Jump to content

Mercury Optimax 115 stoppet under drift...

Olepo

Recommended Posts

Jeg har ikke hørt fra verkstedet etter at båten ble levert 01.10.2013. Tok derfor kontakt med de i dag for å høre om de hadde fått sett på motoren min.

De hadde kontrollert motoren og kunne bekrefte at min teori stemte 100% :yesnod:. En feilmontert enveisventil på tilførselslangen fra oljepumpa har stengt for oljetilførsel til kompressoren. Kompressoren har dermed skjært seg pga manglende smøring.

De hadde også kompresjonstestet og undersøkt motoren, denne var ifølge mekanikeren helt fin. Jeg var litt bekymret for eventuelle følgeskader etter kompressorhavariet, men ifølge verkstedet er det ikke mulig at fragmenter fra kompressoren kan finne veien inn i motoren og skade sylindre osv.

Det positive er at Brunswick tar ansvar og hele reparasjonen er godkjent som reklamasjon uten diskusjoner :thumbsup: . Det skulle jo egentlig bare mangle, men jeg fryktet at det kunne bli en noe tøffere kamp.

Ny kompressor er på forøvrig på vei :smiley: !

Redigert av Olepo (see edit history)
  • 3 uker senere...

Da er det vel tid for en liten oppdatering igjen.

Båten ble på fredag hentet hjem fra forhandler etter reparasjon. Det er vel en drøy uke siden de ringte og sa at båten var klar for avhenting, men jeg har ikke hatt mulighet til å hente den før nå.

Verkstedet har montert komplett ny kompressor m/drivreim, samt kompresjonstestet og kjørt diagnose på motoren. De har også startet, varmkjørt og kontrollert motoren etter reparasjon og alt skal nå være OK.

Så da er det bare å få fullført konserveringen, få opp teltet og begynne å vente på våren :yesnod: . Mulig dette ble siste sesong med Bellaen, 3-4-5 fotssyken river og sliter i kroppen :sweat: , og jeg har startet jakten på min neste båt. Så vi får se hva hva det blir til etterhvert.

Jeg vil benytte anledningen til å skryte litt av min forhandler 3fot as, vestfold og Mercury importør Brunswick Marine, de har håndtert denne saken på en god og profesjonell måte :thumbsup: .

Motoren har nå vært hos forhandler to ganger for reparasjon; første gang på våren i fjor da tiltsylinder ble skiftet pga lekkasje, og nå for skifte av kompressor etter havari. Begge gangene har reparasjon blitt dekket som reklamasjon uten spørsmål, og arbeidet har blitt utført forholdsvis raskt til tross for at verstedet har hatt stor arbeidsmengde ved begge tilfellene. Dette er jeg meget godt fornøyd med og både verksted og forhandler fortjener stor tommel opp :thumbsup: !

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...