Jump to content

Glemte full dieseltank før opplag, problemer til våren?

kakespiser

Recommended Posts

Som jeg har skrevet et annet sted, muligens i denne tråden. Jeep'en min avgikk ved døden i våres. Ca. 300 000 km på samme drivstoffilter. Hadde ikke en eneste stopp som følge av vann i drivstoffet. Og den ble brukt både vinter og sommer. Og den stod lagret i perioder, og ble tatt i bruk igjen. Dette med produksjon av kondens må da være likt for bil som for båt?

Nei da. det er ""mye"" større produksjon i en bil. Den blir jo lettere påvirket av temperatur svingningene

særlig de som står i oppvarmet garasje og skal ut og inn av den i kuldeperioder.

Og når de overlever, er det ihvertfall ikke problem i båt..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Har det noe for seg å stenge dieseltilførselskranen som sitter på tanken?

Det må i så fall være for at dieselen fra vannutskiller/filter ikke skal renne tilbake til tanken. Da blir det mye pumping når det skal luftes til våren.

Det vaneligste er å ha en kran oppe ved vannutskiller/filter. Om du har en der, så steng denne før du åpner for filterbytte. Da renner ikke dieselen derfra ned til tanken, U C ?

Det må i så fall være for at dieselen fra vannutskiller/filter ikke skal renne tilbake til tanken. Da blir det mye pumping når det skal luftes til våren.

Det vaneligste er å ha en kran oppe ved vannutskiller/filter. Om du har en der, så steng denne før du åpner for filterbytte. Da renner ikke dieselen derfra ned til tanken, U C ?

Ok! I C :)

Jeg er allerede ferdig med dette. Jeg stenge en liten dieseltilførselsventil som satt på slangen fra tanken til vannutskilleren (mener jeg å huske) før jeg byttet filteret.

Jeg fant ingen ventil på toppen av vannnutskilleren, men mulig jeg ikke så etter godt nok.

Der slipper jeg inn, la oss, si 300 liter luft før jeg fyller tanken. Når jeg fyller tanken, så pumper jeg denne luften ut igjen. Det er ikke mer gjennomtrekk hos meg enn det.

Luftmengden som går ut og inn når tanken er halvtom, og nattetemperaturen er 10C lavere enn dagtemperaturen er ... null?

Gjentar, jeg har ikke hatt fuktighet på flere år. Jeg har heller ikke hatt grums. Jeg kan naturligvis sjekke nærmere, men jeg tror ikke jeg har skiftet dieselfiltere på de siste tre årene. Det finnes ikke et drypp vann i vannutskilleren.

Det er en allminnelig misoppfatning at man er trygg dersom man ikke ser tegn til fukt eller dieseldyr i vannutskiller og filter. Den eneste måten man kan være sikker på er å inspisere bunnen av tanken.

Jeg sier ikke at kondens og dieseldyr nødvendigvis blir et problem, men jeg er temmelig sikker på at risikoen er større enn null, selv om man fyller på de "riktige" stedene, unngår fylling i regnvær og har gode nok pakninger på tankfyllingslokk. At du ikke har hatt noen problemer beviser ingenting. Jeg har aldri hatt hjerteinfarkt, det beviser ikke at det risikoen for å få hjerteinfarkt er null.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg sier ikke at kondens og dieseldyr nødvendigvis blir et problem, men jeg er temmelig sikker på at risikoen er større enn null, selv om man fyller på de "riktige" stedene, unngår fylling i regnvær og har gode nok pakninger på tankfyllingslokk. At du ikke har hatt noen problemer beviser ingenting. Jeg har aldri hatt hjerteinfarkt, det beviser ikke at det risikoen for å få hjerteinfarkt er null.

At man unngår og fylle i regnvær og har gode pakninger, er en ting, men det verste er å fylle tanken/e rett etter at tankbilen har vært og levert diesel til annlegget, da er man nokså sikret på å få vann blandet i drivstoffet. Har selv, og flere kjente som har "erfaring" i fra dette tidligere, med til dels flere liter vann iblandet, sammen med dieselen på båttanken!!

Nei da. det er ""mye"" større produksjon i en bil. Den blir jo lettere påvirket av temperatur svingningene

særlig de som står i oppvarmet garasje og skal ut og inn av den i kuldeperioder.

