Jump to content

Merc 350 ruser opp, defekt propell? Alpha drev


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

For et par uker siden, var jeg nedi med propellen. Dette var sandbunn. Og derfor så jeg ingen skader.

Kjørte å skulle ta opp båten i dag, og merket at var noe mer vibrasjon en det pleier, men virnet som alt ellers var ok. Kjører videre, ca 30 min i 35 knop, og gir på litt til. Plutselig ruser motoren seg til turtall sperra. Jeg drar av gassen og setter i fri. Setter i gir, alt ok men over 1100omin er det noe som slurer. Det er ingen ulyder, heller ikke da rusingen skjedde. Nå må jeg kjøre siste timen i 5 knop. Kan dette være slure gummi i propell pgajeg var nedi bunn? Kan det egentlig være noe annet?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post

Ava, så det kan være noe der og. Skal se. Vanskelig å si, men ligger noe svart gædd helt bak der. Drevet er fra 96, så slett ikke usannsynøig at det er den. Hvordan er den å skifte når motor er ute? Skal ha ut motor i vinter.

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post

Det enkleste er å sjekke propelleren. Med alphadrev greier du vel å tilte propellen helt over vannflata?

Standardpropellen har "flo-torq" innsats i propellhuben. Noe plasttjafs som skal bryte sammen om propellen møter mer motstand enn vann. Det burde være lett å se om denne er gåen. Er det gummivulk mellom hub og propell er det vanskeligere å se.

 

Anbefaler også å bruke tau på verktøy om du mekker på drevet med båten på vannet.

Link to post

har tatt ut motoren nå. Har ikke fått sett noe mer på det da det begynte å bli sent. men jeg så ikke noe gummigreier, sitter den bak den plata som er skrudd i svinghjul? vet ikke om det har noe å si, men har Ballistic propell. syntes kansje det var mer vibasjon i båten i dag enn det har vært tidligere, spess på tilting inn.

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post

Du har antageligvis mistet diffusjonsringen ytterst på propellen, da kaviterer den i det du kommer til planingsterskel. Du må dessverre bytte propell om dette er tilfelle, de kan ikke kjøpes separat. Dersom navhuset ikke ender opp i en "tut" som blir bredere i ytterkant, så er den vekk. Et Alphadrev slurer i hvert fall ikke, der er det enten eller. Pokalen, eller enginecoupler som en annen nevner er selvsagt en mulighet. Lett jobb å bytte med motor ute.

AL-TEC

al-tec.no

Link to post

Har ikke sett noe galt med propellen, men er godt mulig. Den har gummi vulk. Når jeg kjørte lenge i 5 knop, gav på litt forsiktig fikk jeg 1400 omin før den slapp. Gav jeg gass fort, skjedde det ikke noe annet en rusing. Så er en forsiktig er det litt motstand. Får tatt av svinghjulet til helgen, så får jeg sett engine coupler. Om det er en del som kan ryke, er det kasnje greit å skifte deb når motoren alikevell er ute for andre utbedringer? Regner med Mercruicer selger slike, eller finnes det andre alt? Norn som vet hvor mange riksdaler de ønsker for en slik?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post

rundt 4 tusen. eller mer :p Men hvorfor dette jaget etter vinden før noe er tatt i. At engine coupler skal slure kan eg ikkje sjå for meg og alphadrev slurer iballe fall ikkje.

 

En pokal er et høyt drikkebeger med stett

Motoren er tatt ut. Har vel egentlig fått svar på det jeg lurte på, og konkluderer med at det enten er engine coupler, eller propell. Syntes det er greit å kalle det engine coupler, da de fleste vet hva jeg mener.

Men kan det være noe annet som kan slure noe sted?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post

Vil ihvertfall virke som om noe slurrer om prop hub er gåen.

Det er en gummiklump med en hylse til akselen som er presset inn i senter av propellen.

Du vil fort se om den er gåen, vil og være mykere enn normalt og kanskje se litt lurvete ut.

Er problemet motor koblingen vil det sikkert lukte brent gummi.

 

Diffusjons ring på Alpha prop? Sitter bare en mutter med låseskive.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...