Jump to content

Bremseklosser på båthenger låst, hvordan få av trommelen?


larsen2000

Recommended Posts

Når trommelen er løs , bare går tregt så er det båndene som ligger innpå .

Når båndene ligger innpå så er det vanskelig å få den av , en kjøretur vil hjelpe på det.

Problemet skyldes mest sannsynlig rustne bremse vaiere som går tregt eller sitter fast , går ikke tilbake , bør derfor byttes ut.

Det er ikke uvanlig at dette skjer da det kommer sjøvann inn i vaier strømpene når hjulene er under vann.

Det er ikke sikkert at trommelen må av , ta en tlf til forhandleren av hengeren.

Link to post
Share on other sites

Parker aldri med brekket på, er beste tips ! Og som også nevnt, kjør en tur med litt god last slik at tilhengeren får skyv, og brems masse, så går som regel bremser seg til. Å spraye rustspay inn i trommel er tull med mindre sko skal byttes samtidig. Sko trekker til seg olje og vil bli ødelagt.

Her er litt tips :

http://www.valeryd.no/fragor/montering_broms.asp

Der står det ikkje moment på hjullager, men eg synest 280nm hørtes mykje ut.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

 

Begynner man å tukle med justeringshjulet må skoene justeres inn på nytt etterpå.

Den skal justeres årlig uansett..!

 

Aldri la brekket stå på når hengeren skal stå en stund er mitt tips.

Helt sant! Du skal heller ikke dra brekket opp rett etter en tur med tung last, når bremsene er varme!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Parker aldri med brekket på, er beste tips ! Og som også nevnt, kjør en tur med litt god last slik at tilhengeren får skyv, og brems masse, så går som regel bremser seg til. Å spraye rustspay inn i trommel er tull med mindre sko skal byttes samtidig. Sko trekker til seg olje og vil bli ødelagt.

Her er litt tips :

http://www.valeryd.no/fragor/montering_broms.asp

Der står det ikkje moment på hjullager, men eg synest 280nm hørtes mykje ut.

 

Bare for å styre fokus tilbake på saken: Han skulle ha hjelp med å få av tromlene som hang. Ganske sikkert pga. rusten leamikk som gjorde at skoene ikke går helt tilbake, og dermed låser mot trommelens slitekant mht. vanskelighetene med å trekke denne av.

At man ikke skal ha olje på bremsebelegg er jo noe jeg forsåvidt har fått med meg, men siden man ikke kommer til treg og delvis fastrusta leamikk inni en trommel, er dette et alternativ for nettopp å få av denne trommelen.

Så får man heller bytte ut/reparere det som trengs når trommelen er av.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

. Ganske sikkert pga. rusten leamikk som gjorde at skoene ikke går helt tilbake, og dermed låser mot trommelens slitekant mht. vanskelighetene med å trekke denne av.

At man ikke skal ha olje på bremsebelegg er jo noe jeg forsåvidt har fått med meg, men siden man ikke kommer til treg og delvis fastrusta leamikk inni en trommel, er dette et alternativ for nettopp å få av denne trommelen.

Så får man heller bytte ut/reparere det som trengs når trommelen er av.

Etter at sentermutter evenuelle segregering er fjernet bruk denne enkelt og greit.

bilde

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-191139/

 

Eller jeg bruker en slik.

bilde

 

PS. Hvis en sliper bort slite kanten år om annen og smører opp det som skal smøres går jobben som en lek.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Pøs på med rustløsende middel, og bank forsiktig rundt på trommelen til den løsner. Hvis den er skrudd fast så er i såfall skruen på forsiden, men ser ingen på bildet.

Du skal ikke pøse på med rustmiddel og skal ikke banke forsiktig.

Om du klarer å ødelegge trommelen så koster den ikke allverden, det må ofte bankes temmelig hardt for at bremsebåndene skal gi klaring nok til at en får trukket av trommelen.

Link to post
Share on other sites

roger-jo:

Konsekvensen av å bruke tersj eller avtrekker for å trekke av tromler der skoene "henger" på slitekant eller er rusta fast I bremsebanen på trommelen er at du vrenger hele bremsesystemet.

Det blir fort dyrere enn å erstatte bremsesko pga. at det er kommet rustløser på dem.

 

Jada. Om man vedlikeholder bremsesystemet på en båthenger årlig og aldri rygger den ut noe dypere enn til dekkanten, så går dem herfra til Timbuktu.

Men så var det dette med teori og praksis for båthengere da. De fleste får vel ikke selvlysende aura om de tenker over eget vedlikehold av båthengere eller tilhengere generelt?

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Konsekvensen av å bruke tersj eller avtrekker for å trekke av tromler der skoene "henger" på slitekant eller er rusta fast I bremsebanen på trommelen er at du vrenger hele bremsesystemet.

Det blir fort dyrere enn å erstatte bremsesko pga. at det er kommet rustløser på dem.

 

Er det ikke det verkstedene bruker`?

Har bare brukt avtrekker på 3 hengere, søkte råd på et bilverksted første gangen da jeg kjøpte et nesten "vrak" av en båthenger, alle gikk det bra med.

men en skal være forsiktig med å stramme til avtrekkeren for mye,

så en ikke ødelegger gjengene på hjullager bolten. Ha mutteren litt på og trekk ut i to omganger.

 

 

Men det er alltid lurt å stille tilbake justerings skruen hvis den ikke er rustet fast.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...