Jump to content

Det er offisielt - jeg er helfrelst på Nidelv 24!

Pequod

Recommended Posts

Fikk min første tur med en Nidelv 24 i dag, og kan fortelle at dette ga mersmak så det suste!

Ble hentet på Oksval brygge, tok en tur forbi Nesoddtangen, videre mot Kavringen og til Steilene før vi snudde og tok turen tilbake. Tok i underkant av to timer.

Hadde meg meg yngstejenta på snart 14 og guttungen på 16 og de koste seg også.

Fikk en grundig samtale om motor og navigering, septiktanker og drivstofforbruk, vær og vind, sjøgang og diverse.

Tror jeg fikk svar på det meste jeg lurte på, og både sønnen min og jeg fikk overta roret litt og prøve oss fram.

Tror jeg med 99% sikkerhet kan si nå at det blir en Nidelv 24 av et eller annet slag, ser ingen grunn til å spekulere mer nå! :-)

Har skrevet noen ord om det på bloggen min og tatt noen bilder, det er bare å ta en titt!

:smiley::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Nå var vi vel strengt tatt "prøveredere", har jo ikke kjøpt noen egen båt ennå, men prøveturen vi fikk av en som ikke skulle selge, men bare vise oss hvordan båttypen er, var 100% vellykket.

Tror ikke det går lang tid før det kommer et innlegg her som begynner med "Nå har jeg kjøpt båt..." :smiley:

Ja, jeg hadde fått med meg det, så jeg burde skrevet forsmak som redere! Men på den annen side virker dere så nær som det går an!

Om dere skal slå til nå i høst eller vente til våren, er alltid et tilbakevendende spørsmål. Det er kanskje flere å velge blant på våren, men kanskje det er lettere å gjøre et kupp nå på høsten? Det ligger en på Finn.no nå med forholdsvis ny motor m.m. Det er alltid ting som skal fikses og pusses, så kjøper du nå så har dere hele vinteren på dere.

Uansett, lykke til!

Nidelv 24 er veldig kjekk båt ja, hadde selv en i mange år og koste meg glugg i den.

Det er ikke Norges nest mest populære båt båt gjennom tidene (kun slått av Saga 27) for ingenting.

Dette blir nok kjekt :thumbsup:

Vær obs på at de kommer i ulike varianter, slik at du ser etter de tingene som er viktig for deg :

• Rundt 1980 gikk de over fra rett sofa bak til buesofa. Noen liker det ene, noen det andre, men greit å vite om forskjellen.
  • Noen er (fortsatt ?) saltvannskjølte. Jeg ville gått for en ferskvannskjølt !
  • Det er ulike motor alternativer, fra 24Hk(?) til ihvertfall 36 Hk. Jeg hadde 36 Hk og oppnådde aldri de forgjettede 9 Knop, så jeg tviler på at du oppnår det med 24 Hk ihvertfall.
  • Den store Septiktanken innstøpt i dørk er en av de kjekke fordelene med Nidelv 24 synes jeg, men vær obs, noen av de eldre har ikke dette.
Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hyggelig lesing, alltid gøy å tøffe rundt på sjøen og nyte livet :)

Men når du først kikker den veien, så bør du også vurdere en Diana. Den er veldig lik Nidelv, men kan se noe mer moderne ut på flere punkter, som blant annet at motoren er senket lengre ned i gulvet.

Her har du to eksempler, en på 23 og en på 24 fot.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=44201703

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43320271

Ja, jeg hadde fått med meg det, så jeg burde skrevet forsmak som redere! Men på den annen side virker dere så nær som det går an!

Om dere skal slå til nå i høst eller vente til våren, er alltid et tilbakevendende spørsmål. Det er kanskje flere å velge blant på våren, men kanskje det er lettere å gjøre et kupp nå på høsten? Det ligger en på Finn.no nå med forholdsvis ny motor m.m. Det er alltid ting som skal fikses og pusses, så kjøper du nå så har dere hele vinteren på dere.

Uansett, lykke til!

Beklager, det er feil at det bare en til salgs på Finn.no. Jeg klikket inn på cabincruisere som vanlig, men blant snekker er det mange! :thumbsup:

Nidelv 24 er veldig kjekk båt ja, hadde selv en i mange år og koste meg glugg i den.

Det er ikke Norges nest mest populære båt båt gjennom tidene (kun slått av Saga 27) for ingenting.

Dette blir nok kjekt :thumbsup:

Vær obs på at de kommer i ulike varianter, slik at du ser etter de tingene som er viktig for deg :

• Rundt 1980 gikk de over fra rett sofa bak til buesofa. Noen liker det ene, noen det andre, men greit å vite om forskjellen.
  • Noen er (fortsatt ?) saltvannskjølte. Jeg ville gått for en ferskvannskjølt !
  • Det er ulike motor alternativer, fra 24Hk(?) til ihvertfall 36 Hk. Jeg hadde 36 Hk og oppnådde aldri de forgjettede 9 Knop, så jeg tviler på at du oppnår det med 24 Hk ihvertfall.
  • Den store Septiktanken innstøpt i dørk er en av de kjekke fordelene med Nidelv 24 synes jeg, men vær obs, noen av de eldre har ikke dette.

