Jump to content

Installering av VHF-antenne i mast

Clara

Recommended Posts

Hei

En ting som ikke er nevnt er antennehøyde og hva dette har å si. Ved frekvenser som blir brukt til maritim VHF er det minimalt med avbøying av signaler. Rekkevidde er derfor til horisonten, og denne er vesentlig lenger vekk med antenne i toppen av ei mast enn om samme antenna hadde vært plasser ved vannflaten.

mvh

Espen

som vet at daglig leder i Permo har seilbåt, antenne i toppen av masta og har valgt RG-8X kabel :smiley:

Du skulle vel ikke ha en mening om de motorbåtene som skal se jålete ut med antenner som er lagt

på skrå akterover og hvor mye de kutter rekkevidden på signalet.

Med RG-213 i maste toppen.og RG-58 3 m lavere i masta, på mottak virker det som RG 58 er best.

Men det kan være radioen.

http://www.arcticpeak.com/radiopages/radio_horizon.htm

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Nå er du over på kombinasjonen av antenne og kabel. Kabelen kan bare levere signal til antenna og skal gjøre det med minst mulig tap. Det er den trivielle delen som er lett å måle.

Så kommer selve antenna og plasseringen av denne. Her kan det lett blir tildels dramatiske effekter. Ikke alle antenner er like gode og plasseringen kan påvirke bølgeutbredelsen. Vi har vel alle stått med en håndapparat og oplevet at å flytte seg bare noen få meter kan bety mye, selv i åpent lende. Radiobølgeutbredelse er rare greier uansett bølgelengde.

Ole
S/Y Algol

Navman står ute under sprayhooden, innebygget antenne. GPS mus henger under taket over kartbordet, USB kabel. Begge deler fungerer utmerket. Har aldri helt skjønt disse med GPS antenner på pushpit.

Jeg tror ikke mottagerne var så gode for endel år siden som de er i dag. Det er stor forskjell på GPS musen og mobilen i tid for fix, så mottageren spiller en rolle ja.

Ole
S/Y Algol

Jo visst har det gått fremover når det gjelder følsomheten til GPS-mottakere. Men signalene dempes
uansett dersom det ikke er fri sikt til satellittene.

Jeg gjorde for noen år siden en test med min Garmin GPS75 fra 1994 (som fremdeles funker og
som jeg har som reserve-GPS). Denne GPS'n med en utmerket Helix antenne likte i hvert fall ikke
at signalene ble skjermet av "kjøtt og blod".

Uten hindringer viste min gamle Garmin høye signalstolper for 8 satellitter (dette er en 8-kanals mottaker).
Med lett skjerming ble forholdet allerede dårlig, og da jeg lukker hånden var det ikke mye signal igjen.
Da sluttet den umiddelbart å beregne posisjon.

gps1.jpggps2.jpggps3.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kroppen består av omtrent 70% vann og vann (særlig med høy ionestyke) absorberer høyfrekvente radiobølger. Absorbansen har en topp på 2.4 GHz eller omkring 12 cm bølgelengde, der ligger frekvensen i en mikrobølge ovn, tilfeldigvis på same frekvens som WiFi. GPS ligger på rundr 1.2-1.5 GHz og absoberes godt av salt vann som kroppen består av, hvilket vi fikk fint demonstert på bildet over.

Ole
S/Y Algol

Ja, det er noe å tenke på for de som har kartplotter med innebygget GPS nedfelt i instrumentpanelet. Bøyer en seg over det for å finmyse på kartet, faller fort noen av satellittene bak ryggen ut. Heldigvis er det ikke snakk om 8-kanals mottakere lenger, så normalt får en inn nok satellitter likevel, dersom en da ikke er inne i en trang fjord med allerede få satellitter tilgjengelige.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er ikke veldig mye effekt som trengs for å nå horisonten, altså er ikke 3dB tap spesielt kritisk.

