Haraune Startet 25.September.2013 Link til dette innlegget Startet 25.September.2013 Noen som har mantus anker? Hvor får man kjøpt det? Etter å ha sett utallige demovidioer på tuben så må jo dette være det ultimate ankeret? http://www.youtube.com/watch?v=GVgmjmGkBJg Kommentar fra moderator: Videoen er fjernet, alternativ: https://www.youtube.com/results?search_query=mantus+anchor Sitér dette innlegget Link to post
Giramar Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Hei Haraune. Vi har nettop startet import av Mantus ankere til Norge ...og du har helt rett: Det er det ultimate ankeret! :=) Mantus ankeret har egenskaper som gjør at det setter seg i de fleste bunnforhold og blir sittende! At du i tillegg kan demontere det dersom du er avhengig av å ha det lagret flatt i båten er en annen fordel, særlig når du vil ha med det et eksta anker. Ta gjerne kontakt, eller se på www.giramar.com. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 (redigert) Hva er prisen på et 25 kg? Redigert 9.November.2013 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
avmønstret5 Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Kan det vises til en nøytral test ? Har ikke hørt om det tidligere, hvor produseres det? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Uansett, den testen gir jeg ikke mye for. Dog, på tidligere båt hadde vi et 7 kg original Bruce. Det ankeret skled bare oppå uansett bunnforhold, 5 tonn seiler. Nå har vi et 20 kg kopi av Bruce. Det ankeret sitter dønn, på de bunnforholdene vi har ankret opp i løpet av de siste 13 årene som kan betegnes som sand/gress/søle/leire. Nå har vi en 16 tonn seiler. Uten at jeg skal starte opp en ny 'hva er best'-tråd. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 (redigert) Hva er prisen på et 25 kg? Matus er ikke det en skrudd kopi av Rocna ? Merkelige størrelser ca. 15, 20, 29, 38 kg virker som de vil at en skal gå opp er storleik for å få nok tyngde. De er på tilbud http://www.amazon.com/Mantus-Anchors-Galvanized-Anchor/dp/B008LVOSZI 29kg kr 2900 + moms og frakt http://ildostmarine.nl/europe.php Redigert 10.November.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
S/Y Emma Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Jeg er i markedet for å kjøpe et 25 kg Rocna, men det kan godt hende det blir Mantus i stedet. Det er dog litt vanskelig å finne skikkelige sammenligninger mellom de to ankerene. Nesten alle "tester" og videoer kommer enten fra produsentene selv, eller fra noen som drar de bak en traktor over en mark eller noe. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
avmønstret5 Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Har faktisk aldri hør om Mantus, og jeg som trodde jeg kunne noe om anker. Ett bra og billig rocnakopi er det tyske Bügelankret. Brukes mye av tyske seilere. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Bügel kom vel før Rocna, og utover bøyla som sørger for at ankeret lander rett er ikke likhetene så store, Rocna blir vel mer som en kombinasjon av Spade og Bügel.. Når det er sagt er Bügel fortsatt regnet som et godt anker, er mye brukt i middelhavet. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
avmønstret5 Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Ja det kom sikkert først, men likhet er der, har også bøyle, men flatt skjær. Lett å sveise sammen. