Nicoeko Startet 26.September.2013 Del på Facebook Startet 26.September.2013 Har tenkt mye på Marinisering av en auropeisk alu v8 motor fra en bil, sia dei har mye effekt i forhold til vekt. Vist vi sammenlikna en 350 Mercruiser v8 som veier over 400kg og har 300hk med en auropeisk alu v8 på 5liter som yter 326hk og veier overkant av 200kg, så må jo en båt med 200kg lette hekk gå mye lettere i vannet med meir hk pr.kg. Men spørsmålet er vell i grunn om at en alumotor som ikke har sylinderforinger men der stempla glir rett i alublokka vil tåle samme belastninga som en båtmotor får? Kjølingen må selvfølgelig ha ferskvann med varmeveksler for at motoren ikke skal tære bort.. Har sett en båt med lexus alu v8 den virka veldig hissig Noen som har noen synspunkter eller erfaringer med marinisering? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.September.2013 Del på Facebook Svart 26.September.2013 Oljekjøling må være bra størrelse på. Oljekjøler kan jo gå på sjøvann så får den ekstra kjøling i forhold til 80grader ferskvann. Utfordring med kjøling av eksosmanifoil blir stort sett samme uansett byggematrial på motor. Ellers ville eg sagt tut og kjør. Om motor er utslitt etter 5 sesonger, så er kostnad med ny blokk bare på linje med dyser til en marinediesel. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Nicoeko Svart 26.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2013 Ja så klart må det brukes en oljekjøler her, da må man ha en varmeveksler med bra kapasitet. Men ja, eksosen blir vell litt mer arbeid med. Her er den med lexus v8 http://www.youtube.com/watch?v=WRViiWdfDsA vanvittig rå respons og lyd Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 26.September.2013 Del på Facebook Svart 26.September.2013 http://gmpowertrain.com/pdfpage.aspx#M_62LV8_specs Vekten er ikke oppgitt her men ligger like over to hundre kg. Med full marinisering inkl. Drev, transom, servo, eksosanlegg med katalysatorer, starter, dynamo og allt annet blir vekten i området 350kg, Volvo penta selger en annen versjon av LS motoren med inntil 430 hk og komplett med drev veier den 488kg med stålblokk. LSA er en kompressormatet variant med 530hk, den finnes også som utenbordsmotor fra seven marine. En vanlig mercruiser eller VP 5,0. 5,7 eller 6,2MPI veier omtrent det samme som en LS motor med stålblokk og aluminiums topper, innsug og eksosmanifolder. Alublokk senker vekten med rundt femti kg. En god "gammel" GM smallblock kan også bygges med alublokk, alu topper og innsug, alu vannpumpe, manifolder m.m. Og kan godt ha ytelser som matcher LS motorer. Det er dog ikke anbefalt å bruke alublokk i båtmotor fordi de flekser mye og det blir en dyr vektbesparelse. Sitér dette innlegget Link to post
Nicoeko Svart 27.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2013 Hadde ikkje tenkt og bruke over 150tusen i avgifter på ny alublokk marine motor.. Billigere å Kjøpe en bil motor i Norge å marinisere den, kjøper man båtmotor i utlandet må man betale hk avgift på den. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 27.September.2013 Del på Facebook Svart 27.September.2013 Tror du skal bekymre deg mer over hvor du skal skaffe mariniseringsdeler til en europeisk V8'er. Poenget mitt var at en GM LS marinemotor som er drop in ikke veier så veldig mye mindre enn de gamle gen I og gen+ smallblock selv om både blokk, topper, innsug og annet er laget av aluminium og kompositt. Kjøper du en LS2 eller LS6 og importerer den som bilmotor kan du marinisere denne til eget bruk uten å måtte betale hk-avgift. Disse finnes det mariniseringsdeler til også. Men det blir nok langt billigere å bruke jaguar V12 som er både svært kompakt, stillegående, estetisk og lett. Brukbart kurrant med mariniseringsdeler også. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.September.2013 Del på Facebook Svart 28.September.2013 Vist vi sammenlikna en 350 Mercruiser v8 som veier over 400kg og har 300hk Mener å ha sett at en VP 5.7 liter veier rett i overkant av 400kg ja , men det er inklusiv drev. Og drev må du jo fortsatt ha på på euro V8'eren. Du må også kalkulere inn litt vekt på mariniseringsutstyr. Så vektforskjellen blir nok ikke 200 kg når du er ferdig... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
DieselDahl Svart 28.September.2013 Del på Facebook Svart 28.September.2013 (redigert) Hvis du vil ha en sprek og lett V8'er er det helt uproblematisk å bytte til aluminiumstopper, aluminium innsug og rustfrie manifolder. Du kan da redusere vekten med i underkant av hundre kg. Dette er svært billig og delene passer direkte på din eksisterende motor. Du må selvfølgelig ha ferskvannskjøling. 400 hester er null problem. Skal du ha det helt råeste bygger du en motor på en racing blokk i CGI stål. Ti kg tyngre enn aluminiumsblokk og tåler 1000+ hk. Det er verdt å merke seg at GM som verdens desidert største produsent av V8'ere lager LS motorer med stålblokk parallelt for bruk i tyngre kjøretøyer og båter fordi de skal tåle høy belastning over lengre tid. Redigert 28.September.2013 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.