du har rett i höyden på antenn...den er veldi viktig

du skall vel lenger enn horisonten ?......du skall nå frem til den mottagande antennen D1+D2

radiohorizon.gif

vi snakker kanskje 40-50 M mellan sejlbåter (og kanskje enn lenger til en kystradio stasjon)

en føljd av dette er att man ønsker en antenn som konsentrer signalen/effekten så at den sendes ut så platt

som mulig (vi ønsker ikke sende effekt ut i rymden eller ned i bakken....uten så mye signal som mulig mot den

mottagande antennen) her ser man då på antenner som med ulike 'gain' som samler o rikter signalen.....

våre båtantenner er 'omnidirectional' de sprer radiosignalen 360 gr rundt båten...hvilket gør at bare en bråkdel

rettes mot den mottagande antennen........

så jeg skulle vilje si att effekten har visst betydelse og att man bør vare redd om det lille man har ......

og bør hålle ned forlusten/tapet så mye som mulig :wink:

(enn viktigare blir dette på våre AIS-class B transpondrer der uteffekten er 2W,

det blir en liten paradox att vi ønsker antennen så høyt som mulig med så kort antenne kabel som mulig!)

S/Y Gunga Din

det blir en liten paradox att vi ønsker antennen så høyt som mulig med så kort antenne kabel som mulig!)

Tenk deg da 2.4 GHz mikrobølger med dertil høye tap i kabelen. WiFi er nettopp slik. Det er moro å jobbe med så korte bølger, små antenner korte kabler, kort sagt mye moro. 2 m bølger på VHF er noe helt annet enn mikrobølger på 12 cm bølgelengde. Kunne nesten være moro å starte en egen tråd om dette.

Ole
S/Y Algol

Det snakkes her mye om viktigheten av å få antennen høyt opp, og det er jo helt riktig. Men effekten ut av antennen er også viktig om en skal ha kommunikasjon over litt avstand. Har mottakeren et dårlig signal/støy forhold, drukner fort signalet i støyen. Og lokal støy, ødelegger også et svakt signal.

Lars H.

Slike atmosfæriske forhold oppstår nå og da, forrige helg hørte jeg da jeg lå ved Oscarsborg Stockholm Radio på K16 annonsere værmeldingen.

• 4 måneder senere...

Albatross har fleire antennekabler liggjande i røyr som går ut. Eg lurer på å flytte vhf inne i båten, men kabelen på den er heilt nøyaktig tilpasssa, så då må eg skjøte eller bytte kabel.

Eine kabel som er ledig under dasjbordet står det rg-223 /u 50. Kva kan den ha vert brukt til ? Eg er usikker på om det er plugger på den, men det kan vel fikses.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg skal montere VHF-antenne i masta på seilbåten min (Alo 28, Selden mast).

Er det noe spesielt jeg må tenke på, eller er det bare å feste, borre hull til ledningen og tre nedover? Er det eget spor inni masta til ledningen eller henger den bare fritt?

Er det forskjell i ytelse på stål-antenne og glassfiberantenne?

Du fikk visst aldri svar på hvordan montere antennen og kabel i masta... ble bare masse svar om kabler/antenner...

Selden har en del beskrivelser som du finner her Se etter masteprofilen din og der står det hvordan du bør trekke kabler mm.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Eg lurer på å flytte vhf inne i båten, men kabelen på den er heilt nøyaktig tilpasssa, så då må eg skjøte eller bytte kabel.

Eine kabel som er ledig under dasjbordet står det rg-223 /u 50. Kva kan den ha vert brukt til ?

Om du vil skjøte, må du bruke plugger. BNC er slankest. Én han og én hun.

Den ledige kabelen er åpenbart en 50 ohms kabel og bør kunne brukes. Du får plugger til den, fortell i butikken hvilken kabeltype det er (RG-223 U), og pluggene må jo passe til henholdsvis antenna og radioen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...