Jump to content

Din erfaring med 90-150hk utenbords motor av litt 'nyere dato'?


TeerexII

Recommended Posts

Ser nye Suzuki 115hk og 140hk vel nesten er "identiske" motorer. Hva skiller disse to motorene. Vil man oppnå noe særlig mere fart med 140 hesteren kontra 115 hk?

Man vil nok oppnå anslagsvis 2-4 knop mere fart, kanskje spesielt på lettere hurtiggående båter vil det være større forskjell enn på tyngre båter.

140 drar litt lengre opp i turtall enn 115.

her er brosjyre for 115A/140A modellene http://www.suzukimarine.com/~/media/Marine/Brochures/SMAI%20DF140A-115A%20Brochure.ashx

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

både den gamle og nye generasjonen har forskjellig vekt. det var jo mere forståelig med den gamle siden de hadde borret ut blokka litt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

DF140 er noen kilo lettere enn DF115. Hvorfor vet jeg ikke. Ut over det er det I bunn og grunn bare effekten som skiller.

3 kilo lettere (186 mot 189). Slagvolumet på DF140 (like over 2 L) er jo bittelitt større enn på DF115 (like under 2 L), men "oppboringen" har jo ikke fjernet 3 kg metall :giggle: så noe annet må det vel også være :yesnod:

Link to post

klart om man sammenligner DF140 mot DF150 så blir det nesten som natt og dag i styrke grunnet den store forskjellen i sylindervolum,

Men DF140's styrke, særlig den nyeste utgaven, er jo vekt (kun 179 kg i L-stamme), pris og forbruk. Noe som gjør den aktuell på båter som DF150 ikke passer til, sammen med E-tec 130 og Optimax 125.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Fra 2013 har DF140, 115 og 100 eksakt samme slagvolum (2044 ccm). Men fortsatt er DF140 lettere enn både 115 og 100.

 

OK - de tallene jeg trakk fram var jo fra 2004 når jeg byttet min 2001-mod DF115 til en 2004-mod DF140.

Link to post

Mercury 90 optimax 2012. Er faktisk kompressorlading på den, står på en quicksilver 500 -99. Ingen problem å få båten i plan uansett hvor mange som er ombord. Til å være 90 hk er bensinforbruket overraskende lavt.

Kan trygt anbefale den motoren! Lettstartet og stillegående. Den tar det meste av båter på aks. får rundt 37-38 knop på fullt. Får mer når jeg bytter propell og rengjør båten for gammelt bunnstoff under.

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post

135 er jo en god gammel klasse, som burde være passende.

E-tec 135 HO ble lansert i år, i alle fall over dammen. Samme motor som 150 egentlig...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...