Og når de overlever, er det ihvertfall ikke problem i båt..

"Kondens" som fryser til is og tetter drivstoffinnløpet pleide å være et klassisk problem vinterstid med bensinbiler før i tiden, men er ikke like problematisk i dag - googler man finner man flere mulige hypoteser på hvorfor dette ikke lengre er et problem. Googler man finner man også at bileiere advares mot dieseldyr, særlig pga innføringen av innblandet biodiesel.

Noen forskjeller på bil og båt (advarsel - mye synsing her):

* Bil i bytrafikk medfører kanskje veldig mye mer skvalping i drivstofftank enn de bølgene en "godværsbåt" utsettes for. Skvalping medfører at både vann og dieseldyr på et tidlig stadie og gradvis finner veien inn i filtre og vannutskiller.

* Bensinstasjonene har stort sett langt større salgsvolum og sirkulasjon enn mange bunkringsstasjoner i gjestehavner o.l., dette reduserer kanskje sjansen for å få vannholding eller infisert diesel.

* En "godværsbåt" brukes kanskje først og fremst når det er varmt i været, da får man inn varm luft i dieseltanken ved forbruk. Selv om den relative luftfuktigheten er lav i den varme lufta, er den absolutte luftfuktigheten høy, og dermed blir det mer kondens.

* En båt er litt i bevegelse også når den ikke er i bruk, dette fremmer kanskje veksten av dieseldyr?

* Biler tankes som regel under tak, slik at risikoen for å få regnvann inn under fylling er minimal.

* Fyllingslokk på biler er som regel langt bedre beskyttet mot regnvann enn fyllingslokk på dollbord på båter.

* Motorbåter har som regel større tank enn dieselbiler.

* Driftsstans under tett bytrafikk er som regel svært irriterende, men på ingen måte like farlig som driftsstans i en motorbåt relativt nær land i røft vær. Jfr andre postinger her på baatplassen rykker redningsskøytene ut relativt ofte pga driftsstans, og problemer med tett drivstoffilter eller tilførselsslanger er en gjenganger.

Jeg hadde også halfull tank i forrige vinter, det er en 650 liters tank. Ikke gjorde jeg noe spesielt heller, gikk helt fint. I år er det vel ca 600 liter på tanken når den går opp i morgen, stresser ikke med å fylle opp på resten.

Når det gjelder kranene, stenger jeg de når jeg tar opp båten. Mest for å huske på at de er avstengte når jeg så bytter filter på vårparten, slik at jeg slipper at alt renner tilbake i tank som det nevnes her.

Enig, med de som sier slapp av, sitert REM sitt innlegg

Akk ja, tobixen, nå vet ikke jeg hva slags tank du har for dieselen.

Er det relevant? Tanken min er på ca 25 liter; båten er nesten 40 år gammel, og utover å blande litt rødsprit i dieselen ved et par anledninger har jeg ikke gjort noe med tanken de to årene jeg har eid båten; etter å ha lest litt på problematikken med dieseldyr står det høyt på lista mi å få sjekket bunnforholdene på dieseltanken. Motorstopp er sjeldent kritisk for min del - jeg har jo tross alt seil.

Et figerbøll med vann veier noe slikt som 5 gram og om man har en tom 100 liters tank har man ved 0 grader noe slik som 0,05 gram vann der.

Om tanken har vært kjørt tom ved en snitt temperatur på 20 grader han man ca. 2 gram.

Hvor mange gram med vann skal det til for at dieseldyr kan bli et potensielt problem? Jeg aner ikke - men jeg tipper at 10-20 gram med vann kan føre til oppblomstring av dieseldyr.

Dersom man kjører båten i 20C og får inn 2 gram med vann i luften i den tomme tanken, og så setter båten i vinteropplag og temperaturen synker til -15C, vil man _garantert_ få omtrent 2 gram med kondens på tanken. Etter 5-10 år med slik behandling og uten bruk av emulgatorer så har man potensielt et problem.

