Jump to content

Bremseklosser på båthenger låst, hvordan få av trommelen?


larsen2000

Recommended Posts

Det ene hjulet på hengeren går tregt og jeg kan se at vaieren er lengre ut enn på andre siden. Får ikke gjort noe med seg verken ved å banke/røske i vaier eller dunke på trommelen. Hvordan demonteres dette slik at jeg kan komme til bremseskivene? Ser kun én mutter på toppen av baksiden, er den for justering eller er det den som skal løsnes?

 

 

bilde

Link to post

Du har en helt vanlig bremsetrommel, og du må vippe av koppen i senteret, den som er grå på bildet, bak der sitter det normalt en stor mutter og noen låseringer, og du får ikke av trommelen før låsingen er fjernet.

Når trommelen ikke er låst fast i akselen lengre må du nok slå og banke mye for å få den til å løsne, deretter er det normalt bare å dra den rett av og bremsesko og fjærer spretter i alle retninger (i hvert fall noen ganger).

 

Sett inn de nye delene med kobberfett på utvalgte steder, pass på at du får alt på rette plassen, og sjekk hjullager når du først har dette av, og skal du skifte hjullager så er det sikkert konisk og MÅ pakkes skikkelig med fett.

Link to post

Noen tromler sitter bare i hjulboltene, men jeg ville nesten veddet på at det sitter en mutter på akselen som må av, sikret enten med låseringer eller saksesplint, bak den senterkoppen, og ettersom det er en Knott aksel, så kan jeg nærmest garantere det.

 

Det er Valeryd som selger deler til dette, og det fåes hos alle landets bildelesjapper, og de har også en liten guide -> http://www.valeryd.no/fragor/montering_broms.asp

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Du nevner "bremseklosser", men det har du ikke på dette hjulet for de brukes til å klemme inn mot bremseskive.

Her har du "bremsesko" som presses utover mot innsiden av den store bremsetrommelen som viser på bildet.
Det har neppe noe for seg å løse koppen i midten, da kommer du bare inn på hjullageret og tar eventuelt hele hjulet av.
Du nevner en mutter på baksiden og den kan være interessant, hvis du ikke i tillegg har en gummipropp eller lignende på baksiden?
Det burde nemlig være mulig å få slakket litt på bremsene, dvs slippe bremseskoene litt nærmere hverandre slik at de ikke har kontakt med innsiden av bremsetrommelen. Å slakke bremsen gjør du enten via det hullet som kan være dekket med en gummipropp eller med en justeringsskrue / - mutter på baksiden. Men sånne bremsetromler kan sitte dje...elsk fast :saint:

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei

 

Utifrå biletet minnar ser det ut til å vera heilt likt min Tysse hengar, men min hengar har ikkje brems.

Der var det ein mutter bak koppen. Eg hadde ikkje stor nok pipa, og gløymte å måla mutteren. Einkvan som veit dimensjonen?

 

(Eg tillet meg å stilla spørsmål i denne tråden, og håpar det er ok.

 

På innsida av koppen stod det momentet mutteren skal teitast med.

 

Korleis sjekkar ein hjullageret?

Lagra på min hengar kvin som f. Dei har sikkert vore i sjøen.

Det er litt sidesvis slark i det eine hjulet.

Trengs det spesialverkty for å få av hjullagera?

Kva blir meint med å "pakka fett" i hjullageret?

 

sjekk hjullager når du først har dette av, og skal du skifte hjullager så er det sikkert konisk og MÅ pakkes skikkelig med fett.

 

Ask


Hei

 

Min Tysse varehengar har ein mutter på innsida av kvar trommel. Ein gong hadde hengaren stått lenge med bremsene på, og bremsene hadde hengt seg opp.

Verkstaden/forhandlaren som selde meg hengaren rådde meg til å slå hardt på boltane, med ein tung hammar/ liten slegga. Det hjalp.

