Jump to content

Hvordan best rengjøre/konservere fortøyningstauene ?

dennrick

Recommended Posts

Hei,

Jeg har sett i andre tråder her at noen vasker tauene i vaskemaskinen og bruker tøymykner - før tauene tørkes og legges bort.

Vasker dere da på 40 eller 60 grader ? Og bruker dere vaskemiddel a la OMO (i tillegg til tøymykner) ?

Hilsen Dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Hei,

Jeg har sett i andre tråder her at noen vasker tauene i vaskemaskinen og bruker tøymykner - før tauene tørkes og legges bort.

Vasker dere da på 40 eller 60 grader ? Og bruker dere vaskemiddel a la OMO (i tillegg til tøymykner) ?

Jeg bruker oppskrift jeg fikk fra Astor: 60 grader, vanlig vaskemiddel og tøymykner.

Et døgns bløtlegging før vask skader selvsagt ikke. Du må nesten se an hvor skitne de er. Rederinnen lar meg ikke putte all slags møkk inn i vaskemaskinen.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

• 4 uker senere...

Tauverk brukes til det er slitt, blir deretter skiftet ut. Folk har for lite og gjøre..

Du har kanskje ikke seilbåt? Alternativt seiler du bare i ferskvann? (Alternativt du er ironisk?) Skjøter og fall blir fantastisk mye bedre å bruke igjen etter en runde i vaskemaskinen.

Hvis man da heller kaster å kjøper nytt, vil jeg påstå at folk har for mye penger, men du kaster kanskje klærne dine etter bruk også..

Apropos tøymykner:

bilde

PS. dette kan fort skje med tau av dårlig kvalitet uten tøymykner også, som i dette tilfellet:)

Har ikke seilbåt, men motorbåt & er i saltvan. Selv på sørlandet regner det i blandt, da ferskes tauverket. Trenger Ingen vaskemaskin med parfymert skyllemiddel til mine treslåtte tamper mellom pullert og brygga. Har heller ikke vært plaget av spesielt kort levetid på tautampene mine. Fisker forøvrig hummer med teinetau som er ca 30 år nå så skadeligheten av salt er vel opphauset.

Jeg har nok gnagemerker på båten. Ligger rett ved E18 og har godt med asfaltstøv i fortøyningene. Å ikke vaske de ville være slett vedlikehold etter min vurdering.

Øvrig tau om bord blir selvfølgelig vasket. Jeg har ikke så mye gryn at jeg kan la være å ta vare på ting. Bruddstyrketester av tau viser jo greit hvor raskt tau mister styrken, så det er det vel ikke noen tvil om?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...