Tommy_H. Startet 1.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2013 Har en båt som er 3 1/2 år. Klarer ikke å dreie akslingen rundt for hånd, merker også en del viberasjoner under gange. Regner med det er cutlesslageret som må skiftes. Er ikke dette en klar reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven? Sitat: Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Regner med at et cutlesslager er ment å vare lengre enn to år. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
hanto1 Svart 1.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2013 Hadde først sjekket opprettingen av motoren. Er lageret utslitt fordi motoren ikke er riktig opprettet tror jeg ikke du kommer langt. hadde løftet båten og sjekket lageret & oppretting. Propell og dempeplate kan også gi vibrasjon.. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 1.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2013 Ville nok lett etter årsaken, ja. Oppretting av motor burde gjøres jevnlig som en del av stor-servicer, men det gjøres vel ikke. Rettet opp mine for 4 sesonger siden, og må nok gjøre det nå med den ene motoren igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 1.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2013 Har faktisk sjekket oppretting av motoren underveis. Viknes bruker Bosvik sine akslinger/pakkbokser/ cutlesslagre, har vært en del problemer med disse. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Komodo Svart 1.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2013 En bekjent fikk nettopp byttet cutlesslager på Viknesen sin. Om det gikk på garantien er jeg litt usikker på, men jeg tror det. Han fikk ihvertfall en klar oppfatning om at dette var en svakhet som de kjente til. På en så ny båt kan vel umulig motoren bli så skjev at cutlesslageret ryker heller? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2013 Fra tid til annen havarer disse lagrene grunnet varmgang fordi de ikke får nok vann til smøring/kjøling. Varmgangen medfører at gummien sveller og kniper rundt akslingen. Da får man blant annet en typisk vibrasjon/sperrelåt på visse turtall. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 1.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2013 Lurer på -er pakkboksen luftet forskriftsmessig hver gang båten har vært satt ut etter opplag/landbesøk? -hvilken type pakkboks? -er vanninnløp forran cutlesslagerert sjekket/renset opp noen ganger pr sesong? -er alle motorfester i orden/mutre sitter skikkelig? Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 1.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2013 Har båten oppe tre ganger pr år. Byttet pakkboks for ti mnd siden pga lekkasje, greasesmurt pakkboks. Ja, lufter pakkboksen hver gang. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
terron Svart 1.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2013 En pakkboks på en Viknes bør jo vare minst noen tusen timer...... Hva var problemer med den du byttet ut?? Har du en type med fettsmøring, da skal du presse inn kun noen få omdreineininger pr år.... Kan du ha fått presset for mye fett inni hylsa slik at dette har kommet bakover og i kontakt med cutlesslageret - gummien skal ikke i kontakt med smøremidler da gummien kan svelle opp, alternativt kan fettet tette vannkanaler både inn til fremsiden av cutlesslageret og i selve lageret. Men Et slitt cutlesslager er enkelt å sjekke, det skal ikke være noe sideveis sterk/slakk i propellen/akselen. Et slitt cutlesslager vil også føre til romlelyder ved visse turtall. Forøvrig Sjøvannstemp og lufttemp vil kunne påvirke hvor lett du klarer å dreie akselen for hånd gjennom sesongen, dette er helt normalt. Har ellers vært borti på min viknes at en meget skjevtært propellerzink ga vibrasjoner en sesong. Sitér dette innlegget Link to post
yfr Svart 12.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 Årsaken til Vibrasjon i min Viknes 1080 er funnet Fikk vibrasjon/lyd i båten som økte med turtall. Propell sjekket/ oppretting motor sjekket +++ uten å finne noe unormalt Synderen ble funnet under årets båtpuss. Curtlesslageret har sluppet gummien som roterer med akslingen.Dette var ikke lett å oppdage siden alt virket og så normalt ut. Ingen slark eller lyd når propell ble rotert. Viknes sier at det har vært noen tilfeller der lageret til Bosvik har havarert uten at de har noen forklaring på hvorfor. Nytt lager montert og vi får en vibrasjonsfri Båtsesong. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 Dersom båten var ny for 3 1/2 år siden bør du reklamere. Dersom lageret har havarert og dette er en ikke uvanlig svakhet bør du ha en god sak. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 En av grunnene er at lageret ikke får nok vann for kjøling/smøring når båten går hurtig gjennom vannet. Hvis det ikke går vann fra f.eks. sjøvannskjølingen og til akselhylsen, vil båtfarten kunne suge lageret tomt for vann. Ikke vanlig feil, men har skjedd en del ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.