Jump to content

Båten er solgt! På jakt etter neste! Men hvilken? (Polar 770 el.l)


Kenneth 81

Recommended Posts

Da vi skal flytte fra Longyearbyen til Oslo i løpet av vinteren (hvis alt går etter planen i det minste) solgte jeg nettopp min Skibsplast 675 HT.

 

Men båtløs kan man jo selvsagt ikke være, båtliv er tross alt meget viktig for en stakkars nordlendings mentale helse... (særlig når madammen har overbevist nevnte nordlending om at det er lurt å flytte til Oslo :sweat: ). Derfor skal en (rimeligere) erstatter anskaffes i tide til neste båtsesong og dermed begynner den nesten morsomste delen av bårlivet: Jakten på neste båt!

 

Det store spørsmålet er hvilken båt skal vi velge denne gangen?

Mange faktorer spiller jo selvsagt inn, kanskje først og fremst tiltenkt bruksområde og pris!

 

Prisen er enkel å finne ut av: budsjetter er 100-150.000 kroner.

Bruksområde krever litt flere betraktninger, men jeg tror jeg har kontroll der og:

Båten vil blir brukt til ettermidagsturer og helgeturer først og fremst, men det er slettes ikke utenkelig at både en og flere ferieuker kan bli tilbrakt ombord. Derfor er tur- og overnattingskomfort viktige kriterier! Båten bør ha komfortabel overnattingsplass til minst to voksne (men helst flere), ett brukbart pantry og toalettet i eget rom. Romslig og sosial sittegruppe er selvsagt også viktig. Gode sjøegenskaper er for meg ett must.

Nødvendig komfortutstyr (varmeaparat, varmtvann, etc) trengs, men det kan jeg montere selv om en båt som ellers er fin men mangler dette dukker opp.

Etter to år i en 22-foter så har selvsagt 3-fot-syken kommet snikende, så jeg ser nok først og fremst etter båter på 25 fot eller mer.

 

Grunnen til at Skibsplasten ble solgt og en rimeligere båt vurderes er at jeg vil betale ned litt gjeld. Dermed så blir selvsagt økonomien ellers i båtholdet litt viktigere enn hva den var før. Rimelig forsikring og lave driftskostnader vil nok bli prioritert.

Av den grunn så har jeg kommet fram til at strak aksel og ror frister mer enn drev (selv om jeg da må lære meg å manøvrere litt på nytt igjen).

 

Intense studier på Finn.no forteller meg at båten jeg ser etter mest sansynligvis er en eller annen form for snekke! En båttype og ett fartsområde jeg egentlig aldri har vurdert før.

 

Hittil så har jeg gått ut i fra en minimum marsjfart på 20-25 knop når jeg har vurdert båter. Dette fordi jeg enten har bodd i en dyp nord-norsk fjord, eller en dyp fjord på Svalbard. Da kreves det litt fart for å komme seg noen vei på en ettermiddagstur.

MEN, nå er det Oslo og Oslofjorden som er målet. Hvis jeg velger å ha båten ett lite stykke ut fjorden så er ikke behovet for fart i nærheten av hva det jeg har hatt så langt, og dermed så står snekken igjen som det kanskje mest åpenbare valget for meg.

 

Men da kommer det store spørsmålet: Hvilken snekke?

På mange måter så frister det jo å gå for flest fot pr. krone å f.eks kjøpe en Tresfjord 28 eller Saga 27, på den andre siden så er det kanskje lurt å vise litt måtehold med tanke på at jeg kun har kjørt båter med drev eller påhengsmotor før.

Går jeg ned til 25 fot så er jo Polar 770 en veldig interesang båt. Halvplanende skrog og en god motor vil jo gi meg ett større og mer fleskibelt marsjfartområde. Og ikke minst en mindre brutal overgang i tilgjengelige fartsresurser.

En annen vurdering jeg må finne ut av er med eller uten akterkabin.

Jeg ser fordeler og ulemper med begge løsningene. En Tresfjord 28 uten akterkabin har jo en enorm og svært sosial u-sofa bake. Men har man akterkabin så får man jo ett eget rom til gjester og så kan man jo bruke den selv og slippe å bygge om salongen under dekk til soverom hver kveld.

 

Dette ble svært mye tekst i en og samme post så jeg tror jeg skal oppsummere litt:

Ny båt skal kjøpes.

