Jump to content

Mercury Optimax 115 stoppet under drift...


Olepo

Recommended Posts

Hei!

 

Siden jeg er ny her er det vel på sin plass med en kort presentasjon. Jeg har ikke registrert meg før nå, men har brukt uttallige timer på underholdende og lærerik lesing her på baatplassen.

Mitt eget båtliv startet i april 2010 da jeg hentet ut en fabrikkny Bella 621 DC med 115 hk Mercury Optimax fra forhandler. Båten var en overligger fra 2008, mulig motor er 2009 modell.

 

I tiden frem til nå har båten gitt mye glede og jeg verdsetter tiden jeg har mulighet til å være på sjøen. Med null båterfaring fra før har jeg selvfølgelig hatt noen utfordringer med tilllegging osv :sweat: , men jeg lærer stadig. Med litt forsiktighet har jeg hittil unngått skade på egen og andres eiendom :pray: . Snuser litt på oppgradering, selvfølgelig et utslag av den velkjente 3 fotssyken..., men alt til sin tid.

 

Så til problemet: For to dager siden var jeg en liten tur ute med båten. Motor startet som normalt uten problem og alt virket tilsynelatende normalt. Etter ca 20 minutters drift har jeg kjørt med sakte fart gjennom et sund. Jeg gir så litt gass og turtallet begynner å øke før motoren plutselig dør. Jeg har ikke fått noen alarmer eller feilmeldinger fra SmartCraft instrumenetene, det har ikke vært noe fusking eller ulyder og motor er ikke overopphetet.

Det første som slår meg er at jeg kan ha fått noe tau eller annen elendighet i propellen, men dette er ikke tilfelle.

Etter å ha fjernet motordekselet kontrollerer jeg motorens sikringer uten å finne feil. Motortilt fungerer som normalt, men ved forsøk på å starte motoren virker det som om den er veldig tung å dreie rundt. Batteriet viser spenning på 12,6V, så dette bør være tilstrekkelig til å få start på motoren.

 

Jeg oppdager så at det er en løs oljeslange fra motorens kompressor, (armert, gjennomsiktig gummislange). Ca 15 cm fra kompressoren sitter det en messingkobling/skjøt på oljeslangen. Denne koblingen er merket med en pil, så det er mulig det er en form for enveisventil. På hver side av koblingen er slangen låst med vanlige plaststrips, ikke slangeklemmer. På siden mot kompressoren har slangen løsnet fra denne koblingen.

 

Jeg frykter nå at kompressoren kan ha skjært seg pga manglende smøring/oljetilførsel :sweat: . En annen mulighet er jo at en form for tilbakeslag kan ha fått slangen til å løsne, men det finner jeg lite sannsynlig.

 

Jeg har vært i kontakt med forhandler og lagt frem problemet. Hadde håpet at de kunne sende en mekaniker for å ta en diagnose, men de må ha båten til sitt verksted for å få gjort noe. Så jeg må nå få båten på henger for å få kjørt den dit.

Ved forsøk på å starte motoren oppfører den seg på samme måte, den dreier rundt, men det virker som om den går veldig tungt. Har ikke villet gjøre noe mer før verkstedet har sett på den, (med tanke på evt reklamasjon).

 

Jeg vil sette stor pris på å få høre om det dersom det er noen som har opplevd tilsvarende problemer, eller har tips og innspill.

 

Garantien på motor gikk ut i april i år, men hvis det viser seg at kompressoren har skjært seg, (med mulige følgeskader på motor), vil jeg prøve å kjøre dette som en reklamasjonssak. Tar derfor også gladelig imot tips på hvordan jeg bør forholde meg overfor leverandør.

 

Må også rette en stor takk til hyggelige båtfolk fra havna i Holmestrand som sørget for å slepe meg trygt til land, faktisk helt inn i min egen bås :thumbsup: !

Link to post

Da har jeg vært en tur i båten for å undersøke slangen mellom oljepumpe og kompressor næmere. Jeg oppdaget da noe som er meget interressant.

 

Koblingen som må være en enveisventil ser ut til å være montert feil vei. Pilen på ventilen peker mot fløderetningen fra oljepumpa. Slangen har hoppet av ved inngangen på den stengte enveisventilen. Man kan også se tydelig fargeforskjell på slangen fra oljepumpa frem til ventilen som er full av olje, og slangen som går fra ventilen til kompressoren. Denne virker tørr og uten spor etter olje. På det øverste bildet har jeg tredd slangen på igjen.

