Laholm Startet 22.Mars.2005 Del på Facebook Startet 22.Mars.2005 Båtpuss med radio og trådløst nett i havnen gir uanede muligheter. Nå har nettopp lederen for Matforsk vært på Norgesglasset, NRK, og fortalt oss hva vi skal gjøre for å få folk til å spise mer fisk. Skinn, hode og andre identifiserbare deler må vekk før fisken frembys. Det er et lite mindretall av oss som vet hvordan vi kapper hodet av en fisk, nesten ingen av oss vet hvordan vi lager fileter. Det er ikke ofte jeg føler meg som selve urmennesket, men det er jeg altså. Jeg antar at Båtplassen i stor grad er et forum for nettopp urmennekser, som tåler å se et fiskeøye. Jeg sitter likevel med noen spørsmål, er det ikke slik at de fleste båtfolk har med seg et fiskeredskap i en eller annen form, og opplever ikke de fleste av oss at den oppvoksende slekt faktisk med godt humør spiser mer fisk i båten enn hjemme? I så fall må jo rådet være det motsatte, få fisken inn på kjøkkenet i mest mulig levende stand! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
barx Svart 22.Mars.2005 Del på Facebook Svart 22.Mars.2005 Skinn, hode og andre identifiserbare deler må vekk før fisken frembys. Det er et lite mindretall av oss som vet hvordan vi kapper hodet av en fisk, nesten ingen av oss vet hvordan vi lager fileter. steikte sauehoder skal folk ha, men ser dei et fiskeøye så er hundre og ett ute... forstå det den som kan! barx Sitér dette innlegget Link to post
JohanPaaSnippen Svart 22.Mars.2005 Del på Facebook Svart 22.Mars.2005 (redigert) Spiser gjerne fisk i hel form, bare jeg slipper å se et sauehue blinke til meg på tallerken Minner meg litt om den gang i 7 års alderen når tanta måtte helle kumelka på flaske mvh johan Redigert 22.Mars.2005 av JohanPaaSnippen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 22.Mars.2005 Del på Facebook Svart 22.Mars.2005 Jeg sier som dikteren: "Fisken i havet den blir våres død, spiser vi den så lider vi nød". Den som gir seg til å renske fisk i min båt får problemer. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Arvid_A Svart 22.Mars.2005 Del på Facebook Svart 22.Mars.2005 Jeg sier som dikteren: "Fisken i havet den blir våres død, spiser vi den så lider vi nød". Spørs nok om ikke dette utsagnet fikk det til å rykke litt i salige Mr. Dass, dersom han er "pålogga"... Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 22.Mars.2005 Del på Facebook Svart 22.Mars.2005 Jeg sier som dikteren: "Fisken i havet den blir våres død, spiser vi den så lider vi nød". Den som gir seg til å renske fisk i min båt får problemer. <{POST_SNAPBACK}> Hva heter denne dikteren . Nydelige ord. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
unknownuser Svart 22.Mars.2005 Del på Facebook Svart 22.Mars.2005 Den som gir seg til å renske fisk i min båt får problemer. <{POST_SNAPBACK}> ...og STORE problemer!!! Kjølhaling kommer da til å bli gjenopptatt som vanlig avstraffelse for slikt... :nono: mvh harBayliner (som har tatt av burkaen idag... O`GLEDE !!!) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.Mars.2005 Del på Facebook Svart 22.Mars.2005 Jeg sier som dikteren: "Fisken i havet den blir våres død, spiser vi den så lider vi nød". Den som gir seg til å renske fisk i min båt får problemer. Jeg har aldri helt forstått dette med å ha båt man ikke kun dra ombord en fisk i, helt til jeg kjøpe 'ny' båt, og denne hadde tepper, puter, og pantry under kalesjen/uteplassen. Da var det ikke like gøy å dra sprellende fisk ombord Jeg har imidlertid funnet en grei metode som kanskje kan være ett tips til andre : Jeg har kjøpt meg noen firkantede 'baljer' som jeg har laget to hull i høyt oppe under kanten i hvert hjørne på ene langsiden. Så har jeg tredd en taustump gjennom hullene, og så binder jeg raskt og enkelt denne balja på utsiden av rekka, og kan fiske og kose meg på sjøen, uten å grise till interiøret. Fin arbeids høyde både for å dra fisken fra sjøen og oppi, og å sløye og renske fisken. Synes ihvertfall det er en grei løsning selv. