fiskebaat Svart 30.September.2013 Del på Facebook Svart 30.September.2013 Når trommelen er løs , bare går tregt så er det båndene som ligger innpå . Når båndene ligger innpå så er det vanskelig å få den av , en kjøretur vil hjelpe på det. Problemet skyldes mest sannsynlig rustne bremse vaiere som går tregt eller sitter fast , går ikke tilbake , bør derfor byttes ut. Det er ikke uvanlig at dette skjer da det kommer sjøvann inn i vaier strømpene når hjulene er under vann. Det er ikke sikkert at trommelen må av , ta en tlf til forhandleren av hengeren. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 30.September.2013 Del på Facebook Svart 30.September.2013 Har man ikke den nødvendige kompetanse skal man ikke "rote med" bremser selv. Dette gjelder tilhenger så vel som bil. Kjører man det hele ned i sjøvann så ber man om trøbbel. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.September.2013 Del på Facebook Svart 30.September.2013 Aldri la brekket stå på når hengeren skal stå en stund er mitt tips. Bruker kun brekket når jeg bukser hengeren, aldri som langtids parkeringsbrems. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 30.September.2013 Del på Facebook Svart 30.September.2013 Godt råd fra "Pinkvin" Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 30.September.2013 Del på Facebook Svart 30.September.2013 Og det står jo også med stor skrift på alle tilhengerdrag. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.September.2013 Del på Facebook Svart 30.September.2013 Og det står jo også med stor skrift på alle tilhengerdrag. Leser bruksanvisning på tilhengere du da ;-) Er bare et godt tips basert på erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Parker aldri med brekket på, er beste tips ! Og som også nevnt, kjør en tur med litt god last slik at tilhengeren får skyv, og brems masse, så går som regel bremser seg til. Å spraye rustspay inn i trommel er tull med mindre sko skal byttes samtidig. Sko trekker til seg olje og vil bli ødelagt. Her er litt tips : http://www.valeryd.no/fragor/montering_broms.asp Der står det ikkje moment på hjullager, men eg synest 280nm hørtes mykje ut. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Seilaren Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Begynner man å tukle med justeringshjulet må skoene justeres inn på nytt etterpå. Den skal justeres årlig uansett..! Aldri la brekket stå på når hengeren skal stå en stund er mitt tips. Helt sant! Du skal heller ikke dra brekket opp rett etter en tur med tung last, når bremsene er varme! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
chrisrik Svart 5.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 Når jeg setter fra meg hengeren passer jeg også på at draget er °trekt godt ut". Brekket bruker jeg aldri :p Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Folk I Båt Svart 5.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 (redigert) Parker aldri med brekket på, er beste tips ! Og som også nevnt, kjør en tur med litt god last slik at tilhengeren får skyv, og brems masse, så går som regel bremser seg til. Å spraye rustspay inn i trommel er tull med mindre sko skal byttes samtidig. Sko trekker til seg olje og vil bli ødelagt. Her er litt tips : http://www.valeryd.no/fragor/montering_broms.asp Der står det ikkje moment på hjullager, men eg synest 280nm hørtes mykje ut. Bare for å styre fokus tilbake på saken: Han skulle ha hjelp med å få av tromlene som hang. Ganske sikkert pga. rusten leamikk som gjorde at skoene ikke går helt tilbake, og dermed låser mot trommelens slitekant mht. vanskelighetene med å trekke denne av. At man ikke skal ha olje på bremsebelegg er jo noe jeg forsåvidt har fått med meg, men siden man ikke kommer til treg og delvis fastrusta leamikk inni en trommel, er dette et alternativ for nettopp å få av denne trommelen. Så får man heller bytte ut/reparere det som trengs når trommelen er av. Redigert 5.Oktober.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 (redigert) . Ganske sikkert pga. rusten leamikk som gjorde at skoene ikke går helt tilbake, og dermed låser mot trommelens slitekant mht. vanskelighetene med å trekke denne av. At man ikke skal ha olje på bremsebelegg er jo noe jeg forsåvidt har fått med meg, men siden man ikke kommer til treg og delvis fastrusta leamikk inni en trommel, er dette et alternativ for nettopp å få av denne trommelen. Så får man heller bytte ut/reparere det som trengs når trommelen er av. Etter at sentermutter evenuelle segregering er fjernet bruk denne enkelt og greit. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-191139/ Eller jeg bruker en slik. PS. Hvis en sliper bort slite kanten år om annen og smører opp det som skal smøres går jobben som en lek. Redigert 5.Oktober.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
fiskebaat Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 Pøs på med rustløsende middel, og bank forsiktig rundt på trommelen til den løsner. Hvis den er skrudd fast så er i såfall skruen på forsiden, men ser ingen på bildet. Du skal ikke pøse på med rustmiddel og skal ikke banke forsiktig. Om du klarer å ødelegge trommelen så koster den ikke allverden, det må ofte bankes temmelig hardt for at bremsebåndene skal gi klaring nok til at en får trukket av trommelen. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 (redigert) roger-jo: Konsekvensen av å bruke tersj eller avtrekker for å trekke av tromler der skoene "henger" på slitekant eller er rusta fast I bremsebanen på trommelen er at du vrenger hele bremsesystemet. Det blir fort dyrere enn å erstatte bremsesko pga. at det er kommet rustløser på dem. Jada. Om man vedlikeholder bremsesystemet på en båthenger årlig og aldri rygger den ut noe dypere enn til dekkanten, så går dem herfra til Timbuktu. Men så var det dette med teori og praksis for båthengere da. De fleste får vel ikke selvlysende aura om de tenker over eget vedlikehold av båthengere eller tilhengere generelt? Redigert 6.Oktober.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 Konsekvensen av å bruke tersj eller avtrekker for å trekke av tromler der skoene "henger" på slitekant eller er rusta fast I bremsebanen på trommelen er at du vrenger hele bremsesystemet. Det blir fort dyrere enn å erstatte bremsesko pga. at det er kommet rustløser på dem. Er det ikke det verkstedene bruker`? Har bare brukt avtrekker på 3 hengere, søkte råd på et bilverksted første gangen da jeg kjøpte et nesten "vrak" av en båthenger, alle gikk det bra med. men en skal være forsiktig med å stramme til avtrekkeren for mye, så en ikke ødelegger gjengene på hjullager bolten. Ha mutteren litt på og trekk ut i to omganger. Men det er alltid lurt å stille tilbake justerings skruen hvis den ikke er rustet fast. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.