 

bilde

bilde

 

Dersom min teori stemmer må det jo være en (grov) produksjonsfeil som har forårsaket havariet.

Hvis noen har en tilsvarende Optimax hadde det vært fint om de kunne løftet av motordekselet og sjekket retningen på denne ventilen bare for å få det bekreftet.

 

Det utrolige er jo at kompressoren har holdt i 84 driftstimer tilsynelatende uten oljesmøring. Riktignok har det vært mange korte turer og "snill" kjøring med lite belastning, men likevel.....?

 

Det positive er jo at dette bør være mulig å få dekket som reklamasjon :pray: .

 

Innspill og eventuelle andre teorier mottas med takk!

Link to post

 

 

 

Da har jeg vært en tur i båten for å undersøke slangen mellom oljepumpe og kompressor næmere. Jeg oppdaget da noe som er meget interressant.

 

Koblingen som må være en enveisventil ser ut til å være montert feil vei. Pilen på ventilen peker mot fløderetningen fra oljepumpa. Slangen har hoppet av ved inngangen på den stengte enveisventilen. Man kan også se tydelig fargeforskjell på slangen fra oljepumpa frem til ventilen som er full av olje, og slangen som går fra ventilen til kompressoren. Denne virker tørr og uten spor etter olje. På det øverste bildet har jeg tredd slangen på igjen.

 

bilde

 

Hei,

Det er vel ikke noen kompressor på Optimax?

Vet at noen av disse motorene har hatt problemer med at hjernen har sluttet virke. Motoren er da helt død.

 

 

bilde

bilde

 

Dersom min teori stemmer må det jo være en (grov) produksjonsfeil som har forårsaket havariet.

Hvis noen har en tilsvarende Optimax hadde det vært fint om de kunne løftet av motordekselet og sjekket retningen på denne ventilen bare for å få det bekreftet.

 

Det utrolige er jo at kompressoren har holdt i 84 driftstimer tilsynelatende uten oljesmøring. Riktignok har det vært mange korte turer og "snill" kjøring med lite belastning, men likevel.....?

 

Det positive er jo at dette bør være mulig å få dekket som reklamasjon :pray: .

 

Innspill og eventuelle andre teorier mottas med takk!

Link to post

Virker rart at det brukes strips, som slaneklemme på fabrikken.

Delenr 69355 tie strap, (5.50 Inches) $0.24 ..

 

 

Det er vel ikke noen kompressor på Optimax?

 

Jo, blir bruk til selve innsprøytningen, men motoren er ikke kompressor matet i normal forstand ( som i en overtrykks motor ).

 

Jeg frykter nå at kompressoren kan ha skjært seg pga manglende smøring/oljetilførsel :sweat: . En annen mulighet er jo at en form for tilbakeslag kan ha fått slangen til å løsne, men det finner jeg lite sannsynlig.

 

Har lett igjennom mye av det jeg har liggende på Optimax motorene men kan ikke finne noe som tilsier at det skulle være noen ventil der oppe, vi snakker om den slangen som kommer ifra olje pumpe og går til rett under toppen på kompressoren ?? , kan du blåse INN i slangen som går opp til kompressor ?

 

Skulle være 1 INN og 3 olje slanger UT på denne kompressoren ?

 

 

Ellers ... har vært endel historier om problemer med noen av disse kompressorene, går mye på råde/veiv lagre.

Du kunne sjekket om det var noe olje rester i noen av UT slangene på kompressoren, kommer ut 3 slanger på undersiden av enheten, er det olje der hare det vært olje inne i kompressoren .

Eller tatt av driv reim og kjent på kompressoren om den satt eller var fri.

Eller åpnet kompressoren ?? , men er vel litt drastisk enda ....

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Takk for alle innspill.

 

Droll: Det er helt korrekt, det er snakk om slangen som går fra oljepumpa til øvre del på kompressoren, rett under reimhjulet.

 

Jeg har ikke forsøkt å blåse i slangen som går inn på kompressor, men kan teste dette i løpet av dagen.

 

Jeg kan også sjekke om det er spor etter olje i returslangene du henviser til, godt tips :thumbsup: !

Jeg har tenkt på å ta av drivreima for å kjenne om det går greit å rotere kompressoren, det kan vel ikke gjøre noe fra eller til.