Og som sagt - at flertallet her ikke har erfart problemer betyr ikke at det ikke eksisterer en risiko. Tre faktorer må være på plass før dieseldyr blir et problem;

* tilførsel av vann (og selv om kondens utgjør et minimalt problem her, så må man regne med at det blir en del dråper gjennom årenes løp)

* tilførsel av bakterier/sporer (umulig å forsikre seg 100% mot dette, da det bl.a. til enhver tid vil være bakteriesporer i luften)

* vann og/eller dieseldyr må i tillegg finne veien fra tankbunn og inn i drivstoffsystemet (og i båt skjer dette ofte når man har mest bruk for motorkraft).

Man kan bruke giftstoffer eller emulgator for å sørge for at vannet forsvinner eller bakteriene dør - men dette har ikke "tilbakevirkende" kraft, har man på et eller annet stadie fått dieseldyrguffe på tanken, så blir det der til det er rengjort - så å få tømt hva som enn er på bunnen av dieseltanken bør uansett gjøres nå og da. For min del tror jeg nok "en gang i dekadet" er godt nok - men nå kan det potensielt være at det ikke har blitt gjort siden båten var ny, det er litt for lang tid.

Redigert av tobixen (see edit history)

Det er en allminnelig misoppfatning at man er trygg dersom man ikke ser tegn til fukt eller dieseldyr i vannutskiller og filter. Den eneste måten man kan være sikker på er å inspisere bunnen av tanken.

Nå må du prøve å skille kondensvann fra annet vann! :wink: Finner du mer enn en halv teskje fritt vann i vannuskilleren din eller på tanken har du et annet problem enn kondens!!!!!! :smash:

Hovedkilden til vann i større mengder på drivstofftank er alt annet enn kondensering i egen tank!

Generell "drivstoffhygiene" er ikke å forakte! :thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Nå må du prøve å skille kondensvann fra annet vann! :wink:

For dieseldyrene er det vel ett fett om vannet kommer fra kondens eller andre kilder? ;-)

Poenget mitt er at det for denne diskusjonen er ganske irrelevant om man har observert eller ikke observert vann eller dieseldyr i vannutskiller/filter før motor. Det kan være problemer på tanken allikevel!

Finner du mer enn en halv teskje fritt vann i vannuskilleren din eller på tanken har du et annet problem enn kondens!!!!!! :smash:

Hovedkilden til vann i større mengder på drivstofftank er alt annet enn kondensering i egen tank!

Det stemmer nok, men en halv teskje fritt vann er kanskje tilstrekkelig for å skape dieseldyrproblemer? Ikke vet jeg ... men det er temmelig sikkert at den halve teskjeen med fritt vann ikke sånn helt av seg selv vil finne veien inn i stigrør og ut i vannutskiller.

Ja, den er gjennomlest og er med som kilde på baatwiki-artikkelen - http://www.baatwiki.no/wiki/Dieseldyr

Den sier imidlertid ingenting om hvor mye vann dieseldyrene egentlig trenger.

Dersom vannet bare er en katalysator og ikke forbrukes på noe vis av dieseldyrene, så er det i teorien tilstrekkelig med mikroskopiske mengder vann - det vil bare ta lengre tid før avfallsmengden blir et betydelig problem.

"a droplet is a lake to a microbe" - http://www.oillab.co.nz/diesel_bug_explained

Nesten alle eksterne kilder jeg finner skriver eksplisitt at kondens på innsiden av dieseltanken er én av kildene til fuktighet i diesel. Man trenger ikke lese 700 sider med termodynamikk for å innse at mengden vann som oppstår i tanken på denne måten er svært lite - men "svært lite" er ikke nødvendigvis det samme som "ubetydelig".

Jeg har endret litt på båtwiki-artikkelen for å reflektere at man teoretisk sett vil få en svært liten vannmengde gjennom kondensering, men jeg kan ikke konkludere med annet enn at kondens på innsiden av en halvtom dieseltank kan utgjøre et problem.

Nesten alle eksterne kilder jeg finner skriver eksplisitt at kondens på innsiden av dieseltanken er én av kildene til fuktighet i diesel. Man trenger ikke lese 700 sider med termodynamikk for å innse at mengden vann som oppstår i tanken på denne måten er svært lite - men "svært lite" er ikke nødvendigvis det samme som "ubetydelig".

Jeg har endret litt på båtwiki-artikkelen for å reflektere at man teoretisk sett vil få en svært liten vannmengde gjennom kondensering, men jeg kan ikke konkludere med annet enn at kondens på innsiden av en halvtom dieseltank kan utgjøre et problem.

