Hebbe Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Kjøp heller denne Scanden KongKing nemner i posten ovenfor. En mer moderne båt enn en Nidelv 24. Går litt fortere gjør den og. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Pequod Svart 5.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Nå må dere slutte å forvirre mannen med alle mulige andre båter. Han skal ha en Nildelv 24. Digger løsningen i Nidelv 24. Skulle bare ønske den var minst 26 :) He he... Hehe, foreløpig klarer jeg å holde tunga rett i munnen! Og jeg er mer og mer sikker på at det blir en Nidelv 24. Kjøp heller denne Scanden KongKing nemner i posten ovenfor. En mer moderne båt enn en Nidelv 24. Går litt fortere gjør den og. Fart er nok ikke noen poeng for meg, trives med farten som Nidelv 24 kommer opp i. Og liker egentlig ganske godt at den er litt "retro". Er selv Nidelv24-eier og om jeg skulle gitt deg et vink om et alternativ, så måtte det vært en båt jeg selv ønsket da jeg skulle kjøpe, men som ble for dyr den gang jeg skulle handle: Scand 25 AV (den uten dass bak). Eksempel: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=44155236 Men ellers gjør du et trygt valg med N24 :-) Hvis du vil se en med rundsitter så si ifra så kan du se på min og løsningene der. Ligger på land, så det blir dessverre ikke noen prøvetur :-( Kk Takk for tilbudet, men jeg har allerede hatt en tur med en Nidelv 24 med u-sofa. Var fint det, men jeg tror nå at jeg heller mot den eldre løsningen med rett sofa. Har nå hatt to turer med en slik en, og synes faktisk det var litt deilig med litt mer plass bak der. Det blir fort trangt bak, og skal vi sitte og være sosiale går det fint å gjøre det foran. Når vi argumenterer ovenfor bedre halvdeler/økonimisjefen hjemme/rederinnen så går det som regel i høyst fornuftige og objektive vurderinger, nøye studerte og grundig gjennomtenkte argumenter både for og imot. Men i realiteten så er nok de fleste båtkjøp (og dette er høyst variable ca-tall) 10% objektive vurderinger, 15% behovsprøving, 20% økonomi og 55% følelser.... Heldigvis (eller uheldig, alt ettersom man ser det), har jeg ingen rederinne å argumentere overfor, men bare ungene. Og der vinner jeg! Ser forresten ut til at vi alle er samstemte, så det blir ikke noe problem! Nå har jeg vært på tur i en Nidelv 24 fra 1974 to dager på rad. Og samme båt. Fredag møtte jeg eieren og fikk sett nærmere på båten før vi tok en liten tur ut på fjorden. Etter at vi var vel inne igjen sa han at jeg godt kunne låne båten i helga hvis jeg ville, han var bare glad for at den ble brukt! Så når været viste seg å bli så fint som det ble lørdag, tok jeg han på ordet og fikk med meg alle ungene, også eldstejenta, som ikke fikk vært med på turen forrige søndag. Dette var altså første gang jeg skulle ut alene i båt på nærmere 30 år...Men jeg kan fortelle at alt gikk knirkefritt. Er nok i ferd med å falle litt for denne båten. Den er omtrent i original tilstand, med originalt trekk både på førerstoler, bakre benk og putene foran. Noe sparsom instrumentering, men helt greit. Motoren gikk knirkefritt (Yanmar fra 90-tallet) og alt var bare fryd og gammen. Noen bilder fra turen ligger her: http://pequod.nesodd1.no/index.php/nggallery/thumbnails?page_id=383/, en turrapport kommer vel i løpet av morgendagen! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Joergen86 Svart 6.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 det så da veldig trivelig ut med en høsttur på vannet, hadde det ikke vært for at båten jeg kjøpte på fredag er tatt opp så hadde det blitt tur på meg i helga også, jeg er enig med deg at farten ikke har noe å si når man skal ha seg snekke, er jo ikke det som er kosen, den jodaen jeg kjøpte sitter det 2 syl vp motor i å det holder for meg, er jo vokst opp i tresnekke på 23 fot med 1 syl diesel å vi kom oss jaggu utpå med den også, men lykke til med å finne en perle, så det lå to stykker på finn til under 20 lapper nå, de trengte litt overhaling men.. