Jump to content

Dilemma: skal jeg ha båten ute i vinter eller sette den på land?


jensemann2

Recommended Posts

Klarer ikke helt å bestemme meg. Båten er av typen Sea ray 215 EC. Har ferskvannskjøling, ny heldekkende kalesje. Har båtplass i kanalen i Trondheim. Kommer nok ikke til å bruke båten så mye, men hadde vært artig å ha noe å drive med når jeg har fri fra jobb på sjøen. Vil en vinter med mye snø kunne skade kalesjen? Sprekker vinylvinduene av sterk kulde? Holder det seg frostfritt i motorrommet dersom jeg har en lyspære eller varmerør stående på ? Eller er det unødvendig i og med at motorrommet er godt isolert ovenfra og sjøen holder plussgrader? Takker for alle innspill.

Link to post

Mye snø kan knekke kalesjebøylene. Kulde går bra for kalesje. Jeg har ikke hatt problemer med det. Men jeg hadde varme ombord. Strømmen gikk imidlertid på brygga den ene vinteren. Jeg var bortreist akkurat da. Når jeg så kom ned i båten var det to minus. Ca 15 ute..Da var jeg spent når jeg fikk igang varmeren ombord. Men det gikk bra.

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Jeg har hatt båten liggende ute i kanalen i 3 vintre, og det har gått veldig bra. Med en glassfiberpresenning over kalesjen er det lett å fjerne snø og is. Jeg pleier å fjerne snøen raskt når det kommer mye snø eller bløtsnø for å unngå at kalesjen eller bøylene skal skades. Jeg har ikke hatt varme i motorrommet, men det er nok rimelig nært null grader i motorrommet. Har et varmerør liggende som jeg vurderer å sette inn.

Link to post

I Kanalen i Trondheim er ikke is noe problem, om man ligger i selve Nidelva kan det periodevis være is som driver nedover.

 

Men vannet er kaldt elvevann, slik at man får ikke samme varmeeffekt som om man ligger i sjøen med noen plussgrader i vannet. Derfor bør man vurdere å frostsikre sjøvannskjøling og ventiler samt å drenere ferdkvannsystem inkl vv-bereder. Å stole på strømforsyningen på bryggene kan være risikabelt om man ikke har daglig tilsyn i kuldeperiodene.

 

Det hender seg at det snør mye og tung snø i Trondheim. Denne snøen bør fjernes så raskt som mulig. Om du er bortreist på jobb i perioder må du avtale med noen som kan se etter båten for deg.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Og en annen erfaring etter å ha hatt båt liggende en vinter i kanalen og ca fem vintre i Nidelva er at båten blir skitten. I og med at man ligger midt i en by man man ta imot alt av veistøv, sot og annet som byen har å by på.

 

Men samtidig har jeg hatt veldig mange flotte vinterdager ombord i båten for å gjøre småvedlikehold eller rett og slett bare sitte der å mimre om sommeren som var eller planlegge kommende båtturer. Disse dagene veier fort opp for ulempene med å måtte ha løpende tilsyn med båten når det er frost eller snø.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...