Mulligan Startet 28.September.2013 Del på Facebook Startet 28.September.2013 http://www.theaustralian.com.au/news/world/sonar-mapping-for-oil-killed-whales-in-madagascar-a-study-has-found/story-e6frg6so-1226728287021 Det var da svært. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 28.September.2013 Del på Facebook Svart 28.September.2013 Tja, ekkolodd i forhold til seismikkskyting - det blir vel nesten som å sammenligna ein liten luftpistol med kanonene på Navarone. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 28.September.2013 Del på Facebook Svart 28.September.2013 Eller septik fra en fritidsbåt og septik fra Danskebåten. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mulligan Svart 28.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2013 Det er faktisk en multi-beam det er snakk om. 12 kHz. Sannsynligvis en EM 122. Kan ikke skjønne hvordan den kan skremme noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 28.September.2013 Del på Facebook Svart 28.September.2013 (redigert) Det kan jeg Det er faktisk en multi-beam det er snakk om. 12 kHz. Sannsynligvis en EM 122. Kan ikke skjønne hvordan den kan skremme noe som helst. Det kan jeg. ;-) Hvalene bruker jo sin gode hørsel og egne lyder ("hvalsang") til både kommunikasjon, varsling og ekkolokalisering. Lydbølger dempes lite i vann, har svært høy hastighet i forhold til i luft, og f.eks. 12kHz treffer antagelig midt i hvalens mest følsomme, og utmerkede, pattedyr-hørsel. Hvis man speeder opp hastigheten på hvalenes lyder, høres det bemerkelsesverdig likt ut som fuglekvitter, og har antagelig tilsvarende nytteverdi for hvalene som kvitringen har for fugler. Jeg ser heller ikke bort fra at refleksjonene att og fram mellom Vestkysten av Madagaskar og fastlandet lenger vest, kunne sette opp stående lydbølger i vannet, og kanskje skape interferensmønstre der amplituden (lydtrykket) ganges med faktor 2, 3 eller 4, i regelmessige lydbølgemønstre. Dette vil være avhengig av hvor mye refleksene absorberes av kystlinjen på hver side av stredet. Å legge vekt på ExonMobils risk assessment er vel forøvrig på linje med å legge vekt på Marlboros vurdering av røyking og helseskader. Dette handler om penger, og hvalene har ikke lommebøker eller bankkonto. Det var interessant dette her. Nå har jeg funnet en mulig forklaring på hvorfor mange båter blir "oppdaget" og får følge av hvaler og delfiner ute på havet. -Kanskje de har hørt ekkoloddet og lurer på hva slags "dyr" det er som flyter forbi der oppe på overflaten, mens det sender ut "varselrop"? Redigert 28.September.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Mulligan Svart 28.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2013 Hvis man speeder opp hastigheten på hvalenes lyder, høres det bemerkelsesverdig likt ut som fuglekvitter, og har antagelig tilsvarende nytteverdi for hvalene som kvitringen har for fugler. Ødegaard & Danneskiold-Samsøe ga en gang ut en kassett med alle de rare lydene man kan høre i sjøen, deriblandt hval. Det ble sagt at de kan kommunisere med flere andre hvaler samtidig. Frekvensen var gitt av avstanden. Og det var snakk om lange avstander. Har du et godt hydrofonarray hører du en tankbåt lenge før du ser den på radar. Det var interessant dette her. Nå har jeg funnet en mulig forklaring på hvorfor mange båter blir "oppdaget" og får følge av hvaler og delfiner ute på havet. -Kanskje de har hørt ekkoloddet og lurer på hva slags "dyr" det er som flyter forbi der oppe på overflaten, mens det sender ut "varselrop"? På side-scan har jeg opplevd at delfiner kommer bort å dytter på den. Den lurer sikkert på hvem den tosken er som svømmer bortover og roper "chirp, chirp" hele tiden og ikke kommer med et fornuftig svar når den blir snakket til. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 28.September.2013 Del på Facebook Svart 28.September.2013 I farten, er det noen som vet om det foregår noe mer forskning på hvalspråk og/eller delfinlyder for tiden? Dette pirrer virkelig min nysgjerrighet. Jeg har jobbet med lydteknikk og akustikk hele mitt liv, så å si. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Mulligan Svart 29.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2013 http://www.youtube.com/watch?v=j6EMZnIyZX0 Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 29.September.2013 Del på Facebook Svart 29.September.2013 Hei Til info: Lyd forplanter seg fortere i væsker og faste materialer enn i luft. Lyd forplanter seg mer enn fire ganger raskere i vann enn i luft. I ferskvann ved 25 °C er lydhastigheten 1 497 meter pr. sekund, eller 5 390 km/t. larss Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 30.September.2013 Del på Facebook Svart 30.September.2013 Helt enig, ikke bra for valen... ultralyd er nok bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.