sebba2 Startet 26.September.2013 Link til dette innlegget Startet 26.September.2013 (redigert) Hei:) Jeg har nå kjøpt meg en mariner 4 hk totakt til gummibåten ,men har planer om å kjøpe steady 260,og nå begynner jeg og føle at jeg trenger mer hestekrefter,hvis jeg skal ha steady. Så ,men jeg vil helst ikke selge den,eller er det best, for å være sikker på at ingenting, går galt hvis jeg trimmer den? -Men er det mulig og trimme den til mellom 5 og 7 hk? Jeg har ikke lyst til og ødelegge noe, på den gode motoren :) En annen ting: Når jeg drar i snora hører jeg en merkelig knirke/skrapelyd,hva er dette? Jeg skal prøve å skifte giroljen nå, og håper det hjelper :) Bare skriv om du vet noe ;) Redigert 26.September.2013 av sebba2 (see edit history) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
abbor Svart 26.September.2013 Link til dette innlegget Svart 26.September.2013 Det er mulig å trimme den til 5hk. Vet ikke hva det innebærer da forhandler leverte min trimmet til 5hk da jeg kjøpte den. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.September.2013 Link til dette innlegget Svart 26.September.2013 før du begynner å trimme, hva med å prøvelåne 5-6 hk motor for å se hva du oppnår av fart og planing? Hvor mange kg kropp skal oppi båten? Sitér dette innlegget Link to post
jolleali Svart 26.September.2013 Link til dette innlegget Svart 26.September.2013 Lurt å låne en sterkere motor for å se etter forskjell, men ville helst solgt motor å puttet på 8hk, den kan også trimmes til 12hk sirka. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 27.September.2013 Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 (redigert) Hvis Mariner 4/5 hk er den samme Tohatsu-motoren som Mercury 4/5hk, kan du gjøre følgende: Kjøp ny 5hk hoveddyse. Når du skrur av forgasseren for å bytte dyse, tar du også av reedventil-blokken som sitter mellom forgasser og sylinder. Det er to reedventiler i blokken. Hvis du ser på baksiden vil du se at stopperen på den ene ligger helt inntil slik at den ikke åpner. Bøy den ut slik at begge stopperne ser like ut og begge reedventilene åpner like mye. Voila.... bortimot 5hk. Etter sigende skal også 5-hesteren ha en litt annen eksospotte, men skal du bytte den kan du like godt bytte 4 hesteren i en 5-6 hester. Du havner et sted mellom 4 og 5 hester med modifiseringen over. Slekta har hatt flere steady230 på hytta, med både original 5 hk og trimmede 4 hk. Har ikke vært noen markant forskjell i ytelsen. Og er det noen som ville ha påpekt dette så er det søskenbarn som kjører bånn pinne dagen lang i hver sin båt... Redigert 27.September.2013 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
sebba2 Svart 8.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2013 Noen som vet hvor mye girolje den skal ha ??? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
ivar Svart 8.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2013 men ville helst solgt motor å puttet på 8hk, den kan også trimmes til 12hk sirka. tohatsu 8hk 2T kan trimmes opp til 9.8hk. En lett, sprek motor. hvilken 8hk som kan trimmes til 12? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2013 (redigert) Har en gammel ensylindra Mariner 5 hester til Maritimgumming. Går fint med meg på 100kg, 25 liters bensintank og bikkja, eller en unge. Evt. uten bikkja og to guttunger på 7-8 år. Det er da maks hva jeg kan laste og fortsatt gå i plan om det ikke er for mye vind eller bølger. Med bare meg og tanken går den som ei kule uansett sjø og bølger. Bare å binde fast tanken og klore seg fast så lenge en orker. ---------- Glemte en ting. Jeg byttet propell på motoren en gang da den stod på en tung båt og gikk for tungt. Så jeg har vel egentlig en "lett" propell. Mener å huske at jeg målte jolla til 12-13 knop med GPS. Ikke så fort kanskje men fordelen er at den går i plan med mye last til tross for liten motor. Og jeg fikla vel også med gasswiren og noe greier ved forgasseren slik at den åpner så mye den kan, det gjorde den ikke i utganspunktet. Redigert 8.Desember.2013 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.