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 6.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 (redigert) Fantastisk entusiasme! Har du meldt deg inn i Nidelvklubben på Facebook? Stedet for entusiaster med mange Nidelv 24 eiere. Se min signatur for å be om medlemskap. Redigert 6.Oktober.2013 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Gutek Svart 6.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 Nidelv 24 har den styggest baugen som eksisterer.Han som skapte den har tydeligvis forsokt å gjenskape ei tresnekke i plast.Mislykket.Forøvrig er sikkert båten grei nok.Det ble sagt her at Saga 27 er tidene snekke.Hva med å se etter en 24 for Saga.Den er romsligere ne Nidelv ,og er en fantastisk sjøbåt særlig med massst og et støtteseil oppe. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 6.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 (redigert) det så da veldig trivelig ut med en høsttur på vannet, hadde det ikke vært for at båten jeg kjøpte på fredag er tatt opp så hadde det blitt tur på meg i helga også, jeg er enig med deg at farten ikke har noe å si når man skal ha seg snekke, er jo ikke det som er kosen, den jodaen jeg kjøpte sitter det 2 syl vp motor i å det holder for meg, er jo vokst opp i tresnekke på 23 fot med 1 syl diesel å vi kom oss jaggu utpå med den også, men lykke til med å finne en perle, så det lå to stykker på finn til under 20 lapper nå, de trengte litt overhaling men.. Kan bekrefte at det var herlig med høsttur på vannet! Bare digg og kos! Måtte kikke på de to båtene du nevnte, de må ha kommet opp i går eller i dag, for jeg er jo innom finn flere ganger daglig, men hadde ikke fått disse med meg. Den til 14.000 er nok litt for langt fra meg, men jeg har fått noen flere opplysninger om båten til 20.000. Og noen flere bilder. Er omtrent identisk til den jeg var utpå med i går (som er fra 1974). Begge har saltvannskjølte motorer, men den i går hadde en nyoverhalt fra 90-tallet, og en meget godt vedlikeholdt en, den malte som en katte! På båten til 20.000 trenger motoren en overhaling. Jeg tenker automatisk at en overhaling av en saltvannsmotor kan bli en dyr affære... Den jeg prøvde i går har jeg fått veldig sans for, men den har ingen septiktank. Det, og en litt sparsom instrumentering, samt at den er litt mer slitt, men fortsatt flott, gjør at jeg er litt tvilsom. Er det mye trøbbel med å fa lagt inn en septiktank? Noen som vet? Fantastisk entusiasme! Har du meldt deg inn i Nidelvklubben på Facebook? Stedet for entusiaster med mange Nidelv 24 eiere. Se min signatur for å be om medlemskap. Jeg begynner å bli solgt ja... Og har vært medlem i Facebook-gruppa noen uker nå...Jan Helge la meg inn. Jeg heter Per-Helge! Nidelv 24 har den styggest baugen som eksisterer.Han som skapte den har tydeligvis forsokt å gjenskape ei tresnekke i plast.Mislykket.Forøvrig er sikkert båten grei nok.Det ble sagt her at Saga 27 er tidene snekke.Hva med å se etter en 24 for Saga.Den er romsligere ne Nidelv ,og er en fantastisk sjøbåt særlig med massst og et støtteseil oppe. Stygg baug? Ha! Den kjøper ikke jeg, synes den er minst like vakker som en del andre frontpartier jeg har sett! Redigert 6.Oktober.2013 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
