hermansen Startet 29.September.2013 Link til dette innlegget Startet 29.September.2013 Tittel sier vel alt. Er det noen vits i å bytte fra Volvo original grovfilter til f.eks. Racor eller andre som skal være "kjempebra" ? Har en KAD300 med originalt VP grovfilter (med vannutskiller) av denne typen http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-c53-fuel-filterwater-separator-diesel-engines.aspx Er det noen vits å "oppgradere" til f.eks. denne typen fra Racor http://www.maritim.no/motor-styring/filter-og-impeller/vannutskiller/racor-500mam-227-l-time-metall ? Leser jeg på datablad så skal jo begge ha kapasitet til 227 l/time og ha 10 mikron som standard filtrering. Men jeg ser at Racon også leverer 2 mikron innsatser. Ser nesten ut som det er samme filter. Har litt problem med å tappe av VP filteret. Det er ikke stor plass under og kommer nesten ikke skikkelig til med noe å tappe av vann (eller andre forurensninger) i. Lurer på om det finnes noen bedre løsninger. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 29.September.2013 Link til dette innlegget Svart 29.September.2013 Det er vel Racor du allerede har også. De er knallbra. Du får forskjellige innsatser til disse. Jeg ville beholdt 10 micron på forfilteret. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.September.2013 Link til dette innlegget Svart 29.September.2013 Er det samme filteret begge to. Jeg bruker en tom flat isboks til å stikke under ved avtapning. Kranen til tanken lar jeg stå åpen, da renner det lettere ut og lufting er ikke nødvendig etter avtapning. Du kan kanskje heve det litt ved å løsne på klemmeringen og trekke det høyere opp. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Ville beholdt 10 micron på forfilteret. Merk at volvo selger filterinnsatsen mye billigere enn Maritim - det er samme innsatsen. Selv kjøper jeg fra US en gang i blant. Hvis jeg skulle gjort noe med dette ville det vært å sette inn dobbelt filter hvor man kan veksle over hvis det ene går tett. Men de er ikke gratis. Er det ikke mulig å tre på en liten slange på avtapningen? Mener det er det på mine Racor som ser like ut. Pleier å bruke et papp-krus, jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Det er kopling for slange i bunn. Men siden man må skru på koplingen og da inklusiv slangen så kan jo slangen også virre omkring. Hadde vært mye bedre med en kran med slangetilkopling. Åpne kran-drenere-stenge kran. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 (redigert) nopain 99 : Hadde vært mye bedre med en kran med slangetilkopling. Det er det på mitt filter og har vært der siden den var ny. En hendel som trykkes inn og dreies 90 grader. Er potte tett når den er stengt. Det går nok erstatte skruen med noe lignende uten å bytte hele vannutskilleren. Redigert 2.Oktober.2013 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 (redigert) ...Hadde vært mye bedre med en kran med slangetilkopling. Åpne kran-drenere-stenge kran. Jeg har Racor med metallbolle. Tappepluggen er 3/8 NPT uten kran. Vet Racor selger kit for tappekran, disse er visstnok veldig dyre. Lurer på om f.eks disse tåler diesel? http://www.maritim.no/vvs/rordeler/messing/kuleventil-forkrommet-3-8- På denne kan man jo sette på en nippel: http://www.maritim.no/vvs/rordeler/messing/slangekopling-3-8-10-mm-messing - Bare en idè hvis krana tåler diesel da? Redigert 2.Oktober.2013 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Jeg har montert tappekran på mine to grovfiltere. En kuleventil på hver. Det gjøre operasjonen med å sjekke dieselen for vann og uhumskheter veldig enkel og med minimalt av søl. Krana er montert slik at hendelen må løftes oppover for åpning. Ellers står et vendbart dobbeltfilter på ønskelista. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Har du skrudd plugg i kuleventilene som må fjernes før avtapping? Tror det er et krav.... Eg har denne løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Det er neppe noe krav. Hele Separ serien f.eks leveres orginalt med kuleventil. Ingen har plugg. http://separfilter.com/products.htm Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 På mine dieseltanker har eg tapping med kuleventil, og så 40cm slange med ny krane. Litt trygt med to kraner føler eg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.