Jump to content

Egner en Aluminiums V8 fra bil seg i en båt?


Nicoeko

Recommended Posts

Har tenkt mye på Marinisering av en auropeisk alu v8 motor fra en bil, sia dei har mye effekt i forhold til vekt.

 

Vist vi sammenlikna en 350 Mercruiser v8 som veier over 400kg og har 300hk med en auropeisk alu v8 på 5liter som yter 326hk og veier overkant av 200kg, så må jo en båt med 200kg lette hekk gå mye lettere i vannet med meir hk pr.kg. :smiley:

 

Men spørsmålet er vell i grunn om at en alumotor som ikke har sylinderforinger men der stempla glir rett i alublokka vil tåle samme belastninga som en båtmotor får?

 

Kjølingen må selvfølgelig ha ferskvann med varmeveksler for at motoren ikke skal tære bort..

 

Har sett en båt med lexus alu v8 den virka veldig hissig :smiley:

 

Noen som har noen synspunkter eller erfaringer med marinisering?

Link to post

Oljekjøling må være bra størrelse på. Oljekjøler kan jo gå på sjøvann så får den ekstra kjøling i forhold til 80grader ferskvann. Utfordring med kjøling av eksosmanifoil blir stort sett samme uansett byggematrial på motor.

Ellers ville eg sagt tut og kjør. Om motor er utslitt etter 5 sesonger, så er kostnad med ny blokk bare på linje med dyser til en marinediesel.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

http://gmpowertrain.com/pdfpage.aspx#M_62LV8_specs

Vekten er ikke oppgitt her men ligger like over to hundre kg. Med full marinisering inkl. Drev, transom, servo, eksosanlegg med katalysatorer, starter, dynamo og allt annet blir vekten i området 350kg, Volvo penta selger en annen versjon av LS motoren med inntil 430 hk og komplett med drev veier den 488kg med stålblokk. LSA er en kompressormatet variant med 530hk, den finnes også som utenbordsmotor fra seven marine.

En vanlig mercruiser eller VP 5,0. 5,7 eller 6,2MPI veier omtrent det samme som en LS motor med stålblokk og aluminiums topper, innsug og eksosmanifolder. Alublokk senker vekten med rundt femti kg. En god "gammel" GM smallblock kan også bygges med alublokk, alu topper og innsug, alu vannpumpe, manifolder m.m. Og kan godt ha ytelser som matcher LS motorer. Det er dog ikke anbefalt å bruke alublokk i båtmotor fordi de flekser mye og det blir en dyr vektbesparelse.

Link to post

Tror du skal bekymre deg mer over hvor du skal skaffe mariniseringsdeler til en europeisk V8'er. Poenget mitt var at en GM LS marinemotor som er drop in ikke veier så veldig mye mindre enn de gamle gen I og gen+ smallblock selv om både blokk, topper, innsug og annet er laget av aluminium og kompositt. Kjøper du en LS2 eller LS6 og importerer den som bilmotor kan du marinisere denne til eget bruk uten å måtte betale hk-avgift. Disse finnes det mariniseringsdeler til også. Men det blir nok langt billigere å bruke jaguar V12 som er både svært kompakt, stillegående, estetisk og lett. Brukbart kurrant med mariniseringsdeler også.

Link to post

Vist vi sammenlikna en 350 Mercruiser v8 som veier over 400kg og har 300hk

 

Mener å ha sett at en VP 5.7 liter veier rett i overkant av 400kg ja , men det er inklusiv drev. Og drev må du jo fortsatt ha på på euro V8'eren.

Du må også kalkulere inn litt vekt på mariniseringsutstyr. Så vektforskjellen blir nok ikke 200 kg når du er ferdig...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hvis du vil ha en sprek og lett V8'er er det helt uproblematisk å bytte til aluminiumstopper, aluminium innsug og rustfrie manifolder. Du kan da redusere vekten med i underkant av hundre kg. Dette er svært billig og delene passer direkte på din eksisterende motor. Du må selvfølgelig ha ferskvannskjøling. 400 hester er null problem. Skal du ha det helt råeste bygger du en motor på en racing blokk i CGI stål. Ti kg tyngre enn aluminiumsblokk og tåler 1000+ hk. Det er verdt å merke seg at GM som verdens desidert største produsent av V8'ere lager LS motorer med stålblokk parallelt for bruk i tyngre kjøretøyer og båter fordi de skal tåle høy belastning over lengre tid.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...