Jump to content

Nå blir ekkolodd forbudt?

Mulligan

Recommended Posts

Det kan jeg

Det er faktisk en multi-beam det er snakk om. 12 kHz. Sannsynligvis en EM 122.

Kan ikke skjønne hvordan den kan skremme noe som helst.

Det kan jeg. ;-)

Hvalene bruker jo sin gode hørsel og egne lyder ("hvalsang") til både kommunikasjon, varsling og ekkolokalisering. Lydbølger dempes lite i vann, har svært høy hastighet i forhold til i luft, og f.eks. 12kHz treffer antagelig midt i hvalens mest følsomme, og utmerkede, pattedyr-hørsel.

Hvis man speeder opp hastigheten på hvalenes lyder, høres det bemerkelsesverdig likt ut som fuglekvitter, og har antagelig tilsvarende nytteverdi for hvalene som kvitringen har for fugler.

Jeg ser heller ikke bort fra at refleksjonene att og fram mellom Vestkysten av Madagaskar og fastlandet lenger vest, kunne sette opp stående lydbølger i vannet, og kanskje skape interferensmønstre der amplituden (lydtrykket) ganges med faktor 2, 3 eller 4, i regelmessige lydbølgemønstre. Dette vil være avhengig av hvor mye refleksene absorberes av kystlinjen på hver side av stredet.

Å legge vekt på ExonMobils risk assessment er vel forøvrig på linje med å legge vekt på Marlboros vurdering av røyking og helseskader. Dette handler om penger, og hvalene har ikke lommebøker eller bankkonto.

Det var interessant dette her. Nå har jeg funnet en mulig forklaring på hvorfor mange båter blir "oppdaget" og får følge av hvaler og delfiner ute på havet. -Kanskje de har hørt ekkoloddet og lurer på hva slags "dyr" det er som flyter forbi der oppe på overflaten, mens det sender ut "varselrop"?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Hvis man speeder opp hastigheten på hvalenes lyder, høres det bemerkelsesverdig likt ut som fuglekvitter, og har antagelig tilsvarende nytteverdi for hvalene som kvitringen har for fugler.

Ødegaard & Danneskiold-Samsøe ga en gang ut en kassett med alle de rare lydene man kan høre i sjøen, deriblandt hval. Det ble sagt at de kan kommunisere med flere andre hvaler samtidig. Frekvensen var gitt av avstanden.

Og det var snakk om lange avstander. Har du et godt hydrofonarray hører du en tankbåt lenge før du ser den på radar.

Det var interessant dette her. Nå har jeg funnet en mulig forklaring på hvorfor mange båter blir "oppdaget" og får følge av hvaler og delfiner ute på havet. -Kanskje de har hørt ekkoloddet og lurer på hva slags "dyr" det er som flyter forbi der oppe på overflaten, mens det sender ut "varselrop"?

På side-scan har jeg opplevd at delfiner kommer bort å dytter på den. Den lurer sikkert på hvem den tosken er som svømmer bortover og roper "chirp, chirp" hele tiden og ikke kommer med et fornuftig svar når den blir snakket til.

I farten, er det noen som vet om det foregår noe mer forskning på hvalspråk og/eller delfinlyder for tiden?

Dette pirrer virkelig min nysgjerrighet. Jeg har jobbet med lydteknikk og akustikk hele mitt liv, så å si.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...