Clara Startet 24.September.2013 Del på Facebook Startet 24.September.2013 Jeg skal montere VHF-antenne i masta på seilbåten min (Alo 28, Selden mast). Er det noe spesielt jeg må tenke på, eller er det bare å feste, borre hull til ledningen og tre nedover? Er det eget spor inni masta til ledningen eller henger den bare fritt? Er det forskjell i ytelse på stål-antenne og glassfiberantenne? Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 (redigert) Du må velge en riktig type kabel. Du kan se her for litt om dette. Kort sagt kan du velge mellom tykk RG213 eller en tynn HFX 1336. Sistnevnte er min favoritt. For all del unngå RG58. Les om tapene pr. m på web siden nevnt før. Du kan også sjekke Elfa og finne nyere kabler med enda mindre tap. Den beste er nok HC1000C1, men sjekk Elfa.se. Redigert 24.September.2013 av olews (see edit history) Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
grawis Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Du må velge en riktig type kabel. Du kan se her for litt om dette. Kort sagt kan du velge mellom tykk RG213 eller en tynn HFX 1336. Sistnevnte er min favoritt. For all del unngå RG58. Les om tapene pr. m på web siden nevnt før. Du kan også sjekke Elfa og finne nyere kabler med enda mindre tap. Den beste er nok HC1000C1, men sjekk Elfa.se. Jeg er ikke enig i at man behøver å unngå RG58, for korte strekk som det er snakk om i liten seilbåt fungerer den helt fint. RG213 er voldsomt tykk i forhold, tar mye plass, og effekten av denne ser man først og fremst dersom man har mye lengre kabelstrekk enn i en fritidsbåt, for eksempel i store fartøy eller på landanlegg. Er det forskjell i ytelse på stål-antenne og glassfiberantenne? Glassfiberantenne er jo litt misvisende betegnelse, for alle antenner har en metallkjerne som settes i svingninger av radiobølger. Beste måten å bedømme forskjellen på antenner på er å se på hvilket gain-tall de har. Sitér dette innlegget Link to post
Clara Svart 24.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2013 (redigert) Ok, takk for svar. Klarer ikke helt å se hva slags kabel den her har: http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/antenner/vhf-antenne/glomex-vhf-antenne-glassf-25-m-kabel ?? Blir totalt rundt 15 m lengde. Redigert 24.September.2013 av Clara (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Ok, takk for svar. Klarer ikke helt å se hva slags kabel den her har: http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/antenner/vhf-antenne/glomex-vhf-antenne-glassf-25-m-kabel ?? Blir totalt rundt 15 m lengde. Jeg ville snakka med permo.no, har kjøpt ei ekstra VHF-antenne som jeg ikke har fått satt opp ennå, den finner jeg nå bare i prislista deres, til 377 kr. RG58 koster rundt 8 kr meteren hos dem, og plugger får du for noen tiere. De folka er kjempedyktige, driver først og fremst med utstyr til radioamatører, men har skjønt at daglig leder der har seilbåt også :-) Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 (redigert) Tapet i en 15 meter lang RG28 er 3.45 dB, for den like tynne og litt dyrere HFX 1336 blir det bare 2.08 dB. Den beste HC1000 som er tykk som RG213 gir bare et tap på 0.82 dB. 3 dB er en halvering av effekten, det skal være hørbart på VHF. Alt under 1.5 dB tap skal være bortimot uhørbart. Ønsker man tynn koaks er HFX 1336 tingen, men aller best er nok HC1000 kabelen. Jeg er enig at RG213 (gammel kabeltype) og HC1000 er for tykke, 10mm er som en finger. Derfor valgte jeg HFX1336, den er bare 5 mm tykk som RG58, det ble vel omtrent 20 meter totalt hos meg. I følge Elfa så er HC1000 designet for radioamatører, sjekk med folkene hos Permo. Den simple kabelen RG58 holder fortsatt stand selv i 2013 på tross av mange nye kabeltyper på markedet. Oversikten hos Elfa er meget god. Men det er først med Wi-Fi det blir moro, der er frekvensen 2.4 GHz ! Redigert 24.September.2013 av olews (see edit history) Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