Budsjett: 100-150.000

Minimum 25 fot

Rimelig i drift

Strak aksel og ror

God overnattingskomfort for minimum to voksne

Eget rom til toalettet

Trygge og gode sjøegenskaper

Pga det halvplanende skroget, godt innvendig volum pga bredden og u-sofa bak så er Polar 770 for øyeblikket den båten som frister mest. Hva synes dere om denne båten?

Men hvilke andre bør jeg vurdere?

Akterkabin. Med eller uten? Hva mener dere?

Alle innspill, tips og hint vil bli satt stor pris på! :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Tresfjord 28 eller 29 er "halvplanere" og har meget bra sjøegenskaper. Ruller lite i forhold til mange andre "snekker" jeg har prøvd. Om dette er snekke eller cabincruiser kan sikkert diskuteres. Har Tresfjord 29, som stort sett er samme båt som 28 men med akterkabin. 105hk, toppfart på 14knop, marsjer fint på 12 når tid er viktigere enn penger. Ved 8-9knop går den på under 5l/t. Hardtop er også en stor fordel, kan ikke tenke meg båt uten dette, men det er vel en smakssak. Akterkabin er genialt hvis man har barn eller skal ha med gjester. Men ser også fordelen med en stor sittegruppe bak uten akterkabin, får mer nærhet til sjøen og bedre utsikt da.

 

Edit: En ting til. En stor fordel med strak aksel er at båten blir mindre utsatt for skader hvis man skulle gå på noe. Men en del kjølbåter med strak aksel har nedsenket ror/propell/flyndrejern som stikker dypere enn kjølen. Dette synes jeg kanskje virker litt utsatt for skader. Ser at bl.a. Scand Baltic er bygget på denne måten. Synes det er veldig betryggende med Tresfjorden der ingenting stikker dypere enn kjølen.

Redigert av Vanntett (see edit history)
Link to post

Takk for innspillet! :smiley:

 

Kjøl som beskytter ror og propell ser jeg helt klart på som en stor fordel. Særlig siden jeg er vant med de dype fjordene i nord. Jeg får nærmest antydning til panikk når ekkoloddet viser mindre enn 25 meter vann under kjølen, så da vil det nok hjelpe på selvtillitten å vite at ror og propell er så godt beskyttet som det lar seg gjøre....

 

Hardtop ser jo helt klart kjekt ut, men har valgt å ikke la det bli helt avgjørende i denne omgang. Hvem vet, kanskje jeg lager hardtop som ett vinterprosjekt etterhvert.

Jeg har kun hatt (eller hatt tilgang til) lukkede båter med bakvegg og akterdekk. Er det egentlig så veldig stor forskjell på hardtop over førerposisjonen og kalesje? Ser for meg at den fremre delen av kalsejen fort blir mer eller mindre permanent stående oppe?

 

Tresfjord 28 virker definitivt som en båt jeg kan like. Men det er ikke lett å finne dem innenfor mitt budsjett med annet enn 49hk Perkins. Men klart, kan godt hende jeg klarer meg utmerket med 6-7 knop i marsjfart. Lave dieselregninger høres jo unektelig veldig koselig ut. :smiley:

Tresfjord 29 kjenner jeg lite til. Er det andre forskjeller til 28 enn akterkabinen?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Fine båter det Oteren. :smiley:

Spesielt Joda 7500'en frister da den er noe bredere og (ihvertfall for øyeblikket) er tilgjengelig med større motor.

Polar 770 er jo ennå litt bredere og så har den jo en targabøyle for å montere f.eks søkelys eller annet utstyr på, men det er jo forsåvidt detaljer. Men det er artig å se på alternativer! En ting er sikkert: Det blir litt farting rundtomkring for å se de forskjellige båtene med egne øyne når vi har kommet oss sørover. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Hehe, har tenkt til å holde leketøy-utgiftene innenfor en litt mer fornuftig prosent av kjøpssummen denne gangen. :crazy:

Skibsplast 655 er jo en skikkelig kvalitetsbåt, men skulle jeg holdt meg til en rask, planende båt, så hadde jeg nok beholdt 675 HT'n :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43090691

 

Denne er vel kanskje helt utenfor hva du ser etter, men falt for denne. Ser ryddig ut teknisk. Ser ut som det er litt lakk som trenger fornying på interiøret, men... Dessuten kan noen puter inne med fordel trekkes om.

 

Liker linjene på denne!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43090691

 

Denne er vel kanskje helt utenfor hva du ser etter, men falt for denne. Ser ryddig ut teknisk. Ser ut som det er litt lakk som trenger fornying på interiøret, men... Dessuten kan noen puter inne med fordel trekkes om.