Ikke mer enn at oljeselskapene sier.

Overgrunnstanker er mest utsatt for kondensdannelse. Vann anbefales pumpet ut ca. hvert 10. år

http://www.batborsen.no/index.php?page=vis_spalte&SpalteID=1029&fra=0

Halv tank eller tom tank eller full tank?? Har aldri på problemfrie 10 år ofret tanknivået ved opplag en eneste bekymring, har ei heller tilsatt lurium på tanken, bortsett fra en liter med totaktsolje på sommern når jeg fyller mye. Tror dette fenomenet kondens er hauset himmelhøyt. Tapp heller vannutskilleren og evt tankdrenering før opplag, det burde være mer enn nok, dieselfilter bytter du sikkert til våren. Men det er klart, har vi ingen bekymringer så må vi lage oss noen! Bruk heller vinteren til å glede deg til neste sesong istedenfor, som mange her sitte og lage seg bekymringer for alt mulig!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

200510_011.jpg

På bildet er et lite kaffebeger med noe grums. Grumset øverst er etter en jobb jeg gjorde på tanken, slipestøv. Nederst er det en liten skvett diesel, og det som er farget er muligens et fingerbøl dieseldyr blandet med støv fra treverk. Prøven er utfelling etter å ha pumpet opp fem liter diesel med drillpumpe fra tankens laveste punkt. Prøven sto til utfelling en ukes tid. Tanken var halvfull ved prøvetaking, og hadde ikke vært full siden sommeren 2009. Så dette er maksimalt hva jeg kan få til med en tank på 500 liters volum. Prøven i fjor viste ingenting. Prøven i år viser ingenting så langt. Den står til utfelling nå, og ble sugd opp i juli etter fylling i Skagen. Jeg skal på båten en tur i dag, skal sjekke om jeg kan se noe, og i så fall rapportere tilbake til forumet.

Ellers så vet jeg hvordan dieseldyr (anerobe bakterier) ser ut, har inspisert en del tanker som er større enn det man vanligvis har i lystbåter. Men her greier vi heller ikke å produsere vann. Det vannet som danner grunnlaget for dieseldyr er vanligvis å finne i dårlig 'håndteringshygiene' eller vannlekkasjer inn i tankene.

bilde

På bildet over er prøven som nå er konsentrert fra ca. 10 liter diesel som i juli ble pumpet opp fra tankens laveste punkt. Dieselen har stått til utfelling frem til i formiddag. I teskjeen kan man se mørke saker, det er slipestøv fra treverk som jeg greide å få ned på tanken for noen år siden. I bunn av dieselskvetten i skjeen ligger det en liten pærle vann. Termodynamikken gjelder fremdeles. I vannet kan det vel være en populasjon anerobe bakterier. Dieselinntaket til motoren ligger hos meg en 3- til 4 cm over det punktet der jeg henter prøven.

Redigert av Hulda (see edit history)

I bunn av dieselskvetten i skjeen ligger det en liten pærle vann. Termodynamikken gjelder fremdeles. I vannet kan det vel være en populasjon anerobe bakterier. Dieselinntaket til motoren ligger hos meg en 3- til 4 cm over det punktet der jeg henter prøven.

Det er vel for sent, det ville hvert artig om den skvetten hadde kommet på en 5 l kanne med 1 l diesel og 1 l vann og lagt kanna på badegulvet.

Så hadde du sett resultatet etter noen timer.

Bakterien er "kjønsmoden" etter 20min selledeling 1til 2, 2 til 4, 4 til 8 osv 262.144 individer på 6 timer, leste jeg en plass .

Typiske bakterier som lever i hydrokarboner er pseudomonas aeruginosa, andre pseudomonas , flavobacterium, acinetobacter , alcaligenes , micrococcus, arthobacter, corynebacterium, brevibacterium, klebsiella. For eksempel er pseudomonas bakteriene vanlige tarmbakterier som normalt finnes på mennesker, noe som vil si at man ved prøvetaking må forsikre seg at man ikke selv smitter prøven. Pseudomonas var også den såkalte Dent-O-Sept bakterien.

Ikke funnet ut hvor lite vann som skal til for å starte spetakkelet.

