jensemann2 Startet 28.September.2013 Del på Facebook Startet 28.September.2013 Klarer ikke helt å bestemme meg. Båten er av typen Sea ray 215 EC. Har ferskvannskjøling, ny heldekkende kalesje. Har båtplass i kanalen i Trondheim. Kommer nok ikke til å bruke båten så mye, men hadde vært artig å ha noe å drive med når jeg har fri fra jobb på sjøen. Vil en vinter med mye snø kunne skade kalesjen? Sprekker vinylvinduene av sterk kulde? Holder det seg frostfritt i motorrommet dersom jeg har en lyspære eller varmerør stående på ? Eller er det unødvendig i og med at motorrommet er godt isolert ovenfra og sjøen holder plussgrader? Takker for alle innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.September.2013 Del på Facebook Svart 28.September.2013 Mye snø kan knekke kalesjebøylene. Kulde går bra for kalesje. Jeg har ikke hatt problemer med det. Men jeg hadde varme ombord. Strømmen gikk imidlertid på brygga den ene vinteren. Jeg var bortreist akkurat da. Når jeg så kom ned i båten var det to minus. Ca 15 ute..Da var jeg spent når jeg fikk igang varmeren ombord. Men det gikk bra. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bergen dørk Svart 28.September.2013 Del på Facebook Svart 28.September.2013 En såpass liten kalesjebåt hadde jeg tatt på land. Særlig siden du sier at den vil bli lite brukt. Da tror jeg den totale slitasje og ikke minst bekymringene vil bli minst med vinteropplag på land. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Jori Svart 28.September.2013 Del på Facebook Svart 28.September.2013 Kjøp henger og lagre den på land er min anbefaling på en båt i den størrelsen. Du får billig leie hos flere bønder for å la den stå inne, så det bør du kanskje vurdere. kan du heller pusle med den der Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 28.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2013 "problemet" er at opplagsplassen er så langt unna der jeg bor, mens båtplassen er rett i nærheten. Har lyst til å kunne stikke ned i båten og "mekke" litt i løpet av vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 28.September.2013 Del på Facebook Svart 28.September.2013 Hvor har du opplag på den da? Ligger jo masse båter i kanalen i Trondheim gjennom vinteren så er vel ikke såå stort problem å ha den ute.. Selv om et par går ned nå og da;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
G-sabb Svart 28.September.2013 Del på Facebook Svart 28.September.2013 Få den på land! Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 28.September.2013 Del på Facebook Svart 28.September.2013 Zandra skal heldigvis få lov til å ligge på sjøen i vinter. Det er det hun er bygget for! Og ved væredens største varmekilde under båten, og en avfukter og litt varme ombord blir dette bare flott! Sitér dette innlegget Link to post
RoarChr Svart 29.September.2013 Del på Facebook Svart 29.September.2013 Jeg har hatt båten liggende ute i kanalen i 3 vintre, og det har gått veldig bra. Med en glassfiberpresenning over kalesjen er det lett å fjerne snø og is. Jeg pleier å fjerne snøen raskt når det kommer mye snø eller bløtsnø for å unngå at kalesjen eller bøylene skal skades. Jeg har ikke hatt varme i motorrommet, men det er nok rimelig nært null grader i motorrommet. Har et varmerør liggende som jeg vurderer å sette inn. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 29.September.2013 Del på Facebook Svart 29.September.2013 Vi har båten ute hver vinter. Men hvis jeg hadde hatt en båt med hekkagregat ville jeg vært betenkelig. Belgen ville være utsatt for is og skarpe kanter og vært en sikkerhetsrisiko. Da ville jeg tatt båten på land. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
jensemann2 Svart 29.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2013 Belgen på Alpha one sitter jo svært godt beskyttet inne i Bellhousing, og drevet er montert så lavt at det er såvidt det vises over vannlinjen.. men det er dette med snø og bøyde kalesjebøyler jeg er mest skeptisk til.. Taket er helt flatt også.. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.September.2013 Del på Facebook Svart 29.September.2013 I Kanalen i Trondheim er ikke is noe problem, om man ligger i selve Nidelva kan det periodevis være is som driver nedover. Men vannet er kaldt elvevann, slik at man får ikke samme varmeeffekt som om man ligger i sjøen med noen plussgrader i vannet. Derfor bør man vurdere å frostsikre sjøvannskjøling og ventiler samt å drenere ferdkvannsystem inkl vv-bereder. Å stole på strømforsyningen på bryggene kan være risikabelt om man ikke har daglig tilsyn i kuldeperiodene. Det hender seg at det snør mye og tung snø i Trondheim. Denne snøen bør fjernes så raskt som mulig. Om du er bortreist på jobb i perioder må du avtale med noen som kan se etter båten for deg. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
jensemann2 Svart 29.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2013 tror nok det heller mot landsetting... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.September.2013 Del på Facebook Svart 29.September.2013 Og en annen erfaring etter å ha hatt båt liggende en vinter i kanalen og ca fem vintre i Nidelva er at båten blir skitten. I og med at man ligger midt i en by man man ta imot alt av veistøv, sot og annet som byen har å by på. Men samtidig har jeg hatt veldig mange flotte vinterdager ombord i båten for å gjøre småvedlikehold eller rett og slett bare sitte der å mimre om sommeren som var eller planlegge kommende båtturer. Disse dagene veier fort opp for ulempene med å måtte ha løpende tilsyn med båten når det er frost eller snø. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
ollebolle2 Svart 29.September.2013 Del på Facebook Svart 29.September.2013 Pleier å ha mine båter på sjøen for å komme meg på hytta, men det er helt klart en fordel å få de på land. Du som reiser på sjøen blir jo avhengig av å ha noen å se etter båten også.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.