Som nevnt har jeg et håp om å få dekket dette som en reklamasjon, og selv om det er fristende å begynne å skru litt er jeg redd det kan skape problemer dersom jeg gjør for mye på egenhånd før motoren kommer på verksted. Det er jo i utgangspunktet en forholdsvis ny, "uskrudd" motor.

Link to post

og selv om det er fristende å begynne å skru litt er jeg redd det kan skape problemer dersom jeg gjør for mye på egenhånd før motoren kommer på verksted.

 

Hei, kjedelig med en sånn sak. Jeg ville overlatt alt til forhandler/importør, så slipper du å bli gjort ansvarlig for eventuelle feil.

Mercury importøren er vel ikke kjent for å være den enkleste/greieste å ha med å gjøre. Mange eksempler på det her på baatplassen.

Link to post

Enig med deg chagall. Vil være dumt å gjøre noe som kan slå tilbake på meg.

 

Jeg får ha fokus på å gjøre litt research, samt prøve å få dokumentert/bekreftet mine teorier på best mulige måte.

 

Vil også nevne at jeg ved vårklargjøringen i fjor ble oppmerksom på en betydelig oljelekkasje fra motorens tiltsylinder.

Etter et par telefoner til forhandler ble dette løst på en eksemplarisk måte. Tiltsylinderen ble byttet på garanti uten spørsmål. Forhandleren sørget til og med for transport av båten, som stod på henger, fra min hjemadresse til verkstedet, og returnerte den igjen etter reparasjon. Dette er vel en distanse på ca 50 km en vei. Alt utført raskt og effektivt i høysesong.

Motoren var riktignok da innenfor garantitiden på 3 år, men jeg anser likevel dette som meget god service!

Link to post

Hei igjen!

 

Etter gode tips fra Droll har jeg vært en tur i båten og testet et par ting:

 

-Det går fint å blåse luft inn i oljeslangen som går inn på kompressor, altså etter enveisventilen som jeg mener må være feilmontert.

Har forøvrig registrert at det er brukt mye plaststrips som sikring på diverse slanger på motoren, og ikke vanlige slangeklemmer. Antar det er så lavt trykk i systemet at dette normalt sett ikke er et problem.

 

-Det er vanskelig å se om det er spor etter olje i de tre slangene som kommer ut i underkant av kompressor. To av de ser klare ut, mens den tredje er mørkere og kan ha hatt olje i seg. Har ikke villet løsne slangene. Er samtlige av disse returslanger?? Det ser ut som om de går fra kompressor og inn på forskjellige steder på motorblokka..?

 

-Har løsnet drivreima fra svinghjulet og forsøkt å dreie rundt kompressoren. Dette er ikke mulig med håndkraft, så jeg har vel i det minste fått bekreftet min mistanke om kompressorhavari.....

 

Neste steg nå er å få slept båten til opptaksrampe og få den på henger for videre transport til verksted.

 

Skal også prøve å få sjekket på en tilsvarende Optimax om denne ventilen er original, og selvfølgelig hvilken vei den er montert. Om noen som er i gang med høstkonserveringen av en Optimax kunne sett på dette hadde det vært supert. Ventilen er montert på den armerte, klare gummislangen som går inn øverst på kompressoren, ca 10 cm fra kompressor.

 

Takker igjen for alle innspill og vil selvfølgelig informere om videre utvikling i saken.

Link to post
-Det går fint å blåse luft inn i oljeslangen som går inn på kompressor, altså etter enveisventilen som jeg mener må være feilmontert.

 

Utifra sund fornuft vil jeg si meg enig at noe må være feil montert, men kan ikke finne noe som tilsier hvordan ventilen skal monteres...

Hadde ventilen sittet andre veien hadde den holdt oljen oppe i slangen og kjapt på plass etter ny oppstart.

 

Er samtlige av disse returslanger?? Det ser ut som om de går fra kompressor og inn på forskjellige steder på motorblokka..?

 

Sitter antagelig en liten enveis ventil i nippelene på blokka, er vakumet ifra som suger ut overskudd olje, denne smører igjen bærelager...

3 slindere = slanger .

 

Dette er ikke mulig med håndkraft, så jeg har vel i det minste fått bekreftet min mistanke om kompressorhavari.....

 

Høres ikke bra ut ....

 

 

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Hei, det er mulig jeg misforstår dette med kompressor og olje.. Når det gjelder kompressor på Optimax er det kun drivstoffet (bensin) som blir sprøytet inn

Oljen er for smurningen til kompressoren, er snakk om et liten stempel kompressor.....