Mange gode råd dette her, og også sammenfallende med det jeg selv har tenkt meg fram til! :smiley: Når det gjelder buesofa bak har jeg ingen spesielle preferanser. Båten vi var på tur med på søndag hadde en slik buesofa, og det var jo koselig å sitte rundt den. Men jeg skal se nærmere på et par båter som har løsningen med rett sofa også, så får jeg se hva jeg klarer å komme opp med. :smiley:

Beklager, det er feil at det bare en til salgs på Finn.no. Jeg klikket inn på cabincruisere som vanlig, men blant snekker er det mange! :thumbsup:

Å ja, jeg er innom Finn omtrent hver dag, og har funnet meg noen som jeg er interessert i å se nærmere på. Samtidg er det et par jeg vet om som kommer for salg, men som ikke er lagt ut ennå. Skal ta en titt på disse også. :smiley:

Skal jeg gi et tips så ville jeg gått for den med buesofa bak. Hyggelig å samles rundt bordet, samt at det blir en super solseng (barna liker det godt) ved å legge ned bordet. Jeg ville også kjøpt en med badeplattform som er bra med barn, og det gjør båten mer badevennelig.

Kk

Som sagt, buesofa eller ikke har jeg ikke helt tatt stilling til, men ser poenget ditt. Og badeplattform vil jeg gjerne ha! Vil vel nesten si at det er et must!

Forøvrig har jeg nå laget til en liten videosnutt fra turen på søndag. Opptakene er gjort med iPhone, så det er ikke noe veldig avansert, men håper det duger til å gi et inntrykk av at vi koste oss på sjøen i flott høstvær!

Du kan se videoen på bloggen min her (har ikke lastet den opp til YouTube eller noe slikt).

:smiley:

Hyggelig lesing, alltid gøy å tøffe rundt på sjøen og nyte livet :)

Men når du først kikker den veien, så bør du også vurdere en Diana. Den er veldig lik Nidelv, men kan se noe mer moderne ut på flere punkter, som blant annet at motoren er senket lengre ned i gulvet.

Her har du to eksempler, en på 23 og en på 24 fot.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=44201703

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43320271

Jasså, skal du pushe på meg Diana igjen? :smiley::lol::lol::lol: Neida, bare tuller! Det er en veldig fin båt, men jeg kan ikke helt forklare det, turen i går med Nidelven traff meg rett i hjerterota, det var et eller annet som gjorde at jeg bare tenkte umiddelbart at "ja, denne må det bli". En slags magefølelse, om du vil! Så det skal nok mye til før jeg faller ned på noe annet... :smiley:

Redigert av Pequod (see edit history)

Ja, jeg må jo si min mening :D Begge er flotte båter, missforstå meg rett. Nidelv har bare vært mye sterkere og flinkere når det var å reklamere for seg.

Kikket mye på Nidelv selv når jeg vurderte sjekte.

Uansett, lykke til med jakten. Og som andre har sagt, prøv å finn en med litt HK. :)

Takk for det, tar med meg alle gode forslag og tips på veien! :-D Skal antakelig se på 2-4 båter i løpet av de nærmeste dagene!

Nidelv 24 er en flått båt som jeg er helt sikker på at du kommer til å få stor glede av. :smiley:

Iløpet av vinteren kommer jeg selv til å gå over fra rask, planende båt til snekke og må (noe motvillig :giggle: ) innrømme at jeg gleder meg som en unge!

Nå skal det innrømmes at jeg kiker mest på raskere halvplanende båter (Joda 7500 og Polar 770) for at overgangen i fart ikke skal bli for stor, men intensjonen er å kose meg i snekkefart og heller ha de ekstra fartsresursene i bakhånd for når det er behov for dem... Men det er slettes ikke umulig at det blir en Nidelv på meg og om jeg kommer over rette eksemplaret! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Den Alnoren til 50 lapper? Her må det være minst en null for mye, i dobbelt forstand...

En Nidelv 24 blir nok en bra båt for deg Pequod, hold deg til den.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Den Alnoren til 50 lapper? Her må det være minst en null for mye, i dobbelt forstand...

En Nidelv 24 blir nok en bra båt for deg Pequod, hold deg til den.

Likte forsåvidt linjene på den Alnoren, men resten sto ikke i stil, nei! Med endel jobbing kan den sikkert bli brukbar, men prisen virker på meg som rett og slett latterlig! Tror jeg får mye mer båt for pengene med en Nidelv. De Nidelv 24-ene jeg har sett til rundt 50 lapper ligger en god del foran Alnoren ja! Men så tror jeg ikke akkurat at det forslaget var veldig seriøst ment! :smiley:

Hei. Få deg en tur med grimsøy/Taule 26 skroget først. Det er noe heilt anna. Kansje det beste som er laga i Norge.Kansje en Haslakrysser?

Har tittet på noe av dem, men ligger ikke så mange ute på finn, og de jeg har sett har ikke vært så fristende av forskjellige årsaker. Liker ikke helt overbygningen, ville nok vært nærmere for meg å titte på en Diana enn en Gimsøy, men tror jeg nok har 99% bestemt meg for en Nidelv 24 nå... :smiley:

Redigert av Pequod (see edit history)

Når vi argumenterer ovenfor bedre halvdeler/økonimisjefen hjemme/rederinnen så går det som regel i høyst fornuftige og objektive vurderinger, nøye studerte og grundig gjennomtenkte argumenter både for og imot. Men i realiteten så er nok de fleste båtkjøp (og dette er høyst variable ca-tall) 10% objektive vurderinger, 15% behovsprøving, 20% økonomi og 55% følelser.... :giggle:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Er selv Nidelv24-eier og om jeg skulle gitt deg et vink om et alternativ, så måtte det vært en båt jeg selv ønsket da jeg skulle kjøpe, men som ble for dyr den gang jeg skulle handle:

Scand 25 AV (den uten dass bak). Eksempel:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=44155236

Men ellers gjør du et trygt valg med N24 :-)

Hvis du vil se en med rundsitter så si ifra så kan du se på min og løsningene der. Ligger på land, så det blir dessverre ikke noen prøvetur :-(

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...