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 33 kg Rocna for syv båtlapper via Watski vs 30 kg (altså 29.5 kg) Mantus for fem båtlapper fra Giramar. Valgets kvaler. Er Mantus'en en "dårlig kopi" av Rocna'en, eller er det en vidreutvikling og enda bedre anker? Det vet man ikke noe om uten å ha prøvd begge ankrene noen hundrevis av ganger under ulike forhold og ført nøye statistikker over erfaringene. Etter hva jeg kan bedømme ut i fra brukererfaringer her og på andre fora, samt diverse "uavhengige" tester, så kan dregging være et betydelig problem med Bruce-kopier, mens det omtrent aldri er noe problem med Rocna, uansett hva slags bunnforhold man ankrer opp på. Alt jeg har sett av brukererfaringer tilsier at Rocna'en setter seg på første forsøk og blir sittende. Jeg har en del dreggeopplevelser selv med Bruce, men (bank i bordet) ... jeg har aldri opplevd å plutselig dregge midt på natta ... inntil videre ... men jeg vet at jeg neppe vil sove særlig godt om natta dersom det skulle blåse opp. Jeg ønsker å kunne ankre opp og både sove i båten samt forlate båten uten å bekymre meg over risikoen for at den ikke ligger på samme sted når jeg våkner opp eller kommer tilbake til båten. Etter hva jeg kan bedømme (og også reflektert på Båtwiki-artikkelen min moderne anker) er det god grunn til å tro at Spade, Mantus og Manson Supreme er i samme klasse som Rocna'en, men det finnes lite sikker viten om hvilket anker som er best. Inntil videre synes jeg det virker rimelig å anta at disse fire er omtrent likeverdige, og mye bedre enn Bruce-kopier. Mange velger Rocna fremfor Mantus fordi Rocna'en er mer utprøvd, det finnes ikke like stort erfaringsgrunnlag med Mantus'en. Menja, noen må jo være først ute og rapportere om erfaringene sine - så jeg går for Mantus (hvis det klaffer denne gangen). Det som imidlertid bekymrer meg litt er at Mantus' anbefalinger for ankervekt ligger noe høyere enn Rocnas anbefalinger (jeg skulle hatt 25 kg ihht Rocnas tabell - 12 tonn, 44 fot, men ettersom jeg vet jeg har litt mer vindfang på båten enn hva som er normalt, bl.a. med svært cockpittelt, så tenker jeg at jeg sikkert trenger å gå opp et hakk). At størrelsene er litt ustandard på Mantusen reflekterer jo først og fremst at ankeret er produsert (og har sitt primærmarked) i en del av verden hvor man tviholder på ustandarde måleenheter - det bekymrer meg ikke mye :-) Mulig det kan være noe penger å spare på å bestille ankeret fra utlandet, men jeg er skeptisk. Bestiller man direkte fra Mantus' egne sider (i allefall sist jeg sjekket) ble summen på frakt skyhøy - og i tillegg kommer gjerne MVA og evt fortollingsgebyrer. Teoretisk kan man få fratrekk for MVA fra salgslandet, men det er alt annet enn trivielt. Jeg testet ut Amazon-lenken, og som jeg forestilte meg ble totalsummen skyhøy etter at Amazon hadde lagt til frakt, MVA, fortollingsgebyr, etc Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Aquamatic Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Jeg gikk fra et 10kg orginalt Bruce til 11 kilos Mantus i vår. Bestilte rett fra den internasjonale hjemmesiden og betalte 80 dollar i frakt. Den billige frakten berodde på en feil i nettløsningen og skulle vært 180 dollar fikk jeg vite. Det kom flatpakket i en trekasse og var montert på noen minutter. Fikk noe erfaring med ankeret i sommer og bekreftet i grunn oppførselen som vises på skrytevideoene. Setter seg veldig raskt i bunnen der Bruce hadde en tendens til å skli på overflaten. Tuppen er veldig spiss og skjærer mye bedre ned i bunnen enn Bruce. Skal imidlertid sies at det ikke har vært satt skikkelig på prøve enda. Men oppførselen er langt mer beroligende for nattesøvnen enn mitt forrige anker. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2014 (redigert) Mantus ble kjøpt inn tidligere i år. Brukererfaringer? Kan ikke si noe - har ikke dregget så langt. Jeg gikk jo mye opp i vekt i forhold til det gamle ankeret mitt, for alt jeg vet hadde jeg sikkert sittet like godt med et tilsvarende Bruce-kopi-anker. Det som er viktigst er at jeg føler meg komfortabel og trygg, og det gjør jeg! Jeg ankret opp utenfor Sandvika for noen uker siden og lot båten ligge over natta - og den natta blåste det kraftig! Det var sikkert den dagen det blåste mest i hele høst; til og med hjemme på Grorud var det ganske så vindfullt. Båten