grawis Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Tapet i en 15 meter lang RG28 er 3.45 dB, for den like tynne og litt dyrere HFX 1336 blir det bare 2.08 dB. Den beste HC1000 som er tykk som RG213 gir bare et tap på 0.82 dB. 3 dB er en halvering av effekten, det skal være hørbart på VHF. Alt under 1.5 dB tap skal være bortimot uhørbart. Ønsker man tynn koaks er HFX 1336 tingen, men aller best er nok HC1000 kabelen. Jeg er enig at RG213 (gammel kabeltype) og HC1000 er for tykke, 10mm er som en finger. Derfor valgte jeg HFX1336, den er bare 5 mm tykk som RG58, det ble vel omtrent 20 meter totalt hos meg. I følge Elfa så er HC1000 designet for radioamatører, sjekk med folkene hos Permo. Den simple kabelen RG58 holder fortsatt stand selv i 2013 på tross av mange nye kabeltyper på markedet. Oversikten hos Elfa er meget god. Men det er først med Wi-Fi det blir moro, der er frekvensen 2.4 GHz ! Er ikke kjent med HFX1336 fra før, hva er forskjellen på RG58? Og angående simpel, jeg har sett mye radiokabel som er atskillig simplere enn RG58 :-) Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 HFX1336 er svært lik RG58, bare en moderne konstruksjon med bedre dielektrikum og bedre isolasjon mhp høyfrekvensegenskapene. Samme tykkelse og samme måte å lodde på. Dessuten er den ikke så dyr at selve kabelen blir en signifikant utgift. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
littmild Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 En annen betraktning: Når du monterer antenne i mastetopp bør du også ha en reserveantenne/nødantenne som enten er rigget klar(pushpit/targabøyle f.eks.) eller lett å rigge opp, i den(usannsynlige) situasjonen jeg ser for meg jeg kan trenge VHF'en aller mest ligger både mastetopp og antenne under vann. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
grawis Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 En annen betraktning: Når du monterer antenne i mastetopp bør du også ha en reserveantenne/nødantenne som enten er rigget klar(pushpit/targabøyle f.eks.) eller lett å rigge opp, i den(usannsynlige) situasjonen jeg ser for meg jeg kan trenge VHF'en aller mest ligger både mastetopp og antenne under vann. Dette er grunnen til at jeg har kjøpt reserve-antenne. Og til kortbølgeradioen har jeg akterstaget som primærantenne og rekkestøtta som sekundærantenne. Jeg har faktisk opplevd å få bedre signal på wiren rundt rekkestøtta... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Klarer ikke helt å se hva slags kabel den her har: http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/antenner/vhf-antenne/glomex-vhf-antenne-glassf-25-m-kabel Jeg ville holdt meg langt unna den antennen. Det er en RA106. Den har idiotkoplingspatenten som ofte har blitt omtalt negativt her på forumet. Kjøp heller RA109. Samme antenne, men med PL hunplugg. Sitér dette innlegget Link to post
Clara Svart 24.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2013 HFX 1336, altså denne ? https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=55-914-66&toc=20282 Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 og rekkestøtta som sekundærantenne. Jeg har faktisk opplevd å få bedre signal på wiren rundt rekkestøtta... liggande loop antenn jeg har akterstaget å savner sekundær Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
olews Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 HFX 1336, altså denne ? https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=55-914-66&toc=20282 Ja, det er denne. 5.5 mm i diameter. Elfa har utsalg på Sandaker og selger også til privatpersoner. liggande loop antenn jeg har akterstaget å savner sekundær Noen sverger til pisk også til MF/HF av overnenvte grunner. Akterstaget er veldig praktisk, bare plasser egget høyt nok så du ikke holder i antenna når noen inne trykker inn sendeknappen. På den annen side har man vel i vår dager med en sat telefon til slike nødstilfeller ? Å stole på utelukkende MF/HF er kanskje ikke nok i dag. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Gunga Din Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Har Distressknapp på SSBn også.......høres vel i halve Europa hvis man trykker inn den lurer på o skaffe en pisk o sette bak på targan Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