 

Liker linjene på denne!

 

Den er på ingen måte utenfor det jeg ser etter. Helt klart litt annerledes enn hva jeg har sett på så langt, men slettes ikke uaktuell av den grunn. :) Som du sier så ser det tekniske ganske bra ut, men interiøret er litt slitt. Men det skal jeg alltids klare å friske opp uten så alt for mye arbeid og utgifter.

Det eneste minuset jeg kan se sånn umiddelbart er at det er relativt få sitteplasser ute, kun to på hver side av bordet, sammenlingnet med f.eks Polar 770. (Det ser i det minste ut som om det er plass til to på hver side av bordet, men det er selvsagt litt vanskelig å se kun av bildene). Ellers så er det jo hardtop og akterkabin, og relativt romslig pantry så båten virker helt klart praktisk for 2-4 personer på tur. :)

 

Må si det der var ett litt spennende "outsider-alternativ" sammenlignet med de mer tradisjonelle snekkene jeg har vurdert så langt. Takk for tipset! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
  • 6 måneder senere...

Der kom jaggu speed-snekka ut for salg: Polar 770 m. TMD40A

Trenger litt arbeid for å bli 100% ship shape, men langt ifra noen dum båt. Må hive meg rundt å få sett på litt båter snart. Det er jo nesten sommer! :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Den va slettes ikke dum den heller olpi :smiley: Trenger mindre arbeid og noe mer utstyr, men litt mindre motor. Det blir det tungt å velge mellom, hehe.

 

Ja, det er en ekte båtplassen-båt Pksp! Det lover jo godt bare det! :thumbsup:

 

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Ja, sksl gjøre grundig research og se på flere nåter før jeg bestemmer meg. :smiley:

Var og så på en Ramin 870 i dag, men den tror jeg utgår pga MYE treverk i relativt dårlig stand.

 

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Bare for og komme med noen forslag. Dette er båttyper jeg selv vurderte sterkt under mitt lange søk. Noen er selvsagt nevnt tidligere, men kanskje verdt et nytt søk? Har da forsøkt og ta flest med fast aksling og i nærheten av ditt budsjett, da det er ønsket ditt. Men drar med et par med drev også ;)

 

Bonanza

Unique

Marex 770

Tresfjord 28

Tresfjord 29

NorDan Summer Family

Nidelv 26

Scand Classic

 

Wiking

Fjord 725

Scand 26 CC/HC

 

Ja, det var de jeg kom på i farten. Noe fix må man påregne, treverk kan enkelt bli pent igjen (så sant det ikke er råte og må skiftes) :thumbsup:

Lykke til videre :smiley:

Link to post

Dette er unektelig en liste med mange svært fine båter, de fleste av dem (om ikke alle) vurderes og jeg har faktisk lagret annonser til flere av dem allerede! :thumbsup:

 

Utfordringen er å finne en fin båt til rette prisen uten at jeg må reise halve landet rundt. :giggle:

 

Jeg har sånn ca bestemt meg for at jeg ihvertfall skal se på Tresfjord 28, Marex 770 Holiday og Polar 770 før en avgjørelse taes. Apollo 32, og Summer Family frister også veldig mye! Om eksemplarer av de andre båtene dukker opp innenfor en rimelig kjøreavstand, så må jeg nesten se på dem og. :smiley:

 

Jeg mistenker det kan bli mye kjøring rundtomkring den nærmeste fremtiden.... :giggle:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Saga 27 er jo selveste superklassikeren. Men jeg synes det kanskje er litt lite plass i cockpit? Vi vil gjerne ha mulighet for at minst fire store voksne kan komfortabelt spise middagen ute og jeg synen det ser litt trangt ut i Sagaen? Dessuten så vil jeg gjerne kunne ha ei marsjfart på opp mot 14-15 knop, men det er på ingen måte en kritisk faktor.

 

Jeg får kanskje ta å se på ett eksemplar av arten. Kan godt hende inntrykket endrer seg når vi kommer ombord i en. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Den Nidelven er nok mer aktuell ja. :smiley:

 

Uteplassen har ganske høy prioritet for meg, og da blir AC-båter fort trange når de kommer under 28-30-fot.

Unntaket er kanskje Marex 770 Holiday som ser ut til å ha usedvanlig god plass ute for en såpass "liten" AC-båt.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...