Vanntett Startet 27.September.2013 Link til dette innlegget Startet 27.September.2013 Båten skal på land og klargjøres for vinteren nå. Ser for meg å gjøre dette før det blir for kaldt: Kjøre gjennom saltvannskretsen med ferskvann og kjøleveske Bytte kjøleveske Bytte motorolje og oljefilter Bytte girolje Bytte zink på motor og gir Bytte impeller Er det noe mer som bør gjøres? Har tenkt å droppe å bytte dieselfiltere, er det "ok"? Har selvsagt filtere liggende klart i båten hvis det blir behov for det. Kan jeg kjøpe motorolje, girolje og kjøleveske på Biltema? Kan noen fortelle meg nøyaktig hvilket produkter jeg skal kjøpe? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.September.2013 Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 (redigert) Høres greit ut ! Jeg ville brukt den grønne VP kjølevæska på fersvannskretsen http://www.maritim.no/batpuss/olje-og-smoremidler_2/olje-og-smoremidler-3/frostvaske-volvo-5-liter-kons-gronn Bare pass på at du tapper ut det gamle fra den nederste tappepluggen (nederst styrbord bak) Ellers kan du sikker bruke Biltema på det andre. Pass på at du bruker den korte sinken i gearet, ellers kan den knekke. (evt. kapp av litt på den lange) Motorolje/ samme på gear : http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Innenbords-dieselolje-15W-40-30569/ Redigert 27.September.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 27.September.2013 Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 (redigert) Samme frostvæske/kjølevæske bare til en mye rimeligere pris.. http://www.maritim.no/batpuss/olje-og-smoremidler_2/olje-og-smoremidler-3/frostvaske-gronn-g48-4-liter Jeg tror ikke Biltema har grønn frostvæske... Så bruker jeg denne olja på motor og gear http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Innenbords-dieselolje-15W-40-30569/ Redigert 27.September.2013 av Nidelv 28 - MIMA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.September.2013 Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 Samme frostvæske/kjølevæske bare til en mye rimeligere pris.. http://www.maritim.no/batpuss/olje-og-smoremidler_2/olje-og-smoremidler-3/frostvaske-gronn-g48-4-liter Så sprayer du hele maskinen med denne: og tørker av det meste etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 27.September.2013 Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 Bytt heller impeller om våren. Den blir stående med noen av vingene i klem hele vinteren hvis du setter den nye i nå. Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 27.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 Takk for nyttige tips alle sammen!! Utrolig bra å ha noen å rådføre seg med! Høres greit ut ! Jeg ville brukt den grønne VP kjølevæska på fersvannskretsen http://www.maritim.no/batpuss/olje-og-smoremidler_2/olje-og-smoremidler-3/frostvaske-volvo-5-liter-kons-gronn Bare pass på at du tapper ut det gamle fra den nederste tappepluggen (nederst styrbord bak) Ellers kan du sikker bruke Biltema på det andre. Pass på at du bruker den korte sinken i gearet, ellers kan den knekke. (evt. kapp av litt på den lange) Motorolje/ samme på gear : http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Innenbords-dieselolje-15W-40-30569/ Så jeg kan bruke denne oljen på både motor og gir? Genialt, da er det bare å hamstre! Er det anbefalt å bytte olje på gir hvert år, eller er det ikke nødvendig å ta hvert år? Den sinkanoden på giret... er det den øverste eller nederste som skal byttes? Vet at det har vært diskutert her tidligere, men fikk aldri konkludert med noe. Hvilke sinkanoder skal jeg bruke på motor/gir? Er det disse som brukes hele veien? http://www.maritim.no/motor-styring/sinkanode/for-volvo-penta/sinkanode-vo-4 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.September.2013 Link til dette innlegget Svart 30.September.2013 (redigert) Så jeg kan bruke denne oljen på både motor og gir? Er det anbefalt å bytte olje på gir hvert år, eller er det ikke nødvendig å ta hvert år? Den sinkanoden på giret... er det den øverste eller nederste som skal byttes? Hvilke sinkanoder skal jeg bruke på motor/gir? Er det disse som brukes hele veien? http://www.maritim.no/motor-styring/sinkanode/for-volvo-penta/sinkanode-vo-4 Samme olja, ja ! Det holder sikkert med 2-års-intervall på gearet. Når det gjelder sinken på gearet (nederst på min gamle, men det varierer), kjøp nye messingplugger til disse, om de er gamle de du har. (kan knekke, med uheldig utfall) Du kan også rett og slett droppe sinken i gearet. Den kan lage mere krøll enn hva den skal fungere til. La-Sa har nye messingplugger, om du ønsker å fortsette med sink i gearet. Dette vil man unngå: Kapp av sinken her (det røde) om du vil fortsette å benytte det i gearet: Det er samme sinken i oljekjøleren ! (trenger ikke kappes) Redigert 30.September.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 30.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2013 Ja har sett noen har hatt problemer med at det knekker og lager tull. Kanskje litt fristende å droppe det, og kun bytte sink på motor. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.September.2013 Link til dette innlegget Svart 30.September.2013 Sinken i oljekjøler sitte ganske langt fram på styrbord side, under varmeveksleren: Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 30.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2013 Er det kun en sinkanode på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.September.2013 Link til dette innlegget Svart 30.September.2013 (redigert) Det er kun i sløyfen der det går/står saltvann. Jeg tror ikke det var flere på denne.. (1 i oljekjøler og 1 eller 2 i gearet) Redigert 30.September.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 30.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2013 Her er bilde fra manualen. La merke til at det står flere piler der, men de to til venstre skal nok indikere de to sinkene på giret. Så det er nok riktig at det bare er en på motoren. Takk for hjelpen Worry II, igjen! :) Sitér dette innlegget Link to post
kakemann Svart 25.April.2014 Link til dette innlegget Svart 25.April.2014 (redigert) Jeg har MD30, og lurer på hvorfor jeg bør kappe den ytre delen som anvist her for sinken i gearet. Redigert 25.April.2014 av kakemann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 6.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2015 Er nok for at den kan tære lett av å dra videre inn i kjølere å tette. Min tamd30a har kun sink på giret,ikke på motor(oljekjøler). Ifølge boka skal motoren ha olje Sae 15 ved over 10+c og Sae 10 under 10+c. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2015 Jeg har MD30, og lurer på hvorfor jeg bør kappe den ytre delen som anvist her for sinken i gearet. Dette gjelder for MS3-gearet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.