Lars H. Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Det finns bevisligen de som fungerar och de som inte fungerar. Bottenfärg i Norge och Sverige har olika kemiska uppbyggnad och detta med dålgare bottenfärg i Sverige är delvis EUs " fel". Många svenskar köper botten färg i Norge för att få bättre/effektivare färg. Det stemmer nok, og spesielt er det de fra "Sveriges baksida" (østkysten) som handler i Norge. Det er nemlig forskjell på hva som er tillatt på den svenske øst- og vestkysten. Dette fant jeg ved et enkelt søk på "bottenfärg" (understrking av meg): Många ämnen som används som bekämpningsmedel i ”kemiska” bottenfärger har visat sig vara skadliga för växt- och djurlivet i stort, och därför har lagarna kring bottenfärger skärpts allt mer sedan 1989. Tennorganiska föreningar är inte längre tillåtna, och färger som innehåller biocider som koppar, irgarol och isotiazolin får bara användas under vissa förhållanden. Eftersom förhållandena på västkusten klassas som svårare är exempelvis koppar tillåtet där, medan det är helt förbjudet på ostkusten. Så trenger du bunnstoff neste år Svensk, kan jeg ta med noen bokser som du kan få når jeg kommer nedover neste år. Og til din opplysning, så har jeg lest boken jeg fikk av deg til "øyet ble stort og vått"! Herlig bok, og tusen takk for den. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Hele artikkelen jeg henviste til ovenfor, finnes her. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tutti Frutti Svart 14.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2013 (redigert) Som sagt Jotun sier at deres selvpolerende bunnstoff kan males på skroget veldig lenge før sjøsetting. Maks 9 måneder FØR. Dette kan ikke gjentas mange nok ganger. Til og med i denne tråden lever myten om at dette ikke skal være mulig. Leverandøren Jotun garanterer hele 9 måneder, så da kan man i hvertfall være sikker. For de som har vanskeligheter med å regne, så betyr det at du kan stoffe båten i september og sette den på vannet i mai neste år. Kan det bli bedre! Redigert 14.Oktober.2013 av Tutti Frutti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.