Geir Skorpen Startet 29.September.2013 Del på Facebook Startet 29.September.2013 (redigert) Har kjøpt en Fjord 21 Weekender med en Mercruiser 3,6L 180Hk Diesel 1996mod for ca 1 mnd. siden privat. Har brukt den kun noen få timer etter kjøp, men merket at kjølevæskenivået i ekspansjons-tanken steg og at det kom ut overløps-slangen. Vannet så helt klart ut, så jeg tappet anlegget tomt og fylte på ny blanding av frostvæske og vann. (Rød frostvæske). Etter å ha startet motoren og latt den gå på tomgang så alt fint ut, og jeg tog meg en liten tur for å sjekke at alt var i orden. Kom tilbake i båthavnen og kjølevæskenivået hadde steget fra minimum til midt mellom min og maks på ekspansjons-tanken. Så jeg tenkte at nå var alt i orden. Men etter en tur i dag på ca en halv time sjekket jeg kjølevæskenivået på nytt og fikk et lite sjokk. Ekspansjons-tanken var full og det hadde kommet ut ca 1 liter som lå i dørken på båten. Kan informere om at temp måleren alltid har gått opp på omlag 80 grader. Både når jeg prøvekjørte båten, og etter at jeg kom hjem når jeg hadde hentet båten. Den turen tok omlag en time. Så spørsmålet mitt blir derfor om hva som kan være galt. Kan det være varmeveksleren, pakning på tank-lokket på varmeveksleren eller noe enda verre? Håper at noen kan gi meg gode råd. Vil sette stor pris på det; Redigert 29.September.2013 av Geir Skorpen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 29.September.2013 Del på Facebook Svart 29.September.2013 Hvis vi antar at du bare er litt uheldig kan det være luft i systemet som kommer ut nå du kjører. Har du lange strekk til varmtvannsbereder kan det ligge luft der. Du skal helst ikke smake på frostvæske (giftig og smaker søtt), men du kan måle motstanden i vannet. Ferskvann og frostvæske leder ikke strøm, sjøvann gjør. Veldig liten motstand betyr sjøvann, mye høyere betyr ferskvann. Mål på kjente blandinger på kjøkkenet først. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
jerognal Svart 29.September.2013 Del på Facebook Svart 29.September.2013 Kjenner en med en caravelle som hadde samme problemet. Leitet og funderte i uker. Skyllte systemet, skiftet tank med lokk +++++ Til slutt fant han en sprekk i huset til termostaten(dette var laget i plast). Skiftet dette huset så var alt i orden. Sier ikke at dette er ditt problem, men symptomene ligner. Motoren søg inn luft i denne sprekken og med jevne mellemrom ble det blåst ut i tanken. Ellers bør du sjekke for blåst topp-pakning. Er det CO i vannet i tanken? Det kan måles.... Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 29.September.2013 Del på Facebook Svart 29.September.2013 Hei Du har nok en lekasje i en O-ring på varmeveksleren, endelokk, burde vere en grei sak å fikse. Om du for saltvann i kjølevannet kommer det fra en plass , Varmeveksleren! Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 30.September.2013 Del på Facebook Svart 30.September.2013 Hva skjer når motoren er kald, er det da alt for lite væske på den eller er den fortsatt full? Hvis vanmengden du finner på dørken tilsvarer det du kan etterfylle motoren med når den er kald, kan det tyde på lekk toppakning. Normalt sett har ferskvannskretsen høyere trykk og vannet pleier og gå andre veien. Hadde først prøvd og kjørt motoren varm med radiatorlokket av for og få ut evt luft. Bare la den gå ved litt høy tomgang til du har driftstemp. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Skorpen Svart 30.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2013 Takker for mange kreative råd. Tror nok at zoltan har rett i sitt svar. At det er i varmeveksleren problemet ligger. Når motoren er blitt kald igjen, trekker kjølevæsken seg litt tilbake. Ekspansjons-tanken blir ca halvfull, og når jeg åpner tank-lokket på varmeveksleren er den helt full. Så det forsvinner ikke kjølevæske fra systemet. Det bli bare mer. Når jeg starter motoren og lar den gå på tomgang merker jeg ingenting. Så jeg får prøve så godt jeg kan å sjekke varmeveksleren. Tappet forresten av en halv liter med frostvæske i dag, og den var full av små partikler og litt grums. Vet ikke hva det kan være, men håper at det kan være fra saltvannet. Legger ved et bilde av varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
Sognabaot Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Har hatt akkurat samme problem på min Perkins. Etter demontering av varmevekslar fann eg hol i røyrkolben, heldigvis i ytterste laget så då vart det sølvlodding. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Skorpen Svart 1.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 (redigert) Har startet demontering av varmeveksler i kveld, men det vart så fort mørkt så jeg får fortsette i morgen. Ser iallefall at rørene er fulle av avleiringer som ligner på kalk / salt. Må kanskje kjøre en eller annen form for rens på kjøleanlegget. Kanskje noen som har et tips eller et stoff som kan brukes? Er det i tilfelle kun sølvlodding som er alternativet hvis det er hull i kolben. Kan det ikke loddes med vanlig tinn? Redigert 1.Oktober.2013 av Geir Skorpen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Hei Om du finner et gåent rør i "tube stacken" kan du plugge røret/ene med en kobberplugg, disse for du kjøpt med en levrandør av varmevekslere Fks Bowan, sikkert Sperre ol. ja eller lage dem selv da.. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Skorpen Svart 4.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Omsider fikk jeg tatt ut varmeveksleren. Tung som bly. Tok den med hjem og fjernet endelokk. Tok samtidig av termostathus og termostater, ettersom det var fullt av avleiringer der. Etter å ha satt trykk på tanken ( skrudde ned trykket minimalt på kompressoren, og tettet slanger til ferskvannsdelen) hørte jeg at det var lekkasje i en av rørene. Brukte Zalovann og en treplugg for å finne ut hvilken det var. Rengjorde grundig med en minisliper med stålbørste og avfettingsmiddel og loddet det. Satte på ny trykk på tanken og det ser bra ut foreløpig. Tenkte å kjøre en systemrens både på ferskvann og saltvannsdel etter montering. Skrapte også bort all avleiring jeg kom til, og renset rørene. Anoden i varmeveksleren hadde også falt av og lå inni. Vil samtidig skifte alle anoder i varmeveksler og motor, samt skifte termostater og pakninger, samt servoreim og impeller når først varmeveksleren er ute. Tips til andre må være at: Dersom det øker på med frostvæske i ekspansjonstanken, og dere åpner tanklokket på varmeveksleren og vannet stiger over etter at motoren har gått noen minutter på tomgang er det lekkasje i varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Skorpen Svart 15.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Nå etter litt sykdom er varmeveksler montert, ny frostvæske blandet med batterivann påfylt og motor startet opp. Tok en kjøretur og alt ser ut til å fungere perfekt. Temp lå på ca 80 grader og det vart ikke mer kjølevæske i ekspansjonstanken. Kom plutselig på at jeg kun tettet det røret som lakk i varmeveksleren i ene enden, så jeg er nå redd for at det etter litt tids bruk kan bli lekkasje igjen. Så jeg vurderer å ta ut varmeveksleren igjen for å tette røret i andre enden. Tar litt mindre tid nå ettersom jeg har gjort det før. Får se om vinteren kommer eller ikke :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.