var omtrent på samme sted som jeg forlot den - jeg tror ikke posisjonsendringen skyldes annet enn endring av vindretning. Har man godt nok anker, så trenger man egentlig ikke hjemmehavn - man kan jo fint ligge på svai året rundt. Jeg har ikke gjort noe research på det, men jeg har en følelse av at dersom jeg dropper ankeret for deretter å bakke, så kan jeg dra ankeret noen titalls meter før det setter seg. Mulig det var det samme med Bruce-ankeret. Ankeret var tilsynelatende gratis ... *ahem* ... hvis forhandleren leser dette: er det så veldig vanskelig å få sendt avgårde en faktura? Jeg har prøvd å sende et par påminnelser pr epost ... Redigert 19.Oktober.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Erik Svart 19.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2014 men jeg har en følelse av at dersom jeg dropper ankeret for deretter å bakke, så kan jeg dra ankeret noen titalls meter før det setter seg. Mulig det var det samme med Bruce-ankeret. Det var jo ikke så bra. Mitt nye rockna setter seg der jeg slipper det, noe som gjør ankring på trange plasser mye enklere å planlegge/gjennomføre. Det er faktisk advarsel om bråstopp i bruksanvisningen, og det er ikke skryt.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
avmønstret5 Svart 19.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2014 (redigert) Jeg kan vel påberope meg en smule erfaring med ankring og har brukt Rockna i ca 10 år, og antagelig ankret mer enn de fleste. Jeg vil kunne anbefale det som et godt anker, selv om galvaniseringen kunne ha vært bedre. Det setter seg godt og lett på de fleste bunnforhold. Jeg har også hatt Bruce i mange år, og mener det også er ett godt anker når det sitter, men er betydelig mer avhengig av bunnforhold enn Rockna. En må også ha i tankene at det kan "fiske" og dermed er det lite holdekraft. Nå er det egentlig måten man ankrer på, kjenner styrke og svakhet med eget ankerutstyr og forholdene der en ankrer som avgjør om en ligger sikkert. Når det gjelder nevnte anker vil jeg ikke ha satse på noe hvor det ikke foreligger rimelig sikre tester og erfaringer. Redigert 19.Oktober.2014 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2014 Det var jo ikke så bra. Mitt nye rockna setter seg der jeg slipper det, noe som gjør ankring på trange plasser mye enklere å planlegge/gjennomføre. Det er faktisk advarsel om bråstopp i bruksanvisningen, og det er ikke skryt.... Jeg vil gjøre mer research for å se om dette er faktisk tilfelle eller ikke. Stort sett har det vært mange kompliserende faktorer (vind, mørke, etc) når jeg har ankret opp - ikke greit å vite eksakt hvor ankeret havner, bortsett fra å dykke ned og se med egne øyne ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 19.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2014 (redigert) Når det gjelder nevnte anker vil jeg ikke ha satse på noe hvor det ikke foreligger rimelig sikre tester og erfaringer. Det er jo på en måte egget- og høna-problematikk - ankeret trenger mange brukere før man kan få noen sikre brukererfaringer. Jeg tror "forrige generasjon" ankere lever på overtid fordi båtfolk flest er ganske så konservative; det virker ganske åpenbart at Rocna er langt bedre enn Bruce, allikevel er det omtrent bare Bruce og sammenleggbare dregger som er lagerført i velassorterte båtbutikker. Mantus er bygd på samme konsept - om det er en vidreutvikling eller kopi er ikke greit å si, men jeg håper på å få tid til å stressteste ankeret ila vinteren, samt kjøre litt mer kontrollerte forsøk for å få avkreftet/bekreftet mistanken min om at ankeret ikke setter seg der jeg slipper det. Redigert 19.Oktober.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Erik Svart 19.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2014 Husk å gi ut nok ankertau/kjetting så du får rett vinkel på det før du strammer, ellers vil nok alle ankere dregge. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Herman Svart 21.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2014 Og generelt vil det lønne seg å vente litt før man bakker. Det kan være greit at ankeret får tid til å synk litt ned i bunnen først. Start også med tomgangsturtall når du bakker, så kan du heller øke turtallet gradvis. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