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Walter_S Svart 22.Mars.2005 Del på Facebook Svart 22.Mars.2005 * Det er ikke ofte jeg føler meg som selve urmennesket, men det er jeg altså. Jeg antar at Båtplassen i stor grad er et forum for nettopp urmennekser, som tåler å se et fiskeøye. * I så fall må jo rådet være det motsatte, få fisken inn på kjøkkenet i mest mulig levende stand! Kloke ord - og sant! :o) Dagens fangst: :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Brutus Svart 22.Mars.2005 Del på Facebook Svart 22.Mars.2005 Jeg sier som dikteren: "Fisken i havet den blir våres død, spiser vi den så lider vi nød". Den som gir seg til å renske fisk i min båt får problemer. <{POST_SNAPBACK}> Det spørs vel langt på vei hvilken båt man har. Bruker du den som campingvogn, så er det jo forståelig. Men når den er åpen og tåler spyling alle veier etter bruk, så er det ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
barx Svart 22.Mars.2005 Del på Facebook Svart 22.Mars.2005 Den som gir seg til å renske fisk i min båt får problemer. tipper at det samme gjelder for "rensking" av kyr, gris etc også? poeng: fisking er en ting, sløying så blod etc skvetter er noe annet. "slaktinga" kan jo feks gjøres på brygga, i fjæra etc, så kan man steike/ koke/ whatever ombord. barx Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 22.Mars.2005 Del på Facebook Svart 22.Mars.2005 Vi brukte vår Nidelv 24 ganske aktivt til hobbyfiske. Vi så med en gang at palemord ombor ville grise til, så jeg kjøpte 1 stk murerbalje. Oppi den la jeg en vanlig bossekk. Oppi derigjen en del liter saltvann. Palen over rekka kom i stim, rett i sekken, og bløgging når det ble litt ro. Med sekken nedi baljen var det aldri noe problem å bløgge fangsten uten atdet skvatt blod og gørr veggimellom. Vi hadde mange fine fisketurer med Nidelven, og hun var like fin da vi solgte henne, på tross av hundrevis på hundrevis av begåtte palemord ombord. En gang tok vi 120 stk på et par korte timer ... Dette minner meg om følgende dikt som ble innrykket i Bermens Tidige av mannskapet i anledning min 30-års dag: Han store svere paler Ombord i "Valkyrien" haler Den mannen har ingen kvaler Han myrder titusener av paler Og mannskapet han befaler Å kutte av hode og haler Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
VindiHaaret Svart 22.Mars.2005 Del på Facebook Svart 22.Mars.2005 Jeg har kjøpt meg noen firkantede 'baljer' som jeg har laget to hull i høyt oppe under kanten i hvert hjørne på ene langsiden. Så har jeg tredd en taustump gjennom hullene, og så binder jeg raskt og enkelt denne balja på utsiden av rekka, og kan fiske og kose meg på sjøen, uten å grise till interiøret. Fin arbeids høyde både for å dra fisken fra sjøen og oppi, og å sløye og renske fisken. <{POST_SNAPBACK}> Hei! Takk for tipset Erik. Skal sjå om ikkje dette passar for båten min også, då eg har lite lyst til å grise til teaken med for mykje fiskeblod. Elles kan eg ikkje tenkje meg eit fullverdig liv utan fisk på menyen! mvh Sitér dette innlegget VindiHaaret Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.