KongKing Svart 6.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 Å velge rett sofa bak er selvfølgelig ditt valg, men argumentet at dere flytter dere inn i kabinen hvis dere skal være sosiale har jeg liten tro på... Jeg har hatt min båt i 7 år og har ALDRI gått inn i kabinen for å sitte der. Kabinen brukes av barna til avslapning og litt leking. Oppholdsrommet er ute og da er en rundsitter det som er best - for oss ihvertfall. Men for all del... :-) Ang septik og originale puter (stygg brunfarge, etter min mening) så ville jeg hatt litt is i magen og ventet på en godt utrustet båt. Det er jo stadig vekk nidelv24 til salgs siden det er laget så mange av dem. Hva er budsjettet ditt? Kk Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Kan bekrefte. Hadde Nidelv 24 i mange år. Har ALDRI sitter rundt bordet inne, ikke engang for frokost i ruske vær. Det er under kalesja mann i praksis oppholder seg når man ikke sover. Pass derfor på at varmeapparatet har dyse ute ! Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Seilaren Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Kjøp heller denne Scanden KongKing nemner i posten ovenfor. En mer moderne båt enn en Nidelv 24. Hva er det som er moderne med den? Klumpete og stygg i skroget. U-sofaen bak ser ut som et mislykket forsøk med passeren, og mor og far kan ikke sitte ved siden av hverandre på tur engang. Penere og mer tidsløse snekker enn N-24 og N-26 finnes ikke. N-24 finnes til og med (i noen få eksemplarer) med mast! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Worry II Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Nideln 24 er fin å bruke som fender mot land også Denne på bildet har vært i familien i mange år. Ferierte med denne noen år før jeg kjøpte min egen Draco. Den ble fort solgt til fordel for Marex 770, som jeg hadde i 7 år. Ble byttet ut på forsommeren i år til denne 280 på bildet Selv synes jeg Nidelv 24-modellene med sorte vinduskarmer og blå innredning er finest. U-sofa er etter min mening et must. Er jo bak der man sitter ! Jeg kan telle på en hånd de gangene vi satt inne i cabinen på Nidelven. Om unga er med så er det jo redd opp der inne, og man kan ikke bruke sallongen da Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 7.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 (redigert) Å velge rett sofa bak er selvfølgelig ditt valg, men argumentet at dere flytter dere inn i kabinen hvis dere skal være sosiale har jeg liten tro på... Jeg har hatt min båt i 7 år og har ALDRI gått inn i kabinen for å sitte der. Kabinen brukes av barna til avslapning og litt leking. Oppholdsrommet er ute og da er en rundsitter det som er best - for oss ihvertfall. Men for all del... :-) Ang septik og originale puter (stygg brunfarge, etter min mening) så ville jeg hatt litt is i magen og ventet på en godt utrustet båt. Det er jo stadig vekk nidelv24 til salgs siden det er laget så mange av dem. Hva er budsjettet ditt? Kk Du har kanskje et poeng, kanskje en noe sleivete bemerkning fra min side - og sosiale blir man vel nødt til å bli uansett på den lille plassen... Men jeg likte den smule mer plassen som blir bak, uten at jeg har konkludert bastant ennå. Ser jo også at nidelverne er delt i dette; noen foretrekker rund, noen foretrekker rett, og jeg er ikke 100% sikker nå på hva jeg foretrekker... Her sitter i alle fall eldstejenta og leser litt under turen lørdag... :-) Forøvrig HATER jeg ruter, så noe slags trekk over de putene er en av mine førsteprioriteringer! Pass derfor på at varmeapparatet har dyse ute ! Jepp, sjekket og OK! Prøvd ut også på førsteuren fredag da det var litt kjølig. Redigert 7.Oktober.2013 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Bergen dørk Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 (redigert) Nidelv 24 er en flott båt å starte båtlivet med og jeg vil støtte de som påpeker det praktiske ved rundsitteren bak, som kom i 1978. Her er bilder fra vår 1978-modell tatt før vi solgte den i 2007: http://www.froystad.org/side9.html Redigert 7.Oktober.2013 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.