 

Ask

Link to post

Vanligste årsak er at henger blir parkert med bremsen på. Neste gang den skal i bruk er bremsebånd rustet fast til trommel, og bremsen løsner ikke. Du kan ta ut gummiproppene og spraye inn noe rustløser av ett eller annet slag og håpe på de løsner. Jeg tviler sterkt på at de løsner ved å skru på justeringsskruene da båndene allerede er helt ute ved trommel.

 

Link to post

................. Jeg tviler sterkt på at de løsner ved å skru på justeringsskruene da båndene allerede er helt ute ved trommel.

 

En skal vel helst skru justeringsskruene slik at bremsebåndene kommer bort fra bremsetrommelen, da er det kanskje mulig å få av trommelen, og dermed kunne få "moet opp" alle fastrustede deler ( kanskje også skifte bremsebånd ) slik at bremsene igjen fungerer

Link to post

Gjør som Adeneo beskriver. Det ser ut som om det er faste lager på denne akselen og da blir lageret med ut. Jeg bruker da å lage et kjørnmerke slik at mutter blir strammet eksakt like mye som orginalt. Du beskriver plastlokk på baksiden, bak det ene er det mulig å utføre stramming av klavene. Normalt strammes bremsen ved at skrujernet

stikkes inn slik at jernet pekes skrått ned og vippes opp i hullet, motsatt ved slakking. Utfordringen er at du ikke vet hvordan det er inni og følgelig blir det problematisk å gjøre dette uten å ha utført en demontering av trommelen for å bli kjent med bremsedelene..

Link to post
Harfsfjord : En skal vel helst skru justeringsskruene slik at bremsebåndene kommer bort fra bremsetrommelen,

 

Joda, gjør demontering enklere det, men det jeg mente var at justeringsskruene ikke trekker båndene bort fra trommel når båndene allerede er ute. Båndene må løsnes på annet vis. Ellers er jo linken som adeneo la ut en beskrivelse som sier det meste.

Link to post

Jada. Og har du litt slitekant inni trommelen (som du helt sikkert har) så henger trommelen på bremseskoene.

 

Noen tromler sitter bare i hjulboltene, men jeg ville nesten veddet på at det sitter en mutter på akselen som må av, sikret enten med låseringer eller saksesplint, bak den senterkoppen, og ettersom det er en Knott aksel, så kan jeg nærmest garantere det.

 

 

Jeg, derimot, kan nærmest garantere at Knott ikke har saksesplint eller låsering på sine bremsetromler.

Enkleste måten å fikse dette på er å skaffe en boks med rustløser/"verktøykasse på boks" som har dette tynne røret som festes I dysa. Doser dugelig imellom trommel og bakplate, inn gjennom hullene til fjæropphengene på bakplata etc. Gi den deretter noen gode rapp I tromlene med en hammer. Det gjør som oftest susen om den bare har fått stått å ruste over sommeren/vinteren. Evt. gå å legg deg og prøv dagen etterpå.

 

Trommelen får du av med å banke den løs etter at bremsene har sluppet og du har tatt av hjulboltene. Krever nok litt banking.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post

Korleis sjekkar ein hjullageret?

Lagra på min hengar kvin som f. Dei har sikkert vore i sjøen.

Det er litt sidesvis slark i det eine hjulet.

Trengs det spesialverkty for å få av hjullagera?

Kva blir meint med å "pakka fett" i hjullageret?

 

Min Tysse varehengar har ein mutter på innsida av kvar trommel. Ein gong hadde hengaren stått lenge med bremsene på, og bremsene hadde hengt seg opp.

Verkstaden/forhandlaren som selde meg hengaren rådde meg til å slå hardt på boltane, med ein tung hammar/ liten slegga. Det hjalp.

 

Ask

 

Dersom det står Knott på støvkoppen, så er det en Knott aksel, og det er noen forskjellige å velge mellom.

Tysse, Brenderup, Adi-tec og nesten alle de engelske, slik som Brian James, Ifor Williams osv. er levert med Knott.

