dennrick Startet 24.September.2013 Link til dette innlegget Startet 24.September.2013 Hei, Jeg har sett i andre tråder her at noen vasker tauene i vaskemaskinen og bruker tøymykner - før tauene tørkes og legges bort. Vasker dere da på 40 eller 60 grader ? Og bruker dere vaskemiddel a la OMO (i tillegg til tøymykner) ? Hilsen Dennrick Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Mouche Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Jeg lar de gjerne ligge i en dunk med ferskvann et døgn først før jeg kjører de på ullprogram, og deretter lar de tørke sakte hengende på tørkesnoren. Henger de opp tørt og mørkt i garasjen over vinteren. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
kjeros Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Hei, Jeg har sett i andre tråder her at noen vasker tauene i vaskemaskinen og bruker tøymykner - før tauene tørkes og legges bort. Vasker dere da på 40 eller 60 grader ? Og bruker dere vaskemiddel a la OMO (i tillegg til tøymykner) ? Jeg bruker oppskrift jeg fikk fra Astor: 60 grader, vanlig vaskemiddel og tøymykner. Et døgns bløtlegging før vask skader selvsagt ikke. Du må nesten se an hvor skitne de er. Rederinnen lar meg ikke putte all slags møkk inn i vaskemaskinen. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Eureka Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Kommer vel delvis an på typen tau igrunn. Tau med strømpe skal etter boka ikke ha tøymykner, da strømpen kan "slippe" kjernen. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Rederinnen lar meg ikke putte all slags møkk inn i vaskemaskinen. jeg kjører da hun er ute .... 60gr for og hovedvask og vaskemiddel a la OMO og .......tampene blir som nye Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Worry II Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Jeg vasker ikke mine tau i vaskemaskinen, og er stolt av det ! Det får være måte på.. en runde med hageslangen på asfalten, så rett i garasjen. Om jeg ikke bruker noen av de til å feste vinterpresenningen til båt/stativ, da.. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Jeg vasker ikke mine tau i vaskemaskinen, og er stolt av det ! Det får være måte på.. en runde med hageslangen på asfalten, så rett i garasjen. Om jeg ikke bruker noen av de til å feste vinterpresenningen til båt/stativ, da.. Må vel si meg enig, får jo være måte på tauvask. Spyl tauene i en dunk med ferskvann og la dem tørke før de henges vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Gjør litt forskjell på (forholdsvis) billige fortøyningstauene og de langt dyrere seiltauene Fortøyningstauene spyler jeg med vannslangen, men slikt som skjøter, fall og lignende får sin tørn i masknen. Blir nesten som nye Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Milo pluss tøymykner, 40 grader. De med strekkfisk får et par dager i badekaret i stedet. Jammen meg blir det mye skitt etter dem - og det ligger og gikker på gelcoaten om sommeren. Uffameg. Ikke rart det blir gnagespor Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 60 grader og vanlig vaskemiddel, men ikke tøymykner på flettet tau (fall og skjøter) da kjernen slipper kappen og ofte slår seg ut i løkker. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Tauverk brukes til det er slitt, blir deretter skiftet ut. Folk har for lite og gjøre.. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 40 grader, noe vaskemiddel og skyllemiddel. har forsåvidt nok å gjøre :-) mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Maika Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Tauverk brukes til det er slitt, blir deretter skiftet ut. Folk har for lite og gjøre.. Du har kanskje ikke seilbåt? Alternativt seiler du bare i ferskvann? (Alternativt du er ironisk?) Skjøter og fall blir fantastisk mye bedre å bruke igjen etter en runde i vaskemaskinen. Hvis man da heller kaster å kjøper nytt, vil jeg påstå at folk har for mye penger, men du kaster kanskje klærne dine etter bruk også.. Apropos tøymykner: PS. dette kan fort skje med tau av dårlig kvalitet uten tøymykner også, som i dette tilfellet:) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Har ikke seilbåt, men motorbåt & er i saltvan. Selv på sørlandet regner det i blandt, da ferskes tauverket. Trenger Ingen vaskemaskin med parfymert skyllemiddel til mine treslåtte tamper mellom pullert og brygga. Har heller ikke vært plaget av spesielt kort levetid på tautampene mine. Fisker forøvrig hummer med teinetau som er ca 30 år nå så skadeligheten av salt er vel opphauset. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Snakker vi om fortøyningstau så er betydningen av vask mye mindre ja:) Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Er vel lite av både stående og løpende rigg hos trådstarter ut fra signaturen. Så det er vel tampene det er snakk om. Skyllemiddel fås forresten uparfymert. I tilfelle man er allergiker. Så slipper man å fortøye i et inferno av nysing, snørring og opphovna øyne. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 19.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2013 Er vel lite av både stående og løpende rigg hos trådstarter ut fra signaturen. Så det er vel tampene det er snakk om. Jepp, det var jeg som misforstod:) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 19.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2013 Jeg har nok gnagemerker på båten. Ligger rett ved E18 og har godt med asfaltstøv i fortøyningene. Å ikke vaske de ville være slett vedlikehold etter min vurdering. Øvrig tau om bord blir selvfølgelig vasket. Jeg har ikke så mye gryn at jeg kan la være å ta vare på ting. Bruddstyrketester av tau viser jo greit hvor raskt tau mister styrken, så det er det vel ikke noen tvil om? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2013 Får satse på at litt høstregn skyller det greit så får vårsola tørke det. Nok å gjøre sånn ellers så... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 19.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2013 Fortøyningene med strekkfisk tar jeg i badekaret. Jeg kan trygt bekrefte at regnvann ikke holder tauene rene. Det ligger et godt asfaltbelegg igjen i karet. Mulig jeg mistet en halv episode av en kjedelig tv serie på dette. Men tauvasken var mer spennende :-) Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 19.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2013 Kan på en måte skjønne at noen klarer å finne et behov for en slik jobb om båtene ligger i Leangbukta og tilsvarende steder. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2013 Det gjelder nok ikke bare dem i Leangbukta, fall og skjøter hos meg er av en annen verden etter en skikkelig vask. Fjerner salt og alger, noe det kan blir nok av i fuktig vestlandsklima. Det beste er at en skikkelig vask på vårparten gjør at de holder seg myke hele sommeren, så slik jeg ser det er det absolutt verdt det Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 19.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2013 Ja, men det er rigg. Han trådstarteren og endel andre snakker om fortøyningstamper. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2013 Sant det, jeg tenkte mer på tauverket generelt ombord Men merker forskjell på fortøyningene også etter en god spyling, de blir lettere å knytte og så slipper jeg grønne fingre etter hver tur. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.