikket ute til rundt 13000, men jeg var heldig og fikk et godt tilbud som jeg ikke kunne si nei til :) Det kan godt hende den har dobbelt av strømforbruket til AllTemp, men når AllTemp oppgir tørkekapasitet til 3-3.5 liter/døgn mot X3 er oppgitt til 17L/døgn er vel det ok. Alltempen er en veldig liten avfukter. Hørte litt rundt med forskjellige forhandlere anngående denne, og de fleste var litt i tvil på om den ville være kraftig nok til min båt på 34 fot. Avfukterdelen slår seg av og på og avfukter når det trengs, mens selve viften går konstant, noe som gjør at luften blir konstant sirkulert, og det hjelper nok til med å lufte vekk litt fukt fra kriker og kroker. Redigert 17.Desember.2013 av Siggii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kasina Svart 17.Desember.2013 Del på Facebook Svart 17.Desember.2013 Z3 høres ut til å være en effektiv avfukter. I mitt tilfelle tror jeg AllTemp sin kapasitet vil holde, samtidig som jeg vil komme til å kjøre den på inverter i lengre perioder. Da er det vel kanskje mer hensiktsmessig med lavere strømforbruk. Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
Akvanauten Svart 15.Februar.2014 Del på Facebook Svart 15.Februar.2014 Så lenge man har en hygrostat som slår avfukteren av og på så betyr ikke strømforbruket så mye. Har den ene dobbelt strømforbruk så blir den ferdig på halve tiden. Strømforbruket pr liter vann fjernet er nok noen lunde det samme. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.