Jump to content

Båtpuss på høsten?


oyvindpe

Recommended Posts

Vurderer å ta båtpussen nå i høst, slik at den er klar til å settes på vannet til våren. Årsaken til dette er at jeg trolig blir å sette ut båten i mars/april når det fortsatt er vinter oppe i det kalde nord-norge. Ikke spesielt gunstig med bunnsmøring i full vinter og kuldegrader.

 

Er det ok å gjøre det slik?

 

Skift av motorolje, girolje og filter og bunnsmøring.

Link to post

Har blitt fortalt at bunnsmøring ikke er noe særlig å ta, da den vil tørke ut om den ikke kommer i vann raskt. Hvor reelt dette er, og om dette gjelder alle typer bunnstoff er uvisst... men sto i alle fall noe lignende på boksen jotun nonstop jeg brukte (vurderte å ta det i fjor høst)

 

Olje i undervannshus osv er visst best å skifte på høsten, da om den skulle inneholde saltvann, slipper den å stå med det over vinteren.

Baltic-pappa

Link to post

Jeg har gjort dette i 9 år nå. Ikke mange andre rundt meg som står og renser og polerer i oktober ser jeg, men vet at flere gjør dette på høsten. Tar maskinservice, unntatt dieselfiltrene også. Det tar jeg før båten skal på vannet, for da må systemet luftes anyway. Trenger da bare en gelcoat sealer, så er båten klar. Om det er for kaldt, så er det ikke så nøye. Sealeren kan komme på mens skuta ligger på vannet også når tempen kommer.

Link to post

Polering og stoffing på høsten ja. Har gjort dette de siste 8 åra og det fungerer utmerket

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Mener jeg har hørt at båten må på vannet innen en hvis tid etter stoffing. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

På enkelte bokser med bunnstoff står det skrevet noe om maksimal tid fra påsmurning til båten skal i vannet - på andre bokser står det ingenting.

 

Enkelte hevder også at dersom man har nok selvpolerende bunnstoff igjen fra forrige sesong, så trenger man ikke legge på ny, eventuelt holder det å "flekke" på akkurat der det mangler.

 

Alt i alt ... velg en boks med bunnstoff hvor det ikke står noe om at båten skal ut i vannet i rimelig tid etter påsmurning, og håp på det beste ;-)

 

(derimot er støv et stort problem i mange marinaer - dersom man vasker og polerer båten på høsten, må som regel jobben gjøres om igjen til våren uansett. Man kan til en viss grad begrense problemet med å pakke båten godt inn i presenninger)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg stoffer øverst rundt vannlinjen samt der høytrykkspyleren har kommet ned mot primeren. Når jeg tar opp neste år er det kun slim under hele skroget. Ingen forskjell på gammelt og nytt. Flere av mine båtvenner har samme erfaring. På den måten blir det ikke for mange lag bunnstoff.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Stoffer med Jotun Nonstop om høsten. Gjorti mange år, går fint. Har på et tynt lag hvert år (i motsetning til da jeg brukte Seajet - da ble det tjukt uansett og gikk flere bokser). Det laget som sitter igjen når båten går opp blir nesten borte i høytrykken, båten er hvitflekket over det hele så flekking går ikke for meg.

 

Oljeservice tar jeg rett før jeg går på land, og dieselfiltre rett før ferien til sommeren. Har polert og vokset noen år på høsten, veldig greit det også, men jeg har en tendens til ikke å rekke det. Men fra fenderlista og ned rekker jeg om våren før utsett, selvom det er litt kjølig

Link to post

Det ble i går bare til at jeg skrapte under og demonterete kalesjeknapper, beslag o.l. som forberedelse for vårpussen av Tora. Treskroget er for vasstrukket under til at det synes tilrådelig å prime og stoffe. Det lille som var av rur lot seg fjerne veldig lett nå. Ruren er ganske myk like etter opptak og blir hard og gjenstridig senere, så den lønner det seg tydeligvis å ta med en gang.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg tipper at det et så enkelt som at det er kaldt i perioden etter påføring på høsten og det gjør at de prosesser som vanligvis ville tuklet det til ikke er aktive. Sånn generelt-de fleste kjemiske prosesser er svært så temperaturavhengige så jeg synes vel egentlig at bunnstoff holfbarhet før utsetting burde ha et partre infosetninger om dette på boksen.

Link to post

En god del av självpoleringen försvinner.

Varför detta sker vet jag inte

Tøys. Nok en gammel myte som er vrien å avlive. Har lagt selvpolerende hver høst de siste 10 åra. Fungerer aldeles utmerket Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Tøys. Nok en gammel myte som er vrien å avlive. Har lagt selvpolerende hver høst de siste 10 åra. Fungerer aldeles utmerket

Vilen fabrikat/sort har du använt?

Det finns bevisligen de som fungerar och de som inte fungerar. Bottenfärg i Norge och Sverige har olika kemiska uppbyggnad och detta med dålgare bottenfärg i Sverige är delvis EUs " fel".

Många svenskar köper botten färg i Norge för att få bättre/effektivare färg.

Link to post

Bottenfärg i Norge och Sverige har olika kemiska uppbyggnad och detta med dålgare bottenfärg i Sverige är delvis EUs " fel".

Många svenskar köper botten färg i Norge för att få bättre/effektivare färg.

Det høres merkelig ut, for Norge er jo praktisk talt EU-medlem, vi slipper ikke unna den slags direktiver.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jobbet i en malingsbutikk/jernvare da jeg studerte. Sjefen, en type jeg vil si hadde "fantasifull forretningssans", kom i kontakt med et svensk borettslag angående maling. Det endte opp med at det kom en stor lastebil helt fra Sverige som ble fylt opp med norsk Drygolin, Xylamon (soppdreper, ikke lengre i salg) og diverse impregnerende oljer. Sjåføren var en av svenskene i borettslaget som så på oppdraget som en fin tur med sin kone. Fikk en god drøs med ham selv. Jeg lurte jo litt på hvorfor de gikk til det steget å ta turen helt bort til Rogaland fra Sverige bare på grunn av noe maling. Han fortalte at på grunn av strenge miljøkrav var den malingen som ble solgt i Sverige ikke motstandsdyktig mot sopp og at de slet med avflassing, spesielt på de veggene som vendte vekk fra sola og dermed ikke fikk tørket skikkelig opp mellom regnbygene. Så fikk de en god pris hos oss, derfor kombinerte de handelen med en fin tur i Norge :smiley: I følge ham var det en kjent sak, spesielt for svensker nærme grensen, at det var smart å handle malingen i Norge da denne var betraktelig bedre enn den svenske. Om dette kom av EU-regler eller ikke vet jeg ikke, men jeg fikk i alle fall en forståelse for at det kan være forskjell i kvalitet og kjemisk oppbygging av maling på den andre siden av grensen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...