Bmwx1xdrive25d Startet 29.September.2013 Del på Facebook Startet 29.September.2013 For et par uker siden, var jeg nedi med propellen. Dette var sandbunn. Og derfor så jeg ingen skader. Kjørte å skulle ta opp båten i dag, og merket at var noe mer vibrasjon en det pleier, men virnet som alt ellers var ok. Kjører videre, ca 30 min i 35 knop, og gir på litt til. Plutselig ruser motoren seg til turtall sperra. Jeg drar av gassen og setter i fri. Setter i gir, alt ok men over 1100omin er det noe som slurer. Det er ingen ulyder, heller ikke da rusingen skjedde. Nå må jeg kjøre siste timen i 5 knop. Kan dette være slure gummi i propell pgajeg var nedi bunn? Kan det egentlig være noe annet? Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
FM 8-12 Svart 29.September.2013 Del på Facebook Svart 29.September.2013 Kan være motorkoblingen (engine coupler) får du tredd hue helt bak motor å sett på koblingen? Er det gummispon bak motor er nok denne vulkaniseringen røket. Sitér dette innlegget Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 29.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2013 Ava, så det kan være noe der og. Skal se. Vanskelig å si, men ligger noe svart gædd helt bak der. Drevet er fra 96, så slett ikke usannsynøig at det er den. Hvordan er den å skifte når motor er ute? Skal ha ut motor i vinter. Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
Whistler Svart 29.September.2013 Del på Facebook Svart 29.September.2013 Det enkleste er å sjekke propelleren. Med alphadrev greier du vel å tilte propellen helt over vannflata? Standardpropellen har "flo-torq" innsats i propellhuben. Noe plasttjafs som skal bryte sammen om propellen møter mer motstand enn vann. Det burde være lett å se om denne er gåen. Er det gummivulk mellom hub og propell er det vanskeligere å se. Anbefaler også å bruke tau på verktøy om du mekker på drevet med båten på vannet. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
FM 8-12 Svart 29.September.2013 Del på Facebook Svart 29.September.2013 Tatt motorkoblingen to ganger med alpha drev. Propellen eller hub røk ingen av gangene. Det er utrolig lett med motor ute da den sitter på motor under struten bak Sitér dette innlegget Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 29.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2013 har tatt ut motoren nå. Har ikke fått sett noe mer på det da det begynte å bli sent. men jeg så ikke noe gummigreier, sitter den bak den plata som er skrudd i svinghjul? vet ikke om det har noe å si, men har Ballistic propell. syntes kansje det var mer vibasjon i båten i dag enn det har vært tidligere, spess på tilting inn. Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
Whistler Svart 29.September.2013 Del på Facebook Svart 29.September.2013 Har du avskrevet gåen vulk i propellnavet som årsåk? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
FM 8-12 Svart 29.September.2013 Del på Facebook Svart 29.September.2013 Ja bak denne platen på svinghjulet Ja bak denne platen på svinghjulet Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 29.September.2013 Del på Facebook Svart 29.September.2013 Du har antageligvis mistet diffusjonsringen ytterst på propellen, da kaviterer den i det du kommer til planingsterskel. Du må dessverre bytte propell om dette er tilfelle, de kan ikke kjøpes separat. Dersom navhuset ikke ender opp i en "tut" som blir bredere i ytterkant, så er den vekk. Et Alphadrev slurer i hvert fall ikke, der er det enten eller. Pokalen, eller enginecoupler som en annen nevner er selvsagt en mulighet. Lett jobb å bytte med motor ute. Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 30.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2013 Har ikke sett noe galt med propellen, men er godt mulig. Den har gummi vulk. Når jeg kjørte lenge i 5 knop, gav på litt forsiktig fikk jeg 1400 omin før den slapp. Gav jeg gass fort, skjedde det ikke noe annet en rusing. Så er en forsiktig er det litt motstand. Får tatt av svinghjulet til helgen, så får jeg sett engine coupler. Om det er en del som kan ryke, er det kasnje greit å skifte deb når motoren alikevell er ute for andre utbedringer? Regner med Mercruicer selger slike, eller finnes det andre alt? Norn som vet hvor mange riksdaler de ønsker for en slik? Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
FM 8-12 Svart 30.September.2013 Del på Facebook Svart 30.September.2013 Ikke bruk orde pokal da det er noe du vinner i sport. Norsk er motorkobling å eng engine coupler. Ths brekke hadde disse billig før vet jeg Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.September.2013 Del på Facebook Svart 30.September.2013 (redigert) rundt 4 tusen. eller mer :p Men hvorfor dette jaget etter vinden før noe er tatt i. At engine coupler skal slure kan eg ikkje sjå for meg og alphadrev slurer iballe fall ikkje. En pokal er et høyt drikkebeger med stett Redigert 30.September.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 30.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2013 rundt 4 tusen. eller mer :p Men hvorfor dette jaget etter vinden før noe er tatt i. At engine coupler skal slure kan eg ikkje sjå for meg og alphadrev slurer iballe fall ikkje. En pokal er et høyt drikkebeger med stett Motoren er tatt ut. Har vel egentlig fått svar på det jeg lurte på, og konkluderer med at det enten er engine coupler, eller propell. Syntes det er greit å kalle det engine coupler, da de fleste vet hva jeg mener. Men kan det være noe annet som kan slure noe sted? Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
DieselDahl Svart 30.September.2013 Del på Facebook Svart 30.September.2013 Nei, det er ikke noe annet som kan slure. Ta av propelleren og sjekk navet. Du ser det nok ganske kjapt hvis den har sluret. Sitér dette innlegget Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 30.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2013 Ok, skal sjekke nav når jeg er der båten ligger. Er det turtall sperre på disse motorene? Merc 350 MAG 96? Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
Al-Tec Svart 30.September.2013 Del på Facebook Svart 30.September.2013 Pokal og Kølle er bransjesjargong. Kølla er akslingen på drevet.... Har du motornummeret, så kan jeg sjekke eksakt pris for deg. Legg ut et bilde av propellen, så ser vi fort om det er diffusjonsringen! Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 30.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2013 Har ikke bilde av propp. Tar bilder på fredag. Men kan vibrasjonen som var før dette skjedde, kan det være noe hint? Om feks gummivulken har vært på vei til å løsne, som vil skape vib? Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
Chris284 Svart 30.September.2013 Del på Facebook Svart 30.September.2013 Vil ihvertfall virke som om noe slurrer om prop hub er gåen. Det er en gummiklump med en hylse til akselen som er presset inn i senter av propellen. Du vil fort se om den er gåen, vil og være mykere enn normalt og kanskje se litt lurvete ut. Er problemet motor koblingen vil det sikkert lukte brent gummi. Diffusjons ring på Alpha prop? Sitter bare en mutter med låseskive. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 30.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2013 Prøvde å gi gass når det sluret, var ikke noe lukt i motorrom. Har en knapp på propellen. Vet det sitter en bolt i bakant av propellen, men kan ikke se det manglet noe. Skal ta av propellen i helgen, kan legge ut bilder da. Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 19.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42210/bilde_chevy_2.jpg Prøver å laste opp et bilde, men blir veldig lite bilde tror jeg. Er det noen som kan se om denne er defekt? Redigert 19.Februar.2014 av Bmwx1xdrive25d (see edit history) Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.