Lars H. Startet 1.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2013 Dersom jeg drar ut på tur med båten til helgen, hadde det vært greit å vite hvor dypt hummerteinene settes. Det har jeg nemlig ingen peiling på. Så, hvor mye vann må jeg ha under kjølen for å være sikker på å slippe å få en line til en slik teine i propellen? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fjordland Svart 1.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2013 Settes stortsett helt opp mot land. gjerne ved broer eller andre steinfyllinger Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 1.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2013 På min ferd nedover Kosterfjorden forrige helg observerte jeg noen hummertegner som var satt på nærmere 50 meters dyp. De fleste lå rundt holmer og skjær. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2013 På den dybden var det nok krepseteiner du så. Aldri hørt om noen som har satt hummerteiner dypere enn 40 m. Det mest vanlige er vel 15-25 meter her i området. På vei hjem fra jobb i dag så jeg at det faktisk er noen som har prestert å sette teiner midt i Puttesundet, altså under Puttesundbroa ved Kjøkøy Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kaskazi Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 I fjor måtte jeg kjøre slalom mellom hummertegner i 1,5 m bølger mellom Klatten og land, søndre leden ved Gula humpen. Det synes jeg var gjennomtenkt plassering. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Endel hjernedøde plasseringer ja. Spesielt ved broer i trange farvann. Noen plasserer omtrent redskapen mellom bropillarene der man må seile. Og for å gjøre det helt topp, merkes redskapen med små blå eller grønne dobber/blåser, blå-hvite fendere og tomme spylervæskekanner som det kanskje har vært litt spillolje i, slik at de er blitt gråspraglete innvendig og dermer er kamo-effekten komplett. Har holdt på å gå på noen slike. Da er det kun sterk strøm mot burpillarene som har gjort at det ikke har vært forsvarlig å fjerne faren for å få dette i propeller. Er ikke fremmed for tanken å fjerne slikt hvis det ligger farlig til, er merket i kamo-stil eller har flytemidler som ligger i vannskorpa på flo sjø. Det er ikke selvtakt med nødverge. Forhindrer potensielle farlige situasjoner for meg og/eller andre... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Komodo Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 (redigert) Dette er et ganske utbredt her på Hvaler. Fisker selv hummer, men jeg legger ikke teinene midt i leia! Teinene jeg refererte til ligger midt i puttesundet, et av de stedene i fredrikstaddistriktet det er mest strøm og ganske traffikert. Men verre er det i Løperen, hovedinseilingen til Fredrikstad og Borg Havn der de største båtene går. På de to trangeste stedene (ved Håbutangen, Viker, og sundet mellom Løperholmen og Løperungen) ligger det alltid teiner langt ut i leia. Det må være jæ... viktig for enkelte å få kloa i den hummeren som bor akkurat i de trange sundene Kronen på verket er måten de gamle kara merker teinene sine på. Vasstrukne "vælær" (med tjukk L!) av tretomtre som er malt med hvitt og svart eller andre lite synlige farger. I tillegg bruker de "halvvælær". Det er en mindre dupp som er festet midt på tauet. Når de fisker grundt ligger denne på overflaten (eller gjerne 10 cm under som jeg observerte i går...) Da henger tauet i en bue mellom disse to bøyene og innbyr til at folk skal få det i propellen Og det blir langt mellom de to bøyene, så det er ikke lett å gjette at de hører sammen! Men hvis du spør gamlingene om dette er svaret; vi har alltid gjort det sånn, det er sånn det skal være... Rettelse: Jeg tror de kaller det for "langvæle" og "kortvæle". Redigert 2.Oktober.2013 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Banarne Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Ganske imponerende plassering av tener fra Strømtangen og inn mot slevik også ;-) hatt noen runder slalom der på natta på vei til jakta.. det beste var han som klokken 0800 den 1.10 ifjor som la seg mellom lokkefuglen og la ut tener.. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Ankerdrammen Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 (redigert) Hei Lars. Du får ta det pent. Husk det ligger mye kruttrøyk rundt baugane til hummerfiskarane.Har sett videoen din på hekkbølga. Skikkelig fart på skuta du. Redigert 2.Oktober.2013 av Ankerdrammen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Ja, jeg skal holde gluggene åpne i morgen på vei til Oscarsborg. Nå sitter jeg i båten i hjemmehavnen i Son og kona og jeg har nettopp hatt oss en liten Jägermaister. Den videoen min kan nok lure noen og en hver. I flatt vann er toppfarten 7,6knop! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.