Du sjekker lageret akkurat som et hvilket som helst kulelager, dersom det "hakker", "kniper" eller "romler" når det roteres, så er det ødelagt og bør byttes, "hvining" kan være mye rart, men dersom det ikke er bremser på hengeren så er det vel sannsynlig at det er lageret, og slark er vanlig tegn på at lageret er temmelig dårlig.

 

Det vanligste på Knott, er at det sitter en stor mutter som holder trommelen bak støvkoppen, denne må av, deretter sitter det ofte en eller to låseringer som holder lageret, og lageret sitter presset i trommelen, og det er ikke mulig å få dette av uten å ta av mutteren først.

 

bilde

 

Å bytte lager er rimelig rett frem, og krever ikke noe spesialverktøy, utover en stor pipe (husker ikke dimensjonen, men er det ikke 32mm ?) og noe å slå ut og inn lageret med.

Dersom man ikke har presse og skal slå lageret inn, må det være rent, og det må brukes en pipe eller noe annet slik at man kun slår på den ytterste ringen av lageret,

Slå aldri på hjulboltene for å løsne trommelen, da risikerer du at gjengene på boltene ryker, og hjulet faller av. Ta av hjulet og slå på ytterkanten av trommelen i stedet.

 

Eldre Knott aksler har splint på mutteren, de som er nyere enn 20 år eller noe sånt har normalt ikke splint, noen har doble koniske lager, noen har "standard" lager, som er et ganske bredt vanlig SKF lager som man normalt får overalt (som på bildet over).

Mutteren skal strammes til 280 newton, og dersom det er justering på baksiden skal den strammes til trommelen ikke kan snurres, og så skrues ut igjen til trommelen løsner, vanligvis rundt en halv runde.

 

Det hjelper ikke særlig lenge å fylle hele trommelen med rustløser når bremsebanda henger på, da må trommelen av og den må pusses ren for rust på innsiden, bremsesko og alt annet vaskes ned med bremserens dersom det er bra med belegg igjen, og alle bevegelige deler settes inn med kobberfett osv.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

.... Begynner man å tukle med justeringshjulet må skoene justeres inn på nytt etterpå.

 

Bremsene SKAL justeres etter bytte. Egentlig skal du gøre det på begge sider, uavengig av om kun en trommel har vært av. Dette for å sikre tilnærmet lik bremseeffekt på hver side.

Håndbrekket av, slakke wairer, så klikker man justeringsskruen til hjulet låser seg... og 3 klikk tilbake.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Greit nok at de skal justeres etterpå, men det blir altså feil å råde trådstarter til å bruke justeringsskruen til å løsne båndene hvis disse allerede er fast i trommel. Justeringsskruen trekker ikke i båndene, det er det returfjæren som gjør, og denne er det ikke sikkert engang er festet i justeringen. Det er alt etter hvilken type det er. Uansett blir ikke returfjæren noe særlig strammere om justeringen slakkes, selv om den er festet på justeringen.

Men nå kom det jo frem etter hvert at bremsene ikke sitter fullstendig fast likevel, og da kan det hende at det hjelper å slakke på justeringen, skjønt det tviler jeg på. Er det rust så er trolig også justeringsskruen temmelig fastrustet.

Men når alt er løst er det romsligere å få trommel av og på med justeringen på det slakkeste.

Link to post

 

 

Det hjelper ikke særlig lenge å fylle hele trommelen med rustløser når bremsebanda henger på, da må trommelen av og den må pusses ren for rust på innsiden, bremsesko og alt annet vaskes ned med bremserens dersom det er bra med belegg igjen, og alle bevegelige deler settes inn med kobberfett osv.

Nei, men for å få bremseskoene til å gå tilbake slik at trommelen I det hele tatt kan trekkes av holder det ofte å gjøre dette. Var vel dette TS etterlyste løsningsforslag på?

Som jeg skrev: Om hengeren bare har stått over sommeren eller vinteren er dette som oftest tilstrekkelig til at skoene "slipper" og man får av trommelen.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...