Nordstjerne Startet 30.September.2013 Del på Facebook Startet 30.September.2013 Har i sommer kjøpt en eldre seilbåt (1980) som jeg stort sett er godt fornøyd med. Et problem er imidlertid at dusjløsningen ikke fungerer særlig bra. Båten har en løsning der en bytter mellom toalett og dusjfunksjon ved å vri på en kran (under dørken). Deretter brukes toalettpumpen for å pumpe ut vannet. Dette er i hvertfall slik jeg fikk det demonstrert av selger... Problemet er: 1) at jeg ikke klarer å pumpe ut vannet etter bruk, og ; 2) at det siger vann inn gjennom ventilen som fyller seg opp nede (under gulvlemmen) på badet. Det ser ut for meg som om det er noe med ventilen som ikke fungerer. Noen som har vært borti noe lignende problemer? Båten er for øvrig en Finnsailer 34 (1980). Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Eg tenker om det er noget uhumsk det som siger inn på dusjgulv.... unsett vil det være forurensing i vannet fra pumpa ble sist brukt til dotømmng. Så eg ville bygget om for å fått vekk alle muligheter for å tråkke i septik. Eg går ut i fra at toalett har egen pumpe, slik at den pumpa du skisserer er den som tømmer septiktank ? Får du til å tømme septik da ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
BOBO II Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Enig med Sæbø her . det er en enkel jobb og montere på en slangestuss og en membranpumpe fra undersiden av dusjgulv. hvis det er tilsig av ulumskheter fra septiktank er det fare for litt av vært på den hygensike siden.. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Nordstjerne Svart 5.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 Takk for tips. Toalettet er en klassisk (tror jeg) Jabsco pumpetoalett. Det som (muligens) er spesielt er at vannet som samler seg opp etter dusjong på gulvet kan pumpes ut med samme pumpe som doen tømme med (etter at ventlien altså er slått over). Tømming av septiktanken går greit, men dette er en annen pumpe lokalisert i forpiggen. Uansett har jeg funnet ut at det er saltvann som trekker inn i baderomsgulvet, altså inn fra ventlien. Noe er feil med ventilen, men jeg har ikke fått gått dette nærmere i sømmene ennå. Nå skal jeg straks ta opp båten og vil i den forbindelse kikke nærmere på dete. Noen som vet om hvordan en skal fikse dette? Er det nødvendig med store reparasjoner? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 Eg klarer sjå for meg opplegget. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Nord West 420 Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 Er det slik at du kan velge om du til toalettet henter spylevann fra sjø eller fra dusj ved å vende på en ventil på inntaksslangen til toalettpumpen? I så tilfelle må du passe på at toalettets utløpsvann har fritt leide. (at ikke toalettet er stengt når du bruker pumpen slik at det kan passere fritt via toalett og ut) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.