 

Selve motoren får smurning som en hvilke som helst 2-takts motor med separat olje, sitter injectore i hvert innsug som sender olje inn i motoren sammen med lufta.

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Det er helt riktig som Droll skriver her. Det handler om oljetilførsel for smøring av kompressoren. På slangen som går fra oljepumpa til kompressoren er det montert en liten enveisventil. Denne ser ut til å være montert feil vei og har dermed ikke sluppet igjennom olje for smøring av kompressoren.

Dette har ført til at kompressoren nå står "i sju stein", (min teori)...

 

Så til et nytt spørsmål:

Hvis man ser for seg et worst case scenario, er det mulig at eventuelle fragmenter fra en havarert Optimax kompressor kan finne veien inn i motoren og føre til skade på sylindre osv???

Link to post

Når kompressoren hjelper til med å presse bensin/luft blanding inn i sylinderen kan man vel si at den blir "tvangsforet" og ikke suger selv. :confused:

Den lufta som kompressoren bidrar med er bare en brøkdel av hva motoren trenger...

 

Under et lite utsnitt i fra Optimax manualen ...

The operation of the system happens in milliseconds (ms); exact timing is critical for engine

performance. As the crankshaft rotates, air is drawn into the crankcase through the

throttle shutter, into the plenum and through the reed valves. As the piston nears bottom–

dead–center, air from the crankcase is forced through the transfer system into the cylinder.

As the crankshaft continues to rotate the exhaust and intake ports close. With these

ports closed, fuel can be injected into the cylinder. The ECM will receive a signal from the

throttle position sensor (TPS), engine temperature sensor (TS) and the crank position

sensor (flywheel speed and position sensor). With this information the ECM refers to the

fuel calibration (maps) to determine when to activate (open and close) the injectors and

fire the ignition coils. With the piston in the correct position, the ECM opens the fuel injector,

90 psi fuel is discharged into a machined cavity inside the air chamber of the air/fuel

rail. This mixes the fuel with the air charge. Next the direct injector will open, discharging

the air/fuel mixture into the combustion chamber. The direct injector directs the mixture

at the bowl located in top of the piston. The piston’s bowl directs the air/fuel mixture into

the center of the combustion chamber. This air fuel mixture is then ignited by the spark

plug.

 

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Etter et kort, men "interessant" slep etter en liten gummibåt i litt for mye vind, har jeg idag fått båten opp på henger.

Den står nå nyvasket og klar for videre transport til verksted. Håper på å få til dette i morgen. Må alliere meg med en sjåfør til vogntoget siden jeg ikke har stemplet "E" i førerkortet.

 

Blir interessant å se om ekspertene kommer frem til samme konklusjon som meg etter å ha undersøkt motoren....

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post

 

Min innvending var at du kalte Optimax en ren sugemotor. Når bensin/luft blir sprøytet inn i sylinderen med 90 p.s.i. (ca 6 bar) kan man vel ikke kalle den for en sugemotor. Ellers har du som vanlig en grei forklaring på det meste. :saint:

 

luften som blir sprøytet inn er jo kun for å forstøve bensinen, ikke for å øke fyllingsgraden. Så jeg sier meg enig med Droll

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Båten ble i går levert ved forhandlerens verksted for kontroll og eventuelt reparasjon av motor. De hadde naturligvis mye å gjøre for tiden, så de tvilte på at de fikk sett på motoren min denne uken.

Spiller egentlig ingen rolle for meg siden sesongen uansett er over for min del.

Men det blir veldig spennende å se om de kommer frem til samme konklusjon som meg.

 

Lederen av verkstedet sa at det var svært sjelden det var problemer med Optimax kompressorene.

Han mente Optimax serien var gode, pålitelige og driftssikre motorer som det hadde vært lite problemer med. Den største svakheten var coilene som hadde en tendens til å begynne å jukse etter en tid.

 

Hvor objektive hans uttalelser er vet jeg ikke, kan jo være at Mercury skiltet på veggen også er en faktor her...

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post

Hvor objektive hans uttalelser er vet jeg ikke, kan jo være at Mercury skiltet på veggen også er en faktor her...

 

Ja, så vidt jeg forstår er det vel Norges største Mercury forhandler du har med å gjøre. Ønsker deg lykke til, men håper du er tålmodig for her er jeg redd det kan ta lang tid før du får noe (positivt) svar. :thumbsup:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...