Det er vel 3 hovedgrunner til vann i dieselen:

1. Urein diesel ved bunkring

2. Utett dieselpåfylling (hvorfor skal denne nesten alltid ligge ubeskyttet, gjerne på dollbordet i en båt?)

3. Fylle vann på dieseltanken.....

Nei, det er jeg fremdeles ikke enig i - men, denne debatten nærmer seg det meningsløse.

Her er noen av mine teorier som jeg mener står temmelig støtt:

• Dersom man har fått flere desiliter med vann på tanken, skyldes det ikke kondens
  • Dersom man har fått noen titalls gram med vann på tanken i løpet av en periode på mange år, så kan det skyldes kondens
  • Når Hulda finner "en pærle vann" i dieselen sin, så er det sannsynlig at det skyldes kondens
  • Noen titalls gram vann på tanken vil normalt ikke utgjøre noe problem, og det er meget mulig å unngå dieseldyrinfeksjon selv om man lar det gå flere dekader uten tiltak mot kondensvann
  • Et par desiliter med dieseldyr eller vann på bunnen av tanken utgjør normalt heller ikke noe problem
  • Dieseldyr er et reelt problem. Vi har folk her på baatplassen som har hatt dieseldyr på tanken
  • NSSR har et signifikant antall assistanseoppdrag pr år som skyldes dieselfiltre eller tilføringsslanger tettet med dieseldyr
  • Motorstopp i en motorbåt i kystnære strøk i dårlig vær kan være ganske dramatisk
Jeg har videre en hypotese om at "en liten pærle vann" under de rette forholdene kan forårsake signifikante mengder dieseldyr. Jeg mener at vi fortsatt ikke har kommet i nærheten av å hverken bevise eller motbevise denne hypotesen. Skal man tro noen av de eksterne kildene jeg har funnet, så er hypotesen utvilsomt sann - men man skal jo ikke utelukke at problemstillingen er noe hauset opp av diverse "lurium-produsenter" og "lurium-selgere". Man skal såvisst ikke tro på alt man leser på nett - i en VG-artikkel var det til og med en verkstedsmann som hevdet at hyppige oljeskifter var viktig for å unngå problemer med dieseldyr!

Halv tank eller tom tank eller full tank?? Har aldri på problemfrie 10 år ofret tanknivået ved opplag en eneste bekymring, har ei heller tilsatt lurium på tanken, bortsett fra en liter med totaktsolje på sommern når jeg fyller mye. Tror dette fenomenet kondens er hauset himmelhøyt. Tapp heller vannutskilleren og evt tankdrenering før opplag, det burde være mer enn nok, dieselfilter bytter du sikkert til våren. Men det er klart, har vi ingen bekymringer så må vi lage oss noen! Bruk heller vinteren til å glede deg til neste sesong istedenfor, som mange her sitte og lage seg bekymringer for alt mulig!

Det er også de som aldri tapper vannutskiller og aldri bytter dieselfilter, og ikke har noen bekymringer om dét. Jeg aner selv ikke når dette er blitt gjort sist på min båt, men jeg har planer om å få gjort noe med dette før begynnelsen av neste sesong. Men igjen, som jeg allerede har nevnt uttallige ganger - dette er ingen helgardering mot problemer. En "godværsbåt" som aldri har fått skikkelig juling i uværet kan ha betydelige mengder grums på bunnen av tanken uten at det fører til problemer i filter og vannutskiller - men plutselig en dag, så er både filter og tilføringsslanger tettet igjen mens man driver ukontrollert mot land ... dersom jeg ikke hadde hatt seil på båten, ville jeg nok vært adskillig mer nøye på å forebygge driftsavvik.

Angående tankdrenering - ja, de som har slikt, de er heldige, tapper man ut litt fra bunnen av tanken før sesongen starter (helst på våren, ikke høsten skulle jeg mene) og ikke observerer noen problemer, så tror jeg at man er i sin fulle rett til å føle seg trygg.

Anekdotiske påstander om at "dette har jeg aldri hatt problemer med, derfor er det ikke farlig" er ... rett og slett helt verdiløse! Jeg kjenner folk som har røkt sigaretter daglig i mange dekader og tilsynelatende ikke har problemer med dét, men det beviser ikke at røyking er sunt! NSSR og forsikringsselskapene bør eventuelt sitte med gode statistikker som kan avsløre om problemet er reelt eller opphauset.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...