tobixen Svart 21.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2014 Og generelt vil det lønne seg å vente litt før man bakker. Det kan være greit at ankeret får tid til å synk litt ned i bunnen først. Start også med tomgangsturtall når du bakker, så kan du heller øke turtallet gradvis. Ja, jeg tror du er inne på noe der. Når jeg har hatt et ønske om å stressteste det nye ankeret, så har jeg selvfølgelig gitt god fart bakover umiddelbart etter at ankeret er sluppet og håpet på et kraftig rykk. :-) (Forsåvidt viktig at ankeret evner å sette seg også under fart, dersom man plutselig skulle ha behov for nødankring ...) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Erik Svart 21.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2014 Ja, jeg tror du er inne på noe der. Når jeg har hatt et ønske om å stressteste det nye ankeret, så har jeg selvfølgelig gitt god fart bakover umiddelbart etter at ankeret er sluppet og håpet på et kraftig rykk. :-) (Forsåvidt viktig at ankeret evner å sette seg også under fart, dersom man plutselig skulle ha behov for nødankring ...) Den metoden er det advarsel mot på Rockna ankeret, da bråstoppen er nettopp det. Brå !! Jeg er vandt med Bruce fra før og at den trenger noen meter for å trekkes ned og holdt på å ramle første gang jeg brukte den nye Rockna en min, den stopper ikke gradvis mens den graver, men graver og bråstopper umiddelbart. Men igjen, du må jo bakke ut nok ankerkjetting/tau til at det blir rett vinkel før du strammer opp. Med Rocna er prosedyren nå meget enkel : 1 Slipp ankeret der du vil ha det. Trenger ikke beregne plass for å kjøre det ned. 2 Bakk bakover med vind/strøm til der du vil båten skal være mens du slipper ut tau. Gjør det sakte (ikke så enkelt i kuling) 3 Stram til. 4 Kjør gradvis hardere bakover for å teste holdet. Det skal ikke røre seg en millimeter bakover.. 5 Slipp ut daumannen. 6 Finn frem ankerdramm og øl, for nå ligger du trygt Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
AdrianK Svart 21.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 (redigert) Løfter denne tråden Noen som vet om det er noen som selger Mantus quick connect anker i Norge? Er på utkikk etter nytt anker, kikket mest å erstatt paraplydreggene på 8kg med et Bruce-kopi 5kg til min 18" Vil det være en god erstatter for sommerdager i skjærgården? Mantus quick connect ser unektelig mer praktisk ut enn Bruce ut ved at det kan legges sammen da jeg ikke har så mye lagringsplass. Se video: Mvh Adrian Redigert 21.Mars.2021 av AdrianK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 21.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 Tror det skal være mer enn nok. Test av Mantus for jolle Test av 17lb Mantus S/Y Panope har menge gode ankerfester og flere av Mantus Sitér dette innlegget Link to post
adrian92 Svart 22.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2021 Takk for svar. Sett på disse videoene. Sett litt rundt på nettet og virker som den Mantus quick Connect må bestilles på Mantus sin hjemmeside. Blir nok å prøve Bruce-kopi, selv om den tar litt større plass enn Mantus/Paraply :) Sitér dette innlegget Link to post
tidtakeren Svart 22.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2021 Er det ikke disse som selges hos Giramar? https://shop.giramar.com/collections/mantus-anker/products/mantus-anker Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.