Jump to content

VP41A med stort dieselforbruk


Astor

Recommended Posts

Vi har to VP 41 A motorer som har noe ulik gange. Begge fra 1986.

SB motor går litt hard i gangen og går med normalt diselforbruk og bruker ikke olje.

BB motor bruker omtrent dobbelt så mye diesel samt noe olje som havner i trauet under motoren. Oljeforbruket er null når vi ligger under 2200 omdr men øker når vi går raskere. Det kan se ut som om oljen kommer ut av den lille runde som står mellom veivhusfilteret og motoren.

Byttet dyser på denne motoren for fem år siden. Denne motoren har en mer rolig gange enn den andre motoren. Når jeg tar av oljepåfyllingslokket og legger hånda over hullet blåser det ikke opp i handa.

Ventiler?

Diselpumpa?

 

Skulle gjerne hatt en indikasjon på hvor feilen ligger.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kjør en motor om gangen & Sjekk hastigheten på hver 500 omdreining oppover mot fullt for hver motor. Går skuten eksempelvis 5 knop på 2000 rpm på SB motor, men 6,6 knop på BB med samme turtall er motorer/evt propeller feil tunet. Sjekk også oppnådd fart/ turtall når en og en motor kjøres oppover til turtallet slutter og øke og les av båtens fart. Dette er ikke heldig for motoren så ikke press lenge.

Er det noen forskjell i røyk etc?

Turbo, Ladeluftkjøler eller brennstoffsystemet/ dyser/pumpe bør evt sjekkes.

Link to post
Share on other sites

Har det endret seg over tid Astor eller oppsto det plutselig og uventet? Har for eksempel vippearmsbroen vært avmontert? I enden av vippearmsbroen sitter et rør som skal passe ned i en brønn i topplokket. I denne brønnen sitter også en o-ring som lett kan bli skadet hvis man ikke er observant. Med skadet o-ring eller rør ut av posisjon vill olja som skulle smøre vippearmene i stedet flomme direkte ut under ventildekslene. Denne olja vil kunne blokkere veivhusfiltreringa, og komme tilsyne i overtrykksventilen ved siden av veivhuskanisteret

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Prøv å løsne et og et dyserør på den motoren som er problemer med. Om en sylinder utmerker seg på en annen måte enn de andre kan du være på sporet av noe.

 

Hvordan er det med oljenivået? Stiger det merkbart? Fødepumpe som lekker inn i motoren?

 

Dobbelt forbruk på den ene er ganske så stor forskjell, tror nok jeg ville begynt med hanto1 sitt tips...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...