finnarne Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Ok, takk for svar. Klarer ikke helt å se hva slags kabel den her har: http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/antenner/vhf-antenne/glomex-vhf-antenne-glassf-25-m-kabelBlir totalt rundt 15 m lengde. Tror det er samme som jeg har i min Alo 28. Men jeg har ikke Seldenmast (så vidt jeg vet). Guttungen var i toppen av masta i sommer, antennekabelen trakk vi først ut av masta der fall til forseil kommer ut (fall stopper på masten). Brukte en stålwire nede fra der jeg hadde valgt å lage hull til antennekabelen og opp til der fallet kommer ut. Trakk opp en trekkefjør, og dro kabelen helt ned i bunnen av masten. Satt på et skjøtestykke som gjennomføring, Får inn Lyngby radio klart å tydelig, det samme med Tjømme. Tjømme har heller ingen problemer med å høre meg. Testet med en håndholdt med dårlig batteri hjemmefra, og det var grei forbindelse ned til båten. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Lars H. Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Elfa har utsalg på Sandaker og selger også til privatpersoner. Dessverre er det slutt på butikken på Sandaker i Oslo, nå kan en kun bestille i internettbutikken. Det er helt OK å være privatperson. Men de har fremdeles kontor i Oslo der de har flinke folk som kan svare på spørsmål om produktene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
grawis Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 (redigert) liggande loop antenn jeg har akterstaget å savner sekundær Liggende loop, ja, har isolert wiren fra pulpit ved hjelp av elektroteip og skjøta sammen i baugen ved hjelp av antenneledning og slangeklemme, og tatt "antenna" inn akter via en 9:1-balun. På de fleste signaler er den litt svakere enn akterstaget (1-2dB) mens den på enkelte signaler er sterkere og til dels mer støysvak. Uansett fin reserve. Redigert 24.September.2013 av grawis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Bredengen har vel det meste av kabel og plugger. Ikke det rimeligste, men bra kvalitet. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Lars H. Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Og Bredengen er en butikk? Hvor? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
baatsman Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 (redigert) Www.Bredengen.no Sjekk om de selger til private. Redigert 24.September.2013 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Lindita Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Hei Her er det mye fornuftig og mange fine tall om tap i kabler. En ting som ikke er nevnt er antennehøyde og hva dette har å si. Ved frekvenser som blir brukt til maritim VHF er det minimalt med avbøying av signaler. Rekkevidde er derfor til horisonten, og denne er vesentlig lenger vekk med antenne i toppen av ei mast enn om samme antenna hadde vært plasser ved vannflaten. Det er ikke veldig mye effekt som trengs for å nå horisonten, altså er ikke 3dB tap spesielt kritisk. (ja, jeg vet om refleksjoner, både tropo, sporadisk E og mange andre muligheter som er høyst ustabile og ikke kan taes med i betraktning her) Det finnes mange fine spesialkabler med lite tap. Disse har stort sett to ting felles: De er dyre og de krever spesialplugger som kan være vannskelig å få tak i. RG-58 er kurrant, rimelig, lett å ha med og gjøre og plugger er lett tilgjengelig. RG-213 er kurrant, ikke overvettes dyr, stiv og uhandterlig, tar stor plass i masta, grei tilgang til plugger og bedre enn RG-58. (som antagelig er bra nok) mvh Espen som vet at daglig leder i Permo har seilbåt, antenne i toppen av masta og har valgt RG-8X kabel Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 mvh Espen som vet at daglig leder i Permo har seilbåt, antenne i toppen av masta og har valgt RG-8X kabel Se der, ja! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 her er en side man kan beregne litt ulike varianter og hvilken effekt man får ut i antennen http://www.saarsham.net/coax.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
olews Svart 25.September.2013 Del på Facebook Svart 25.September.2013 Se der, ja! :-) RG8X er en moderne utgave av den gamle RG8 som nå heter RG213, men med en diameter på bare 6 mm. RG8X har et tap ved 200 MHz på 4,5 dB per 30 meter (ca 13dB for 100m som er det samme som HFX1336), spek for RG8X her. En utmerket kabel, så Permosjefen vet også hva har gjør. Ingen RG58 der nei. Det er da bare pris og tilgjenglighet som avgjør. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.