Jump to content

15ft selvbygd båt i aluminium, brukbart eller ikke brukbart?


TeerexII

Recommended Posts

Såg litt naken ut oppi. Eg tenker på rom for bensintank og batteri osv. Og styrekonsoller burde vert ned til dekk for å skjerme. Slik kan du få bygget om. Ellers såg den bra ut synest eg. Pris virker grei. Skulle vist hvor tynne plater det var brukt med tanke på kjøring i is feks. Ofte brukes det tynne plater pga vekt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

så veldig forseggjort ut til å være "selvbygg"

 

akterspeilet så ut som at det er lagd for kort stamme, så bygd om for å passe lang stamme.

 

Om jeg ikke tar feil så er f.eks Buster i denne størrelsen lagd i 3mm plater. Men viktigste er uansett hvordan den er avstivet internt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Om den ikke er CE-merket, så tror jeg egentlig ikke den er lov å selge.

Du har uansett problemer med å få den registrert. Mulig jeg husker feil.

 

Et eventuelt selvbygg, som typisk ikke er CE-merket, kan selges etter 6 år, mener jeg å huske. Eldre båter som ble produsert/solgt før CE-godkjenning ble funnet opp, er selvfølgelig ikke noe problem, de er typisk over 6 år gamle :)

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Den er sammensatt med 4mm aluplater har jeg nå funnet ut.

 

Men ser dette med CE-Merking.

Båten er bygget av en person som driver et firma som heter Fleksibåt AS, han er selvfølgelig også godkjent sveiser og alt det der, så den må vel antakligvis CE-godkjennes før den evnt kan selges.

Redigert av c20let2k (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Unnskyld meg, men trebåtbyggerne er vel ikke underlagt krav til CE merking? Så hvorfor skal en selvbygger i Aluminium ha CE krav? Salg mellom private er vel en privatsak. I forsikringssammenheng er det kanskje noe annet. Flyter den? Er prisen fornuftig? Kjøp om du har lyst. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Om jeg ikke tar feil så er f.eks Buster i denne størrelsen lagd i 3mm plater.

 

Det tallet tror jeg nesten du kan halvere...

 

Jeg syns båten så solid og god ut, men som ivar påpeker, det har jo litt å si hvordan den er under dørken også! Men 4mm plåt borger jo for ei solid jolle :yesnod:

Link to post
Share on other sites

 

Det tallet tror jeg nesten du kan halvere...

 

Mener å ha lest a Buster L (som jo er en litt større båt) har 3mm i bunn, og da trodde jeg at M hadde samme. Skal se om jeg finner specs.

 

alubåt i 1.5-2mm plater , det anser jeg som ferskvannsbåt :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er båten selvbygget(ikke halvfabrikat) så skal båten ha vært i bruk i 5 år før den kan selges uten at den er CE merket.. Dette kravet gjelder alle fritidsbåter mellom 2,5 og 24meter enten de er bygget i tre, plast, stål, ferrocement, aluminium, gummi.. eller papyrus for den saks skyld

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...