fisken74 Startet 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2013 Hei har koblet opp Suzuki motorinterface/Suzuki SMIS adapter mellom min Suzuki DF 140 og Lowrance HDS 5 G1 med NMEA 2000 nettverk.Får opp normale verdier på Motortemp, turtall, ladespenning etc. men sliter med verdiene for bensinmåling. Viser over 200 L/t på tomgang og opp i over 800 L/t ved fult pådrag, har prøvd å recalibrere bensinraten via HDS 5 uten å få fornuftige verdier, noen som har vert borti noe lignende.Skal sjekke Software versjon på HDS når jeg kommer ut i båten igjen, utenom dette står jeg på bar bakke.Kan det være feil på motor, feil koblet nettverk eller andre ting som spiller inn her? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Hvilken årsmodell er DF140 og hvilken softwareversjon har motorinterfacet? HDS softwareversjon skal ikke ha noen betydning, men uansett greit å få oppgradert. Nyeste Gen1 HDS software er 4.1xxx. Sitter på jobben hvor dropbox innhold blir blokkert så jeg ser ikke bildet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Har du konfigurert motorinterfacet? Sitér dette innlegget Link to post
fisken74 Svart 3.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 (redigert) DF140 er 2012 modell.Har kjøpt motor interface og Smis adapter fra Brownspoint Marine990C0-88136 - SIMS Adapter to SDS990C0-88146 - Modular Instrument System Engine Interface Har oppdatert software på plotteren nå, til nyeste 4.1 v på plotter, uten noen forandring på Fuelrate.Når det gjelder konfigurering av motorinterface, virket det som alt gikk automatisk, ligger inne med rett motortype og årsmodell i interfacet.Fikk ikke sjekket Software versjon på motorinterface når jeg var i båten i går.En annen ting jeg lurer på, er om jeg kan ha snudd smis adapterkabelen feil vei, kontaktene var like i begge ender men pinouten mener jeg var forskjellig, Enden jeg koblet mot interfacet ser slik ut. Redigert 3.Oktober.2013 av fisken74 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fisken74 Svart 3.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 (redigert) Ser ut som Smis kabelen er koblet riktig ihht et skjema jeg fant på et tysk forum. Redigert 3.Oktober.2013 av fisken74 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Hvis ikke kabelen er koblet riktig så ville ingenting ha virket. Vet det skal finnes en ny software, 2.5, som skal autodetektere motortype og årsmodell, men har ikke testet den selv. Kjører 2.3 på begge motorinterfacene mine. Sitér dette innlegget Link to post
fisken74 Svart 3.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Var inne på the hull truth, ser at det er flere som har problemer med software v2.5 og feil fuelrate der, skal ut i båten i morgen får evt prøve å nedgradere til v2.3 da og se om det løser problemet. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Har du sw 2.3? Sitér dette innlegget Link to post
fisken74 Svart 4.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Tenkte å bruke denne :) http://www.ausfish.com.au/vforum/showthread.php?166324-Lowrance-HDS-Fuel-Flow&p=1193850&viewfull=1#post1193850 Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 For kort tid siden ble all software for Suzuki Engine interface gjort tilgjengelig av Lowrance (Det er Lowrance som har utviklet og som produserer motorinterfacet). Det finnes også en 2.7 software. http://www.lowrance.com/suzuki Sitér dette innlegget Link to post
fisken74 Svart 4.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Var ute i båten igjen, prøvde å oppdatere Suzuki motor interfacet, trodde dette skulle være selvforklarende i Lowrance menyoppsettet, men dengang ei.Pga dårlig internettforbindelse ved båtplassen måtte jeg reise hjem med uforrettet sak.Ser nå at en må trykke meny knappen 2 ganger for å få opp browse files valget på HDS 5. Fikk sjekket nåværende software versjon, 2.7 som ligger inne. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Har sett det er rapportert problemer også med 2.7 på THT. Sannsynligvis vil en nedgradering til 2.3 fikse problemene dine. Siden du har Lowrance plotter gjør det ingen ting at du mister autokonfigurasjonen som de to siste oppdateringene har. Den andre funksjonaliteten som mangler er muligheten til å ha mer enn 4 motorer og 4 tanker, men det er vel ikke så aktuellt her... Sitér dette innlegget Link to post
fisken74 Svart 5.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Fikk lastet inn v 2.3 i dag, ser bedre ut nå viser 0.9 L/t på tomgang. Litt høyt ennå men regner med det blir bedre etter noen kalibreringer, men da må jo tanken fylles opp først :)Takker for all hjelp Abbor. Sitér dette innlegget Link to post
Einsereier Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 hei. har installert smis via en hds7. får opp 1.2 på tomgang, hvordan kalibrerer man dette? motoren er df 140 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.