Jump to content

Hvor dypt vann for å slippe få propell i linen til en hummerteine?

Lars H.

Recommended Posts

Dersom jeg drar ut på tur med båten til helgen, hadde det vært greit å vite hvor dypt hummerteinene settes. Det har jeg nemlig ingen peiling på. Så, hvor mye vann må jeg ha under kjølen for å være sikker på å slippe å få en line til en slik teine i propellen?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

På den dybden var det nok krepseteiner du så. Aldri hørt om noen som har satt hummerteiner dypere enn 40 m.

Det mest vanlige er vel 15-25 meter her i området.

På vei hjem fra jobb i dag så jeg at det faktisk er noen som har prestert å sette teiner midt i Puttesundet, altså under Puttesundbroa ved Kjøkøy :eek:

Endel hjernedøde plasseringer ja. Spesielt ved broer i trange farvann. Noen plasserer omtrent redskapen mellom bropillarene der man må seile. Og for å gjøre det helt topp, merkes redskapen med små blå eller grønne dobber/blåser, blå-hvite fendere og tomme spylervæskekanner som det kanskje har vært litt spillolje i, slik at de er blitt gråspraglete innvendig og dermer er kamo-effekten komplett. Har holdt på å gå på noen slike. Da er det kun sterk strøm mot burpillarene som har gjort at det ikke har vært forsvarlig å fjerne faren for å få dette i propeller. Er ikke fremmed for tanken å fjerne slikt hvis det ligger farlig til, er merket i kamo-stil eller har flytemidler som ligger i vannskorpa på flo sjø. Det er ikke selvtakt med nødverge. Forhindrer potensielle farlige situasjoner for meg og/eller andre...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Dette er et ganske utbredt her på Hvaler. Fisker selv hummer, men jeg legger ikke teinene midt i leia! Teinene jeg refererte til ligger midt i puttesundet, et av de stedene i fredrikstaddistriktet det er mest strøm og ganske traffikert.

Men verre er det i Løperen, hovedinseilingen til Fredrikstad og Borg Havn der de største båtene går. På de to trangeste stedene (ved Håbutangen, Viker, og sundet mellom Løperholmen og Løperungen) ligger det alltid teiner langt ut i leia. Det må være jæ... viktig for enkelte å få kloa i den hummeren som bor akkurat i de trange sundene :crazy:

Kronen på verket er måten de gamle kara merker teinene sine på. Vasstrukne "vælær" (med tjukk L!) av tretomtre som er malt med hvitt og svart eller andre lite synlige farger. I tillegg bruker de "halvvælær". Det er en mindre dupp som er festet midt på tauet. Når de fisker grundt ligger denne på overflaten (eller gjerne 10 cm under som jeg observerte i går...) Da henger tauet i en bue mellom disse to bøyene og innbyr til at folk skal få det i propellen :headbang: Og det blir langt mellom de to bøyene, så det er ikke lett å gjette at de hører sammen! Men hvis du spør gamlingene om dette er svaret; vi har alltid gjort det sånn, det er sånn det skal være... :crazy:

Rettelse:

Jeg tror de kaller det for "langvæle" og "kortvæle".

Redigert av Komodo (see edit history)

Ja, jeg skal holde gluggene åpne i morgen på vei til Oscarsborg. Nå sitter jeg i båten i hjemmehavnen i Son og kona og jeg har nettopp hatt oss en liten Jägermaister. Den videoen min kan nok lure noen og en hver. I flatt vann er toppfarten 7,6knop!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...