Jump to content

Suzuki motorinterface -NMEA 2000 - Lowrance HDS

fisken74

Recommended Posts

Hei har koblet opp Suzuki motorinterface/Suzuki SMIS adapter mellom min Suzuki DF 140 og Lowrance HDS 5 G1 med NMEA 2000 nettverk.

Får opp normale verdier på Motortemp, turtall, ladespenning etc. men sliter med verdiene for bensinmåling.

bilde

Viser over 200 L/t på tomgang og opp i over 800 L/t ved fult pådrag, har prøvd å recalibrere bensinraten via HDS 5 uten å få fornuftige verdier, noen som har vert borti noe lignende.

Skal sjekke Software versjon på HDS når jeg kommer ut i båten igjen, utenom dette står jeg på bar bakke.

Kan det være feil på motor, feil koblet nettverk eller andre ting som spiller inn her?

DF140 er 2012 modell.

Har kjøpt motor interface og Smis adapter fra Brownspoint Marine

990C0-88136 - SIMS Adapter to SDS
990C0-88146 - Modular Instrument System Engine Interface

Har oppdatert software på plotteren nå, til nyeste 4.1 v på plotter, uten noen forandring på Fuelrate.

Når det gjelder konfigurering av motorinterface, virket det som alt gikk automatisk, ligger inne med rett motortype og årsmodell i interfacet.
Fikk ikke sjekket Software versjon på
motorinterface når jeg var i båten i går.

En annen ting jeg lurer på, er om jeg kan ha snudd smis adapterkabelen feil vei, kontaktene var like i begge ender men pinouten mener jeg var forskjellig,
Enden jeg koblet mot interfacet ser slik ut.

bilde

Redigert av fisken74 (see edit history)

Var ute i båten igjen, prøvde å oppdatere Suzuki motor interfacet, trodde dette skulle være selvforklarende i Lowrance menyoppsettet, men dengang ei.
Pga dårlig internettforbindelse ved båtplassen måtte jeg reise hjem med uforrettet sak.

Ser nå at en må trykke meny knappen 2 ganger for å få opp browse files valget på HDS 5.

Fikk sjekket nåværende software versjon, 2.7 som ligger inne.

bilde

Har sett det er rapportert problemer også med 2.7 på THT. Sannsynligvis vil en nedgradering til 2.3 fikse problemene dine. Siden du har Lowrance plotter gjør det ingen ting at du mister autokonfigurasjonen som de to siste oppdateringene har. Den andre funksjonaliteten som mangler er muligheten til å ha mer enn 4 motorer og 4 tanker, men det er vel ikke så aktuellt her...

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...